Vegatopia Forum

Vegetarisch katten- en hondenvoer!

0 leden en 17 gasten bekijken dit topic.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #260 Gepost op: 07 februari 2010, 17:45:27 »
Citaat
Wat is er tegennatuurlijk aan rauw vleesvoer?
Kat jaagt niet, kat krijgt dieren die deze niet zou eten of niet zo snel zou eten, dier eet vleestypes die deze niet snel zal eten, voer wordt voorgezet door de mens etc.

Ik geef mijn fretten juist wel het soort dieren die bunzingen ook eten, en aangezien ze die compleet eten, eten ze dus ook de types die bunzingen zouden eten (ik ga er tenminste vanuit dat ook bunzingen alles eten van een vangst). Jagen doen ze inderdaad niet zoveel op hun eten. Ze vangen wel eens een muis die het verkeerde huis (het mijne dus) in loopt, maar die mogen ze niet eten, en in de tuin vangen ze wel eens een insect. Ze jagen wel op hun speelgoed, maar dat eten ze dan weer niet op.
Ik denk dat het veel tegennatuurlijker is dat mijn schatjes áltijd iets te eten hebben en dus nooit honger, en dat ze het altijd warm hebben, waardoor ze minder eten nodig hebben, dan het hoe en wat van hun eten.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #261 Gepost op: 07 februari 2010, 18:14:01 »
Citaat
In mijn ogen verklein je de impact alles behalve als je een kat vegetarisch gaat voeren, aangezien het dier er niet op gebouwd is en je als mens een uitsluitend vegetarisch dieet aan het dier geeft.
Citaat
Hoezo verklein je de impact niet?
Ben je bekend met de impact van katten(voer) op het milieu?

Niet met exacte cijfers nee, ik bekeek het vanuit het een ander standpunt, dat van de kat.

Citaat
Wat is er tegennatuurlijk aan rauw vleesvoer?
Kat jaagt niet, kat krijgt dieren die deze niet zou eten of niet zo snel zou eten, dier eet vleestypes die deze niet snel zal eten, voer wordt voorgezet door de mens etc.

Eigenlijk noem je hier omstandigheden veroorzaakt door de mens en niet het rauwe vleesvoer zelf.

Citaat
Castreren en steriliseren is m.i. een heel ander discussiepunt.

Citaat
Nee, het is ook een keuze die je maakt. Tussen twee kwaden. Vanwege een hoger doel, nl. dat het niet gunstig is als dieren voortplanten buiten en er meer zwerfdieren komen.

Ja, zou kun je het ook zien. Ik zie castreren en steriliseren als een logisch gevolg op het feit dat wij nu eenmaal katten in huis hebben en er niet teveel meer willen. Dan gaat het om een eenmalige ingreep, iets wat vegetarisch voer op dagelijkse basis niet is. Door je kat te laten helpen, kan die wel weer ongestoord buiten spelen bijvoorbeeld. Ik zie vegetarisch kattenvoer niet als een hulpmiddel voor de kat, maar in het kader van jouw hogere doel snap ik je punt wel. Heb je zelf huisdieren eigenlijk? Zo ja, hoe doe je dat qua medicijnen bij de dierenarts?

Sin chile, no tiene chiste!

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #262 Gepost op: 07 februari 2010, 19:13:40 »
Niet met exacte cijfers nee, ik bekeek het vanuit het een ander standpunt, dat van de kat.

Bijvoorbeeld: http://uk.reuters.com/article/idUKSYD5344520080826
Je hebt als 'baasje' niet alleen verantwoordelijkheid over alleen de kat. Ook de impact van de kat, van wat jij bepaald aan keuzes voor de kat.

Citaat
Eigenlijk noem je hier omstandigheden veroorzaakt door de mens en niet het rauwe vleesvoer zelf.

Het rauwe vleesvoer is direct gevolg van keuzes die de mensen maken. En het vlees heeft vaak niet echt iets te maken met wat de kat zou eten in de vrije natuur.
Dus in die zin kan je dat ook tegen-natuurlijk noemen. Net zo als elk ander eten.

