Ik ben allesbehalve een wijnsnob. Ik drink 's avonds graag twee (of ook drie) glaasjes wijn. Rood of wit, maar in ieder geval droog. In Duitsland is de supermarktwijn vrij goedkoop en - als je het allergoedkoopste vermijdt - erg lekker. De Blauer Zweigelt van Kaufland is een ongecompliceerde, fruitige rode wijn met een kruidig accent. Bij zomers weer (zoals nu!) drink ik ook graag een prosecco - de Piu Secco van de Lidl is licht, lekker fris, fruitig. Op 'gewone' avonden zonder gasten is een gewone supermarktwijn lekker genoeg.
Maar als er gasten zijn, trek ik steevast een flesje duurdere wijn open. Het leuke is: die duurdere, bijzonderder wijnen hebben we allemaal gekregen: meegebracht door gasten, cadeautje na optredens, dat werk. Nadeel is wel dat je niet weet wat je opent: meestal is de wijn bijzonder goed - een fijne, kruidige rode wijn of een droge Riesling, maar soms is het een Chateau Migraine, die spijtig genoeg zijn weg richting gootsteen vindt.
Gek genoeg wordt er meer bijzondere wijn meegebracht dan gedronken. Als we een keer een feestje geven (paar keer per jaar), valt de balans meegebracht-geconsumeerd bijna altijd iets te positief uit. De voorraad is iets geslonken, maar rijkelijk aangevuld.
Wijn bij het eten is lekker en gezellig, maar ik drink dan het liefst een ongecompliceerde Soave, die niet al te erg de smaak van het eten beïnvloedt - een 'slobberwijn' is vaak de veiligste, beste keus. Op de een of andere manier geloof ik niet zo in het combineren van wijn met bepaalde gerechten - dessertwijn is al helemaal niet aan me besteed. Zijn er überhaupt 'regels' voor het combineren van wijn met vegetarische gerechten, of is dat meer het terrein van de vl33s- en v1sliefhebbers?
Edit: de J.P. Chenet (slobberwijn pur sang van de C1000) heeft in Duitsland een duurder prijskaartje dan in Nederland. Maar de wijn (rood en wit) blijft nogal saai en mijns inziens overgewaardeerd.