Vegatopia Forum

Familie-etentje

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Familie-etentje
« Reactie #20 Gepost op: 18 december 2007, 12:42:04 »
Zo, even verslagje uitbrengen over vrijdagavond, het etentje met de jager (lief van zus van mijn vriend) + familie van mijn vriend (zus en vader).

We gaan dus in een Spaans restaurant eten, super, want dat steakrestaurant stak me verschrikkelijk tegen. Vind het al heel fijn dat daar rekening mee gehouden werd. Nadien blijkt dus ook dat de vader bij het reserveren wel degelijk gevraagd had of er iets vege was. Het antwoord was ja, gamba's en scampi's verkrijgbaar. Joepie ;) NOT. Want ik eet dus geen dieren. En jaa vissen zijn OOK dieren (jezus, dat heb ik vaak gehoord! Zelfs sommige mensen die vragen 'en kip?' NOU! >:()
(maar dat wist de vader van mijn vriend niet. of hoe noem je dat als mensen denken dat je als vege vis eet? weten? Het woord 'vegetariër' verkeerd interpreteren?).

Anyway, als voorgerecht namen we een Mexicaanse en een Spaanse tapasschotel. En een extra bordje serranoham (zucht, het verbaasd me steeds meer dat mensen vlees echt lèkker vinden).

De tafelbezetting had ik gerespecteerd, zus zat tegenover mij, vriend van zus naast haar en mijn vriend naast mij. Jager zat dus 'ver' van me af.

Zus vroeg tijdens het voorgerecht 20 keer of ik het lekker vond, of er iets bij zat wat ik at, of we nog iets moesten bestellen, ... Heel vriendelijk.

Bij het hoofdgerecht, ik nam een ensalada mexicana (koude vege salade met allerlei warme vege tapas erbovenop), de rest nam iets uitgesproken met vlees (maar dat stoort me niet, zoals ik al eerder zei).

Tijdens de maaltijd begon de jager dus ineens over dat jagen. Dat hij een beer ging schieten. Dat je dat oop voorhand voor Canada moet bestellen. Een jaar, en blablabla. Met een boog. Ik beet op mijn tanden en keek de andere kant uit. Vond het niet nodig hierover een discussie te starten. Mijn vriend zei ineens "da's keizielig voor die beer". Natuurlijk was toen het hek van de dam.

Ineens kreeg ik een heleboel vragen naar mijn hoofd geslingerd, en van die 'waarheden'.

Eén ervan was: "Maar als wij die dieren niet zouden vermoorden (het ging hier puur om het jagen, want de meeste dieren die gegeten worden zijn uit slachthuizen en niet uit het vrije bos), zou er te weinig groen overblijven voor jou om te eten. Dus is het mooi in evenwicht.
 
Dacht hij zich even mooi gepraat te hebben. Hij meldde zelfs dat hij zich 'voorbereid had' op een gesprek met mij. (eh wát?).

Jammer genoeg voor hem volgde meteen mijn antwoord.
"Ieder zijn denkwijze, maar ik wil je toch even duidelijk maken dat ik geen struiken eet. Eet nou maar gewoon verder, ik praat liever niet over dit onderwerp."

Vriendelijk, maar met een sneer.

Later op de avond is het gesprek jagen nog enkele keren teruggekomen en werd er verteld over een hert dat hij ooit geschoten had. Ik ben dan met een fake grimas naar het toilet gewandeld.

Conclusie van de avond: het was een hele gzellige en lekkere avond, er werd door iedereen rekening met mij gehouden, behalve door de jager.
Besluit: niet meer gaan uiteten met jager. Doen als hij ziek/op jagersweek(end) (ofzo ;)) is.

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Familie-etentje
« Reactie #21 Gepost op: 18 december 2007, 22:43:22 »
Als je nog eens zo'n etentje hebt, nodig dan eens wat extra vegatopianen uit. Wij willen je graag steunen en dan sta je niet alleen. Maar ook wij zullen niet in discussie gaan.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Familie-etentje
« Reactie #22 Gepost op: 19 december 2007, 20:54:57 »
maar ik wil je toch even duidelijk maken dat ik geen struiken eet.

:heehee:
« Laatst bewerkt op: 19 december 2007, 23:56:04 door Sander »
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Marit

  • **
  • 55
  • Geslacht: Vrouw
    • Marits Stekkie
Re:Familie-etentje
« Reactie #23 Gepost op: 20 december 2007, 09:29:08 »
 ;D

@IneN, ik geef je gelijk dat je het als geen respect tonen zag!
Als ik veganisten te eten krijg dan hou ik daar rekening mee, sterker nog, dan staat er voor niemand iets op tafel waar wel zuivel of ei oid in zit, uit respect juist om ze er ook niet mee te confronteren. Terwijl het bij de veganisten die ik ken niet eens een probleem zo zijn hoor, maar dat doe je gewoon niet (vind ik) en zo moeilijk en lastig en vies is veganistisch eten echt niet.

