Vegatopia Forum

Eten in sterrenrestaurants

Offline karl

• 6.375
  • Geslacht: Man
Re:Eten in sterrenrestaurants
« Reactie #60 Gepost op: 27 maart 2013, 08:00:11 »
Wow, dat belooft een ervaring te worden. Je geeft toch op voorhand door dat je vegetarisch wil eten, om daar niet voor opschudding te zorgen en zelf niet teleurgesteld te worden?

Offline Selly

• 30.783
Re: Eten in sterrenrestaurants
« Reactie #61 Gepost op: 27 april 2017, 21:43:55 »
Gisteren wat onverwacht in Rijks gegeten in Amsterdam, het restaurant in het Rijksmuseum dat sinds december ook nog een ster heeft.
Ze hebben hier 'kleine gerechten' en raden je aan om 3 of 4 hartige gerechten te nemen, daarna evt nog dessert of kaas.
Je krijgt meteen een kaart met aperitieven, en wijnen (ook veel per glas) en de menukaart, dat is wel prettig. Met groene stip staan de gerechten die vega zijn of vega kunnen, van de ongeveer 12 of 15 opties konden er 4 vega, wat ik een prima aanbod vond.
Ik dronk eerst een Dutch martini, die vrij sterk was en we kregen amuses: een bietenchip met een vulling die ik vergeten ben en een soort krenten-oliebolletje dat je in een vrij zoute kaasdip moest dippen, wel grappig.
Er kwam ook oké brood op tafel.

Daarna een erg lekkere en frisse groene koude soep met erbij een hele jonge kaas (blaarkopkaas), granaatappel, geblakerde avocado en komkommer. Toen witte asperges met een schuimige hollandaise (door de serveerster bechamel genoemd  ???) en een groene, heerlijke dressing.
Toen koolraap uit een zoutkorst met o.a. Texelse kaas, lekker, maar de zoutkorst leek weinig effect te hebben gehad. Hierbij een goede pinot grigio.
En toen echt heel erg lekkere knolselderij 'van 't spit' met een fantastische saus en een heel erg lekker romig eenden-ei. Ik denk dat ik dit het lekkerste gerecht vond, hoewel de asperges en soep ook erg lekker waren en de koolraap niet verkeerd.
Het dessert van ananas (ook als van 't spit) vond ik wat zoet en het minst interessant. Daarna nog rooibosthee.

De bediening was soms wat onevenwichtig en de ober die we hadden was niet heel sympathiek, terwijl de mensen bij de jassen juist heel aardig waren. Qua timing had de bediening het ook niet altijd goed, maar het ging en bediening in Amsterdam is bijna altijd een probleem en het eten was erg goed. Het publiek was gemengd, dat was ook wel prettig. We waren met fooi iets onder de 100 euro pp kwijt. Ik ga hier nog wel een keer heen.
,,,,فلافل

Offline karl

• 6.375
« Reactie #62 Gepost op: 28 april 2017, 17:11:56 »
Boeiende beschrijving van een originele, gevarieerde keuken. De knolselder aan 't spit en de "magnifieke saus" (welke?) doen watertanden.
Ik vind zoutkorst ook wat overroepen, effect dikwijls beperkt, meer spektakel. Apart die groene dressing nog bovenop de asperges met hollandaise.
Jammer van dat zoete dessert, na een uitgebreide maaltijd is veel zoet niet verlichtend.
Vond deze zaak, toen ik de sterrenzaken bekeek voor een artikel, één van de meest aanlokkelijke.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #63 Gepost op: 30 april 2017, 18:02:03 »
De knolselder aan 't spit en de "magnifieke saus" (welke?) doen watertanden.

Het leek een beetje paddenstoelachtig, maar de site zegt dat het iets met berkensap zou moeten zijn, maar daar kan ik me dan weer minder wat bij voorstellen.

Citaat
Ik vind zoutkorst ook wat overroepen, effect dikwijls beperkt, meer spektakel.

Ja, en hier was ie al in de keuken uit de zoutkorst uitgepakt, dus het spektakel bleef ook wat achterwege.

Citaat
Vond deze zaak, toen ik de sterrenzaken bekeek voor een artikel, één van de meest aanlokkelijke.

