Vegatopia Forum

Rood vlees geeft meer kans op darmkanker

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Rood vlees geeft meer kans op darmkanker
« Gepost op: 15 juni 2005, 14:59:04 »
Rood vlees geeft meer kans op darmkanker

Uitgegeven: 15 juni 2005 00:36
Laatst gewijzigd: 15 juni 2005 01:04


DEN HAAG - Mensen die veel rood vlees of vleeswaren eten, hebben 35 procent meer kans op het krijgen van darmkanker. Dat blijkt uit een Europese studie waaraan meer dan een half miljoen Europeanen hebben meegewerkt. Het onderzoek is dinsdag gepresenteerd in de Amerikaanse Journal of National Cancer Institute.

Het Nederlandse Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM), het Universitair Medisch Centrum Utrecht en het Centrum voor Voeding en Gezondheid hebben meegewerkt aan de internationale studie, net als 40.000 Nederlanders die zich lieten onderzoeken.

Volgens de onderzoekers eet iemand veel rood vlees, als hij of zij meer dan anderhalve ons per dag consumeert. Een visrijk dieet remt juist de kans op darmkanker, zeggen de onderzoekers. Darmkanker is een van de meest voorkomende kankersoorten in Nederland.


http://jncicancerspectrum.oxfordjournals.org/cgi/content/abstract/jnci;97/12/906


Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Rood vlees geeft meer kans op darmkanker
« Reactie #1 Gepost op: 15 juni 2005, 15:01:03 »
Misschien stomme vraag, maar wat valt er zoal onder rode vleeswaren? Is dat ook worst?

Ik vraag me wel af wie er nou een kilo rood vlees per week binnen krijgt?! Je eet toch ook andere soorten vlees, meestal?

Kiwi

Re:Rood vlees geeft meer kans op darmkanker
« Reactie #2 Gepost op: 15 juni 2005, 15:04:57 »
Misschien stomme vraag, maar wat valt er zoal onder rode vleeswaren? Is dat ook worst?

Bedoelen ze niet gewoon rundvlees? Kip bijvoorbeeld is wit vlees.
Dan zouden ook alle rundvleesvleeswaren er onder vallen, ook worst (en vooral rosbief, dat ziet er ook echt rood uit).

En als dat zo is, en je eet natuurlijk elke dag alleen maar rundvlees, en nog de nodige vleeswaren zit je zo aan een kilo lijkt me.

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Rood vlees geeft meer kans op darmkanker
« Reactie #3 Gepost op: 15 juni 2005, 15:10:46 »
Ik vraag me wel af wie er nou een kilo rood vlees per week binnen krijgt?!

Bodybuilders die nog denken dat hoe meer vlees je eet, hoe beter.
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re:Rood vlees geeft meer kans op darmkanker
« Reactie #4 Gepost op: 15 juni 2005, 18:52:08 »
Misschien stomme vraag, maar wat valt er zoal onder rode vleeswaren? Is dat ook worst?

Ik vraag me wel af wie er nou een kilo rood vlees per week binnen krijgt?! Je eet toch ook andere soorten vlees, meestal?

Als je vaak biefstuk eet die rood/rare gebakken is en tartaar, osseworst, filet americain, rosbief, rookvlees (vleeswaren), dan krijg je veel rood vlees binnen. Mijn stiefmoeder is dol op rood vlees en eet het liefst elke dag een biefstuk  :-X  :pukey: (ik word echt misselijk terwijl ik het opschrijf). Bleg, bah!!
« Laatst bewerkt op: 15 juni 2005, 18:52:48 door renske »

Monica

Re:Rood vlees geeft meer kans op darmkanker
« Reactie #5 Gepost op: 17 juni 2005, 10:57:21 »
Met rood vlees wordt alle soorten vlees en vleeswaren bedoeld van runderen, varkens, schapen, geiten en ik denk nog wel meer dieren.
Wit vlees is gevogelte. Nou, weet ik alleen niet waaronder struisvogelvlees valt. Want het zijn vogels die niet kunnen vliegen en die rood vlees hebben.
't Maakt mij verder niet uit, want ik eet het toch niet.
Maar ik denk dat veel vleeseters makkelijk boven die 150 gram uitkomen als je de vleeswaren, snacks en avondmaaltijd bij elkaar optelt.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Rood vlees geeft meer kans op darmkanker
« Reactie #6 Gepost op: 17 juni 2005, 11:16:11 »
Maar valt het vlees van kalfjes met bloedarmoede ook onder wit vlees? Door het ijzerrijk voedsel wat ze krijgen zou het vlees witter worden.
Stem op de Partij voor de Dieren

Monica

Re:Rood vlees geeft meer kans op darmkanker
« Reactie #7 Gepost op: 17 juni 2005, 16:56:30 »
Ja, ik denk het wel. Het gaat om het soort dier.
Raar trouwens dat mensen rood vlees licht willen hebben.
En wat ik ook heel raar vind, is dat Nederlandse varkens een lange en vervelende reis richting Italië maken, daar nog een keer voer krijgen en dan worden geslacht. Dit vlees mag dan later verkocht worden als Parmaham.... en geëxporteerd richting Nederland waar de consument denkt dat die Italiaans vlees eet  :-\

Offline Robjee

  • **
  • 22
Re:Rood vlees geeft meer kans op darmkanker
« Reactie #8 Gepost op: 17 april 2011, 00:50:23 »
In conclusion, we found a positive association for red and processed meat intake and colorectal cancer; heme iron, nitrate/nitrite, and heterocyclic amines from meat may explain these associations.
http://cancerres.aacrjournals.org/content/70/6/2406.full.pdf


Advies WCRF:

ANIMAL FOODS
Limit intake of red meat1 and avoid processed meat2.

PUBLIC HEALTH GOAL
Population average consumption of red meat to be no more than 300 g (11 oz) a week, very little if any of which to be processed.
PERSONAL RECOMMENDATION
People who eat red meat1 to consume less than 500 g (18 oz) a week, very little if any to be processed2.


1.1 'Red meat' refers to beef, pork, lamb, and goat from domesticated animals including that contained in processed foods
2.2 'Processed meat' refers to meat preserved by smoking, curing or salting, or addition of chemical preservatives, including that contained in processed foods