Mijn bonen blijven nooit lang hard. Ruim 8 uur weken in water en dan een uur koken in vers water. Werkt met zwarte, kidney- en kievitsbonen. Geen zout erbij tijdens het koken.
Linzen hoeven niet geweekt te worden. Die kook je zo in ongeveer een kwartier (of iets meer) gaar. Ook zonder zout tijdens het koken. Mijn favoriet zijn Puylinzen. Die zijn moeilijk verkrijgbaar, de echte althans. Ze zijn ook niet heel goedkoop, zelfs in Frankrijk niet.
Qua smaak merk ik weinig verschil tussen bonen uit blik of zelf gekookt. Bonen uit blik zijn met name makkelijk; blik open, afgieten en afspoelen en zo gelijk verder verwerken. Linzen uit blik heb ik alleen nog maar van die bruine kunnen vinden. Ik vind die ook niet vies, maar linzen kunnen beter.
Doperwten eet ik alleen uit de vriezer, want verse kan ik moeilijk vinden, ook in het seizoen. Uit blik of pot vind ik die niet zo lekker, smaakt zo raar zoet en muf en zacht.
De laatste keer dat ik tuinbonen at, zal best eens 20 jaar geleden kunnen zijn en toen vond ik ze niet lekker.