Citaat
Ja, zou kun je het ook zien. Ik zie castreren en steriliseren als een logisch gevolg op het feit dat wij nu eenmaal katten in huis hebben en er niet teveel meer willen. Dan gaat het om een eenmalige ingreep, iets wat vegetarisch voer op dagelijkse basis niet is.

Wat maakt dat precies uit? Het gaat om een sterke ingreep in wat jij bepaald voor het dier. Het is kiezen tussen twee kwaden. Net als dat iemand bijvoorbeeld kan kiezen voor geen vleesvoer te geven, omdat die ook niet wil meewerken aan de gevolgen door de vele katten en de impact die daarop volgt.

Citaat
Door je kat te laten helpen, kan die wel weer ongestoord buiten spelen bijvoorbeeld.

Ik ben niet zo voor katten buiten laten rondlopen.

Citaat
Ik zie vegetarisch kattenvoer niet als een hulpmiddel voor de kat, maar in het kader van jouw hogere doel snap ik je punt wel. Heb je zelf huisdieren eigenlijk? Zo ja, hoe doe je dat qua medicijnen bij de dierenarts?

Castratie/sterilisatie is ook geen hulpmiddel voor de kat, maar ook voor een hoger doel. Hoewel sommige het ook doen om een kat 'aan te passen'. Maar je gaf al aan dat het is om dus niet meer katten te hebben rondlopen. Voor een hoger doel.

Maar goed, je snapt wel waarom iemand die keuze maakt. Is het dan in principe erg om een kat vegavoer te geven? (er van uitgaande dat een dier gewoon goed eten heeft en alle stoffen binnenkrijgt)


Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #263 Gepost op: 07 februari 2010, 20:51:59 »
Citaat
Eigenlijk noem je hier omstandigheden veroorzaakt door de mens en niet het rauwe vleesvoer zelf.
Citaat
Het rauwe vleesvoer is direct gevolg van keuzes die de mensen maken. En het vlees heeft vaak niet echt iets te maken met wat de kat zou eten in de vrije natuur.
Dus in die zin kan je dat ook tegen-natuurlijk noemen. Net zo als elk ander eten.

Waar baseer je dit op? Heb je ook cijfers wat mensen dan daadwerkelijk aan rauw vlees voeren?


Citaat
Ja, zou kun je het ook zien. Ik zie castreren en steriliseren als een logisch gevolg op het feit dat wij nu eenmaal katten in huis hebben en er niet teveel meer willen. Dan gaat het om een eenmalige ingreep, iets wat vegetarisch voer op dagelijkse basis niet is.
Citaat
Wat maakt dat precies uit? Het gaat om een sterke ingreep in wat jij bepaald voor het dier. Het is kiezen tussen twee kwaden. Net als dat iemand bijvoorbeeld kan kiezen voor geen vleesvoer te geven, omdat die ook niet wil meewerken aan de gevolgen door de vele katten en de impact die daarop volgt.

Waarom vindt jij het een kwaad?
Aangezien er anders teveel katten komen, dit de genenpool verzwakt etc., lijkt het me een logische stap om voortplanting in te perken. De natuur kan dit namelijk niet zelf meer regelen. Dat bepalen wij mensen voor het dier, maar het heeft positieve effecten voor de kattenpopulatie in het algemeen, lijkt me.
Je kan er voor kiezen om je kat zo diervriendelijk mogelijk vlees te voeren, daar zijn dus verschillende gradaties in mogelijk waarmee je niet alleen beter voor het milieu maar ook beter voor de kat kunt handelen.

Citaat
Door je kat te laten helpen, kan die wel weer ongestoord buiten spelen bijvoorbeeld.
Citaat
Ik ben niet zo voor katten buiten laten rondlopen.

Waarom niet?