Ja, het was echt wel leuk!
,,,,فلافل

Offline lennekevg

• 139
« Reactie #64 Gepost op: 31 mei 2017, 14:04:11 »
Van het weekend gegeten bij de Treeswijkhoeve in Waalre (http://www.treeswijkhoeve.nl/nl), verjaardagscadeau (voor 3 jaar ;-)) van moeder en zus. Die laatste eet ook vegetarisch en is zwanger. Dat laatste was geen probleem, want ze hebben ook een sappenarrangement. Ondanks mijn zeer smakelijke wijnen was ik af toe wel jaloers op de goed uitziende en smakende sappen (zelf gemaakt, niet te zoet, en mooi gegarneerd, als een soort mocktails).

Het eten was ook fantastisch. De verwachtingen waren hoog, vooral omdat het vegetarische menu ook al staat aangekondigd op de website. De chef kwam ook nog even aan tafel, en vertelde dat ie het leuk vond om dit soort variaties te maken. En dat bleek. Vele verschillende gerechten, soms met een Aziatische invloed, en veel seizoensingrediënten zoals asperges.

De bediening is jong, maar deskundig (en gelukkig ontspannen).

Kortom, echt een aanrader als je lekker wil eten (en daar geld aan wil besteden ;-)).

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #65 Gepost op: 31 mei 2017, 21:27:24 »
Leuk om te horen en leuk dat ze een vega menu op de site hebben!
,,,,فلافل

Offline meisbaer

• 5.622
« Reactie #66 Gepost op: 31 mei 2017, 23:10:18 »
Ook leuk dat ze een sappenarrangement hebben, naast wijn :)

Offline Miranda

• 3.376
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #67 Gepost op: 09 februari 2018, 09:04:46 »
Ik at afgelopen zaterdag bij de Librije.
Dat deed ik 4 jaar geleden ook al eens:https://www.vegatopia.com/vega/restaurants/restaurantrecensies/12461-de-librije
Was absoluut voor herhaling vatbaar.

Deze keer opnieuw echt geweldig. Het gaafste gerechtje was een 'steak tartaar' waarbij de tartaar gemaakt was van watermeloen, de eidooier was van piccalilly en er kwam een topping van ketjap en zwarte knoflook bovenop. Fantastisch lekker! Andere favorieten waren een hartig wafeltje met sambal en sereh, en een kaasgerechtje met vacherin mont d'or. Bij die laatste was een soort vloeibare grote druppel van de kaas omgeven door een dun knapperig korstje. Dat korstje smaakte dan weer naar het crispy kaasrandje dat je soms op je tosti krijgt. Zo lekker!
Overal uiteraard geweldige wijnen bij, het was echt helemaal af. Kortom, ook deze keer was het weer een feestje.

Ik doe dit samen met een vriendin. Wij sparen dan ieder € 15,- per maand en eens in de 2 jaar gaan we dan bij een sterrenrestaurant eten. Heel leuk, en zo is het niet zo'n groot bedrag ineens. We hebben besloten dat we nu iets langer gaan sparen, omdat we beiden graag een keer bij Massimo Bottura (in Modena) willen eten. Duurt nog wel een paar jaar dus, maar leuk vooruitzicht  :D

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #68 Gepost op: 09 februari 2018, 14:48:50 »
Klinkt goed!

Offline meisbaer

• 5.622
« Reactie #69 Gepost op: 09 februari 2018, 22:49:06 »
Ik weet niet of ik er zelf zoveel geld voor zo over hebben, maar het klinkt wel als een bijzondere hobby  ;) En ik heb nu zin in kaas met een korstje...

Offline karl

• 6.375
« Reactie #70 Gepost op: 10 februari 2018, 07:46:41 »
Klinkt als een zeer bijzondere ervaring. Wat een inventiviteit die niet allen verbluft maar ook tot bijzonder lekkere resultaten leidt.

Offline Miranda

• 3.376
« Reactie #71 Gepost op: 12 februari 2018, 14:48:49 »
Ik weet niet of ik er zelf zoveel geld voor zo over hebben, maar het klinkt wel als een bijzondere hobby  ;) En ik heb nu zin in kaas met een korstje...

Oh die kaas..... zo lekker!