Het is wel het laatste wat ik zou vergeten, ook als er iemand komt die zoutloos of geen suiker mag of gewoon bepaalde groenten niet lust, dan is DAT hetgene wat in mijn hoofd zit, ik zou alles kunnen vergeten maar NIET de ingredienten voor hun eten, zeker niet zulke belangrijke ingrediënten!!

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Familie-etentje
« Reactie #24 Gepost op: 20 december 2007, 21:48:08 »
Als ik mee-eters over de vloer krijg. houd ik rekening met hun wensen, zolang het maar vegetarisch/veganistisch is.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Familie-etentje
« Reactie #25 Gepost op: 26 december 2007, 07:39:52 »
1e Kerstdag gegeten bij mijn schoonouders. Een zeer eenvoudige nasi-maaltijd zonder poespas of opsmuk.

Eenvoudig doch voedzaam.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Familie-etentje
« Reactie #26 Gepost op: 26 december 2007, 23:33:56 »
@e Kerstdag gegeten bij vriend en vriendin:
Avocado
Groententaart
Peen en uien
Rauwkost
IJs

Eveneens eenvoudig doch voedzaam.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:Familie-etentje
« Reactie #27 Gepost op: 28 maart 2008, 09:11:50 »
Mijn schoonfamilie is ook zo schattig  :pukey:

Vooral zo lekker hypocriet want ze houden altijd rekening met me... Laatste verjaardag van schoonpapa:
Voor bij de koffie: Diepvriessoesjes (dus met gelatine, maar ik denk: niet zeuren sowieso: diepvriessoesjes voor een verjaardag:confused: )
Als middageten: Kippensoep (zelfgemaakt) en SPECIAAL voor mij waren er zakjes met groenteboullion gehaald. Nee, hoor dank je, ik hoef niet
Het borrelhapje: plakjes worst met (je raadt het nooit....) plakjes augurk


 Zo gezellig!
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re:Familie-etentje
« Reactie #28 Gepost op: 28 maart 2008, 11:49:09 »
Mijn schoonfamilie is ook zo schattig  :pukey:

Vooral zo lekker hypocriet want ze houden altijd rekening met me... Laatste verjaardag van schoonpapa:
Voor bij de koffie: Diepvriessoesjes (dus met gelatine, maar ik denk: niet zeuren sowieso: diepvriessoesjes voor een verjaardag:confused: )
Als middageten: Kippensoep (zelfgemaakt) en SPECIAAL voor mij waren er zakjes met groenteboullion gehaald. Nee, hoor dank je, ik hoef niet
Het borrelhapje: plakjes worst met (je raadt het nooit....) plakjes augurk


 Zo gezellig!

nou zeg, dat is ook niet leuk :pet:
SPECIAAL voor jou, riekt ook naar dat je maar zeurt. Konden ze dan geen groentesoep maken.

 :pet: kop op, ze bedoelen het vast goed.
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:Familie-etentje
« Reactie #29 Gepost op: 28 maart 2008, 13:11:03 »
Achteraf moet ik er altijd hartelijk om lachen. Die mensen zijn gewoon zielig.

Vorige keer probeerden ze op alle mogelijke manieren mijn vegetariër zijn onderuit te halen (waarschijnlijk iets gelezen in de Telegraaf ofzo). Want waarom gebruiken vegetariërs wel leer: Nou dat doen niet alle vegetariërs en sommige beschouwen het als afvalproduct. En ik had soep gemaakt (2 pannen uiteraard). Want ik at wel soep, ja, maar zonder ballen. En de bouillon moest toch ook ergens vandaan komen: ooit wel eens gehoord van groentebouillon? Oh ja, shit, stom. Toen gaven ze het maar op.  :afro:

Nou moet ik zeggen dat ik bij mijn ouders ook niets bijzonders krijg. Mijn moeder 'vergeet' het altijd en de keuze valt ook structureel op met vlees, want dat vindt de rest toch wel lekker. Dus heb ik vorige keer maar iets van 8 boterhammen ('s middags en 's avonds) op met hele oude kaas (die ik eigenlijk niet lust en dat weet ze ook) en kwam ik hongerig thuis.
« Laatst bewerkt op: 28 maart 2008, 13:13:09 door Hausfrau »
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline Laura

  • **
  • 81
  • Geslacht: Vrouw
Re:Familie-etentje
« Reactie #30 Gepost op: 28 maart 2008, 14:48:47 »
Een familie etentje zegt, vind ik, veel over hoe mensen tegenover je staan en hoe ze je later zullen opnemen in hun familie.
Je kan mensen niet aan 1 keer beoordelen, maar er heerste echt zo'n anti-vegetarische sfeer (nou, wat een woord, maar ik denk dat jullie wel begrijpen wat ik precies bedoel, je hebt dat gewoon soms).