Citaat
Ik zie vegetarisch kattenvoer niet als een hulpmiddel voor de kat, maar in het kader van jouw hogere doel snap ik je punt wel. Heb je zelf huisdieren eigenlijk? Zo ja, hoe doe je dat qua medicijnen bij de dierenarts?
Citaat
Castratie/sterilisatie is ook geen hulpmiddel voor de kat, maar ook voor een hoger doel. Hoewel sommige het ook doen om een kat 'aan te passen'. Maar je gaf al aan dat het is om dus niet meer katten te hebben rondlopen. Voor een hoger doel.

Castratie en sterilisatie zijn van directe invloed op katten zelf. Het positieve effect van vegetarisch voeren beargumenteer je tot nu toe voor een algemeen hoger doel, daar ligt voor mij een groot verschil aangezien het niet van directe invloed op de katten zelf is.

Citaat
Maar goed, je snapt wel waarom iemand die keuze maakt. Is het dan in principe erg om een kat vegavoer te geven? (er van uitgaande dat een dier gewoon goed eten heeft en alle stoffen binnenkrijgt)

Eerlijk gezegd geloof ik niet zo in vegetarisch voer voor katten en zie ik het een beetje als een egoistische actie van een mens om een dergelijk dieet op te dringen, hoe nobel de achterliggende reden ook. Maar ik ben wel voor een beter milieu en goed gevoede katten.



Sin chile, no tiene chiste!

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #264 Gepost op: 07 februari 2010, 21:23:16 »
Waar baseer je dit op?

Welk deel doel je op? Over dat het rauwe vlees vaak geen dieren zijn die ze normaal gesproken eten?
Dat is heel simpel. Zoals bv. een diepzeevis voorgeschoteld krijgen. Ik zie de kat niet met snorkel en duikfles afzakken om een vis te gaan eten. ;)
En een kat een koe achterna zien zitten en doden? :)

Citaat
Heb je ook cijfers wat mensen dan daadwerkelijk aan rauw vlees voeren?

Ik weet niet exacte nummer, maar je hebt zo een stroming. BARF heet dat geloof ik.
De meeste mensen zullen wel rauw/onbewerkt geven, maar ook blikvoer.

Citaat
Waarom vindt jij het een kwaad?
Aangezien er anders teveel katten komen, dit de genenpool verzwakt etc., lijkt het me een logische stap om voortplanting in te perken.

Omdat het natuurlijk sowieso onjuist is zulke ingrepen te bepalen voor een dier en de voortplanting te beperken voor een individu.

Citaat
De natuur kan dit namelijk niet zelf meer regelen. Dat bepalen wij mensen voor het dier, maar het heeft positieve effecten voor de kattenpopulatie in het algemeen, lijkt me.
Ja, een reden om dan dus te kiezen.

Citaat
Je kan er voor kiezen om je kat zo diervriendelijk mogelijk vlees te voeren, daar zijn dus verschillende gradaties in mogelijk waarmee je niet alleen beter voor het milieu maar ook beter voor de kat kunt handelen.

Dat word lastig, want 'diervriendelijkere' producten zijn vaak weer 'milieuonvriendelijker'.

Maar in die keuzes voor diervriendelijker zit je nog steeds vast aan de industrie en dus dierleed, grote milieuimpact...

Dus, als een kat het voer te eten vind, dan toch prachtig als je het dier goed kan voeden en geen zorgen hebt over dat je daarmee een erg grote stempel drukt op dieren en natuur.

Citaat
Waarom niet?

Groot risico. Het dier kan verkeersslachtoffer worden en er lopen vele gekken rond die niet van katten houden. Jagers die katten afschieten.
Maar daarnaast ook een beetje raar dat men het enorm erg vind opgevangen vossen weer in de natuur terug te zetten, maar wel geen probleem heeft met loslopende katten.
Katten hebben een impact op de natuur. In stedelijk gebied valt het nog mee, maar in andere gebieden kan het erg schadelijk zijn.

Citaat
Castratie en sterilisatie zijn van directe invloed op katten zelf. Het positieve effect van vegetarisch voeren beargumenteer je tot nu toe voor een algemeen hoger doel, daar ligt voor mij een groot verschil aangezien het niet van directe invloed op de katten zelf is.

