Vegatopia Forum

Zijdehoenders

Zijdehoenders
« Gepost op: 14 juni 2013, 14:20:11 »
Ik koop wel vrije uitloop eieren maar toch. Als ik nu me eigen eieren heb weet ik zeker dat het van kippen komen die een gelukkig leven lijdt (tenminste ik probeer me best). Nu vind ik het ook leuk als ze een beetje tam en mooi zijn dus heb ik voor zijdehoenders gekozen. Nu wilde ik gewoon twee kippen maar bij kuikens kan je dat nog niet zien en het was een aanbieding 10 keukens voor 45 euro. Dus heb ik er tien. Als ze 4 maanden uit zijn hou ik twee kippen en de rest gaat weg. Nu wil ik ze gewoon op marktplaats zetten met erbij “goed adres gezocht”.  Maar iemand hier interesse bij een vegetariër weet ik namelijk zeker dat het geen soepkippen worden.
Als de dagen lengen begint de winter te strengen.

Re:Zijdehoenders
« Reactie #1 Gepost op: 14 juni 2013, 14:25:34 »
... en het was een aanbieding 10 keukens voor 45 euro.

Bij Brugpieper Keukens zeker? (altijd leuk, die autocorrect-functie)
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Antje

• 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
« Reactie #2 Gepost op: 14 juni 2013, 18:25:16 »
Wat doe je met de haantjes dan?
Groetjes, Antje

Aiko

« Reactie #3 Gepost op: 14 juni 2013, 18:52:07 »
Wat doe je met de haantjes dan?

Naar de liefhebber, samen met de rest van de kippen.
Maar ik zit me af te vragen hoeveel liefhebbers er zijn van brullende hanen, als ze niet voor een soep bestemd zullen gaan zijn...

Wil je alleen hennen, dan was je wat dat betreft wellicht beter afgeweest door hennen af te nemen bij stichting Red een Legkip. Dit zijn kippen die gered zijn van de slacht, na het einde van hun econimische eierlegperiode bij de boer. Geen kippen die een leuk leven hebben gehad, maar wel kippen die je een leuk(er) leven kan bieden in plaats van het hakblok.

« Reactie #4 Gepost op: 14 juni 2013, 21:33:07 »
Als echt niemand ze wil hebben breng ik de hanen naar de kinderboederij. En ik heb ze van een hobbyfokker. Een oude man die al met pensoen is en als hobby heeft hij zijn giga tuin en schuur vol mer allerlei vogels.

Aiko

« Reactie #5 Gepost op: 14 juni 2013, 22:12:11 »
Het is denk ik wat naïef te denken dat de hanen tot in hun eindigheid bij een kinderboerderij hun uren kunnen slijten. Althans, bij de meeste dan toch niet, vermoed ik.

Dan zijn de hanen beter af als je ze ergens in een bos of bossage-op-een-rustig-plekje loslaat, waar ze kunnen scharrelen, niet door autoverkeer worden overreden en genoeg struiken hebben om de nacht op enige hoogte in door te brengen.

« Reactie #6 Gepost op: 15 juni 2013, 22:03:38 »
Echt waar! Overleven ze dat dan als ik ze los laat in het bos. Weet toevallig wel een bos waar het verboden voor honden is en erg rustig.

Offline jol

• 2.653
« Reactie #7 Gepost op: 15 juni 2013, 22:45:17 »
Hier vlakbij leven al jaren een stel hoenders langs een rustige weg, pal onder de snelweg. Er zitten ook kippen bijeen volgens mij houdt het zichzelf aardig in stand.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #8 Gepost op: 16 juni 2013, 00:29:41 »
Het zijn wel zijdehoenders he? Het zou me niets verbazen als daar door de jaren heen bij het fokken een hoop pluis in de plaats van de kippenstreetsmart is gekomen...

Offline Draek

• 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #9 Gepost op: 17 juni 2013, 10:27:04 »
Echt waar! Overleven ze dat dan als ik ze los laat in het bos. Weet toevallig wel een bos waar het verboden voor honden is en erg rustig.

Die worden vaak gevangen en afgemaakt. Maar dat ligt een beetje aan welk bedrijf voor advies gevraagd wordt. Als het Duke is (van de schipholganzen...) dan sterven ze een pijnlijke dood
Stem op de Partij voor de Dieren

« Reactie #10 Gepost op: 18 juni 2013, 21:50:33 »
Bedankt Dreak, zoek toch maar een goed adresje voor ze. Desnoods bel ik elke boer in Nederland.

Offline Dee

• 131
« Reactie #11 Gepost op: 20 september 2013, 16:16:42 »
Hoe is het met de zijdehoentjes?

Nu zijn die hanen niet zo fel en luidruchtig als die van de grote kippensoorten, dus je zal er allicht al wel een geode thuis voor hebben gevonden.

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.927
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
« Reactie #12 Gepost op: 24 oktober 2013, 18:01:37 »

Offline Antje

• 701
    • Idril.nl
« Reactie #13 Gepost op: 24 oktober 2013, 18:13:34 »
Wat schattig staat dat. En het is nog wel kleding voor dieren. :bloos:
Toevallig zag ik vandaag ook al truien voor (kale) kippen en pinguïns op Facebook langskomen van iemand die diermanagement doet.

Ik ben ook benieuwd of en hoe het met de zijde hoenders is!
Groetjes, Antje