Daar geef ik je helemaal gelijk in. Lang leve de schoonfamilie die geen rekening met je houdt.

Mijn allerliefste schoonmoeder (NOT) vind het, in mijn bijzijn, niet erg om vega te kopen. Maar zodra er anderen bij zijn beklaagd ze zich. Terwijl ik haar nooit opgelegd heb iets vega's in huis te halen. Sterker nog, ik bied praktisch iedere keer aan om zelf voor mijn eten te zorgen. En dan heb je de altijd gezellige en minstens 10x per jaar terugkerende discussie waarom ik vega ben. "Hebben jullie zo'n slecht geheugen? Mijn argumenten waren de vorige keer duidelijk."

Gourmetten of barbequen zijn altijd een hel:
"Nee, ik eet niet de hele avond alleen maar stokbrood met kruidenboter!"
"Nee, ik ga de aluminiumfolie niet opeten, maar gebruiken om mijn vegaschijf op te leggen!" (alufolie is in ieder geval vega, mocht er niks anders voor me zijn  ;))

Het is dus ook niet zo vreemd dat mijn schoonmoeder mij als persoon niet moet, maar dat heeft nog meer redenen dan het vega zijn...

Maar de zus van mijn vriend zorgt keurig op een verjaardag voor cherrytomaatjes en komkommerschijfjes voor me. Ik weet het, het is geen vega-gebak en vegaborrelhapjes, maar met zelfs deze 2 dingen ben ik hardstikke blij. Zij vroeg me ook of ik zelf nog dingen wist die zij me voor kon zetten. Hoezo hartelijk  ;D. Daar zou mijn schoonmoeder wel wat van kunnen leren.

Offline Marit

  • **
  • 55
  • Geslacht: Vrouw
    • Marits Stekkie
Re:Familie-etentje
« Reactie #31 Gepost op: 30 maart 2008, 17:05:55 »
Zo moeilijk is het toch ook weer niet, om rekening met iemand te houden.

Alsof er niet genoeg vega dingen zijn.

Vegan lijkt me moeilijker maar ook dat mag toch niet echt moeilijk genoemd worden (ik heb er althans geen moeite mee en dan denk ik er ook nog amper over na). Ik kan me wel lastiger dingen bedenken.

Soms denk ik wel eens dat het meer met moeilijk willen doen te maken heeft, en dan zoek je een reden natuurlijk...

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Familie-etentje
« Reactie #32 Gepost op: 31 maart 2008, 13:17:50 »
Phoe, ik lees hier verhalen waar ik maar treurig van word :(
Mijn man komt uit een traditioneel vlees-aardappel-groenten gezin. Als ik terug kijk op de manier waarop er is gereageerd op mijn vega-zijn, dan is dit eigenlijk best okay! In het begin heb ik wel vaak moeten vertellen dat ik vegetariër ben en wat dat precies voor mij inhoudt qua eten. Dat ik geen vlees eet was logisch, maar we hebben wel eens een situatie van "balletjes in de soep die ik er toch wel uit kon vissen??" gehad. Mensen die zelf geen vegetariër zijn denken echt op een hele andere manier over een vegetarische leefwijze! (zo van: je eet de balletjes dan toch niet op, dus dan is het toch niet erg??) En vis natuurlijk.... en stremsel.....en gelatine....
Mijn schoonmoeder doet altijd erg haar best om rekening met mij te houden: eten we andijviestampot: voor mij een apart pannetje zonder spekjes maar met noten een vegaburger . Kippensoep=vegetarische soep. Maar ik moet nog steeds af en toe vertellen en zelf uitzoeken wat er in bepaalde produkten zit. Die soep bv: is dat groentenboullion? De vla toe: is die zonder gelatine? En als ik dit dan uitleg, dan begrijpen ze dat ook wel weer. Daar hebben ze zelf gewoon niet bij stil gestaan. Rustig uitleggen en geregeld herhalen lijkt in mijn geval goed te werken.
Mijn eigen ouders: heerlijk! Mijn moeder en zusje zijn ook vega, dus we eten altijd heerlijk :D :D :D
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Familie-etentje
« Reactie #33 Gepost op: 01 september 2009, 17:40:36 »
Mijn omnivoreuse schoonzus vierde haar verjaardag. Het werd groots aangepakt, want er werden 50 mensen verwacht.

Vantevoren werd al gemeld, dat er weinig rekening gehouden kon worden met vega's, maar er zouden wel nootjes zijn. Een Engels-sprekende Indonesische vriendin zou koken.