Volgens mij biedt castratie/sterilisatie toch altijd nog positief effect op een hoger doel en niet zozeer voor de katten. Het is juist negatief voor de kat. Risico van de ingreep + ontnemen van voortplanting. Wat vind je positief aan dat voor de katten zelf?

Vegavoer is denk neutraal van invloed op de kat.

Citaat
Eerlijk gezegd geloof ik niet zo in vegetarisch voer voor katten en zie ik het een beetje als een egoistische actie van een mens om een dergelijk dieet op te dringen, hoe nobel de achterliggende reden ook. Maar ik ben wel voor een beter milieu en goed gevoede katten.

Op zich zie ik er geen probleem in. Zolang dus gewoon het voer alle stoffen bevat. Net als blikvoer van katten, waar volgens mij ook allerlei stoffen aan toegevoegd wordt om de juiste hoeveelheid te geven.

En volgens mij zijn de bezwaren vooral van emotionele aard begrijp ik.
Stem op de Partij voor de Dieren

Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #265 Gepost op: 07 februari 2010, 21:28:48 »
En het vlees heeft vaak niet echt iets te maken met wat de kat zou eten in de vrije natuur.
Dus in die zin kan je dat ook tegen-natuurlijk noemen. Net zo als elk ander eten.


Als je als argument aangeeft dat, omdat een kat toch al onnatuurlijk voedsel krijgt, dat voedsel best vervangen kan worden door nóg onnatuurlijker voedsel, want dat doe jij eigenlijk, dan zakt mij de broek toch eerlijk gezegd wel een beetje af.
Tuurlijk, je kan alles heel zwart-wit in twee hokjes (goed en fout) indelen, en de streep tussen die twee zo plaatsen als jou het beste uitkomt voor wat betreft je 'hogere doel', maar dan raak je wat mij betreft de realiteit behoorlijk uit het oog. Ik heb het al eerder gezegd, die is niet zo zwart-wit als jij die wenst te zien.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Kiwi

Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #266 Gepost op: 07 februari 2010, 21:58:00 »
Het is trouwens ook behoorlijk off-topic. Ik ken tenminste geen katten die zich steeds maar verdedigen tegenover vegetariërs. ::)
Als je zo begaan bent met dieren laat ze dan ook lekker eten wat het beste voor hen is. En in het geval van katten is dat dus vlees.

Inge1963

Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #267 Gepost op: 07 februari 2010, 22:13:25 »
Elk dier wat eten produceert heeft in principe een slecht leven. Het biologisch gehouden dier natuurlijk veel minder slecht dan het bioindustrie dier, maar zolang er geld aan verdient moet worden is het nooit perfekt.

Dat 'biologisch' wordt vaak erg romantisch voorgesteld.

Citaat
In dit huis eten alleen onze katten vlees, en nee daar ga ik ook geen discussie over voeren want katten zijn vleeseters dus misdadig als je die iets anders geeft.


Maar eh.. er is niets misdadigs aan katten geen vlees te geven, zolang de vervangende voeding niet met dwang gevoerd wordt en alle stoffen bevat die het nodig heeft. Vind het jammer dat je dat zo brengt.

Citaat
dus ik heb nu ook geen excuus meer om kaas met kalf te kopen.

Als je kaas koopt ligt daar naast altijd dode kalven.

Ik kan je tweede opmerking niet volgen. Ik heb nog nooit een dood kalf naast de kaas zien liggen. Snap ook niet wat het ermee te maken heeft.
En je katten vlees ontzeggen is absoluut misdadig. Ik weet dat er mensen zijn die vinden dat een kat vegetarisch kan leven, maar .......edit, nee ik ging er geen discussie over voeren.  ;D
« Laatst bewerkt op: 07 februari 2010, 22:19:46 door Inge1963 »

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #268 Gepost op: 07 februari 2010, 22:19:10 »
Het is niet per se zo dat katten van vegetarisch kattenvoer doodgaan of ernstige gezondheidsgevolgen ondervinden. Net zoals met Whiskas, er zijn katten die daar oud mee worden. Maar het is wel een risico dat ik zelf iig niet neem.

Inge1963

Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #269 Gepost op: 07 februari 2010, 22:21:57 »
Het is niet per se zo dat katten van vegetarisch kattenvoer doodgaan of ernstige gezondheidsgevolgen ondervinden. Net zoals met Whiskas, er zijn katten die daar oud mee worden. Maar het is wel een risico dat ik zelf iig niet neem.

Ja, maar dat is hetzelfde als mensen die alleen maar patat eten. Sommigen worden er oud mee, maar hopelijk niemand die kan beweren dat het dan ook niet zo heel erg is.
En Whiskas komt hier inderdaad niet binnen. Mijn katten eten vlees, geen granen en suiker.

Goh, hoezo offtopic. :-)

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #270 Gepost op: 07 februari 2010, 22:24:41 »
Ik kan je tweede opmerking niet volgen. Ik heb nog nooit een dood kalf naast de kaas zien liggen. Snap ook niet wat het ermee te maken heeft.
Dat voor de zuivelproductie betekent dat er kalfjes geboren moet worden en die gaan geslacht worden. Dat is gewoon iets wat bij de zuivelproductie hoort.
En de koeien gaan ook na 5,5 jaar naar de slacht.

Citaat
En je katten vlees ontzetten is absoluut misdadig. Ik weet dat er mensen zijn die vinden dat een kat vegetarisch kan leven, maar die hebben hun hersens niet gebruikt.

Dat is heel leuk, maar wat is je argument daarvoor? Bewezen is dat er toch een hoop gezonde katten zijn die leven op vegavoer. Zo een instituut in de VS die over diervoedingveiligheid gaat geeft aan dat het kan mits er supplementatie bij zit.
Kijk, als je het hebt over voeren van katten met vegavoeding waar geen adequate hoeveelheden van bepaalde stoffen in zitten, dan is dat idd misdadig. Maar zolang het voer alle stoffen bevat die nodig zijn, is er toch niet zo een probleem.


Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #271 Gepost op: 07 februari 2010, 22:26:17 »
Het is niet per se zo dat katten van vegetarisch kattenvoer doodgaan of ernstige gezondheidsgevolgen ondervinden. Net zoals met Whiskas, er zijn katten die daar oud mee worden. Maar het is wel een risico dat ik zelf iig niet neem.

Dat argument wordt door alle stromingen van katteneigenaren, die bepaald soort voer geven, gebruikt. ;)
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #272 Gepost op: 07 februari 2010, 23:00:06 »
Draek, zijn er eigenlijk merken vegetarisch kattenvoer met weinig tot geen koolhydraten/granen?

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #273 Gepost op: 07 februari 2010, 23:08:52 »
Draek, zijn er eigenlijk merken vegetarisch kattenvoer met weinig tot geen koolhydraten/granen?

Ligt eraan wat weinig is. Ik ben niet direct bekend met de merken, omdat ik geen kat heb ;)

Heeft het willen van weinig/geen koolhydragen/granen iets te maken met dat het dier nierproblemen of gevoeligheid daarvoor heeft?
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #274 Gepost op: 07 februari 2010, 23:12:40 »
Katten kunnen koolhydraten niet goed verwerken, en dit kan leiden tot suikerziekte. Goed kattenvoer bevat dus weinig koolhydraten.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #275 Gepost op: 07 februari 2010, 23:43:25 »
Ja, en die speciaal dieetvoer bevat daarom dus minder, dus dacht dat je dat bedoelde.

Dat vegavoer is gemiddeld begrijp ik. Dus dat zal wel zo ongeveer zijn als blikvoer e.d. voor katten. Maar daar zijn sommige groepen ook niet blij mee.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #276 Gepost op: 07 februari 2010, 23:50:40 »
Het gemiddelde kattenvoer is niet zo goed nee.

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #277 Gepost op: 08 februari 2010, 10:49:50 »


En wel hierom.
“it's strange how life makes sense in time...”