Afijn, wij (3 vega's) er naar toe. Het eten stond al klaar in van die dampende professionele grote rechthoekige warmhoudpannen.
Aan ons werd uitgelegd wat vegetarisch was: rijst, bami, groenten, aparte loempia's, tempeh, aparte handgemaakte groenteburgers (of iets wat er op leek). Voor de resterende mensen waren er satestokjes, loempia's en burgers (of wat er op leek) met garnalen/vis.

Er was voldoende voor wel 15 vega's. En nog smakelijk ook. De kokkin gaf aan, dat ze in Indonesië in een hotel kookte en vaak rekening moest houden met vegetariërs. We hebben nog voor dagen eten mee naar huis gekregen.

Trouwens van de overige gasten (veel onbekenden) geen enkele discussie of opmerkingen aangaande het vegetarisme.

Ach, en de nootjes waren nootjes.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Familie-etentje
« Reactie #34 Gepost op: 01 september 2009, 17:54:33 »
Wat fijn Arno.
Kijk, zo kan het ook want ik werd al helemaal triest van Inen's verhaal. (las het nu pas).
Ik was onlangs ook bij een familie etentje met zo'n 30-40 man. Ik was de enige vega en bijna alle gerechten waren op mij aangepast. (Buffet). Overal waren de spekjes bijvoorbeeld uitgelaten en kon je er apart bijscheppen.
Ben ik ook heel vrolijk vandaan gegaan.

Offline Dot

  • *****
  • 2.630
  • Geslacht: Vrouw
Re:Familie-etentje
« Reactie #35 Gepost op: 01 september 2009, 18:01:28 »
Overal waren de spekjes bijvoorbeeld uitgelaten en kon je er apart bijscheppen.

Dat is lief en kost bovendien bijzonder weinig moeite.

Ik ben zelf wat dit betreft ook een gelukkig mens, want ik heb ten eerste weinig familie-etentjes en als het dan toch eens voorkomt dan wordt er heel lief rekening met mij gehouden.
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Offline trashydiva

  • **
  • 78
  • Geslacht: Vrouw
    • FAIRyFAIR natuurlijke verzorging & fairtrade woondecoraties
Re:Familie-etentje
« Reactie #36 Gepost op: 10 september 2009, 14:00:50 »
Bij mijn schoonfamilie gelukkig nooit problemen; mijn schoonmoeder eet zo goed als vegetarisch (tenzij op vakantie, dan nog wel eens vis ) en zij kookt, dus dat is altijd goed gegaan. Haar man krijgt zijn vlees er los bij of heeft gewoon pech  ;D .

Bij mijn ouders, tja... ik ben eignelijk altijd degene die kookt, dus ook als ik bij hun op visite ben. Ze weten dat ik al 13 jaar geen vlees eet en vis heb ik nog nooit gegeten. Maar toch schijnt dat lastig te onthouden te zijn.

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re:Familie-etentje
« Reactie #37 Gepost op: 13 september 2009, 17:11:46 »
Ik heb nu 2 keer bij mijn nieuwe 'schoon'familie gegeten ( moet nog wennen aan die term, zo nieuw is het nog ;) ). De eerste keer had de vader van W. een paar koude schotels/huzarensalades gemaakt met vlees en vis, maar voor mij speciaal een superlekkere vlees/visloze variant. Vrijdag daar weer gegeten en een heerlijke oldfashionedmaaltijd gehad. De soep sloeg ik over ( er werd wel eerst aangeboden de balletjes eruit te vissen, maar ze begrepen meteen dat ik dat gewoon niet eet.), bij de bloemkool ( met een papje!) en aardappels had men voor mij een vegaburger gehaald. Erg lief!
Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain

Offline Muppet

  • ****
  • 805
  • Geslacht: Vrouw
Re:Familie-etentje
« Reactie #38 Gepost op: 13 september 2009, 19:45:50 »
Had paar weken ook familiefeestje.. was lopend buffet en allemaal vlees en vis.. helemaal niks voor vegetariers. Heb maar gehouden bij stokbrood was superdroog was en met honger naar huis gegaan.
A penis has a sad life, his hair is a mess, his family is nuts, his neighbour is an asshole and his best friend is a pussy.

Offline Muppet

  • ****
  • 805
  • Geslacht: Vrouw
Re:Familie-etentje
« Reactie #39 Gepost op: 13 september 2009, 19:50:18 »
Gisteren trouwens nog uit eten geweest met m'n papa mama en zusje..
Bij een Amerikaans/steakhouse ofzoiets. Supergezellig wel en ook genoeg voor vegetariers op de kaart.
Maar dan neemt de rest spare-ribs, mixed grill enz en krijg je een emmertje op tafel om de botjes in te gooien.
Beetje veel smerig aanzicht, honger was ook ineens weg..
A penis has a sad life, his hair is a mess, his family is nuts, his neighbour is an asshole and his best friend is a pussy.