Vegatopia Forum

Sojabrokken rauw eten.

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Herbivoer

Sojabrokken rauw eten.
« Gepost op: 04 maart 2008, 17:59:31 »
Ik heb onlangs een pakje Sojabrokken gekocht. Volgens de verkpakking moet men ze eerst weken en dan bakken, maar mijn vraag is of dit noodzakelijk is.

Als hapje tussendoor zijn sojabrokken wellicht ook te eten, alleen weet ik niet of het wel kan, m.a.w. of je er ziek van wordt bijvoorbeeld??

Wie heeft dit wel eens geprobeerd of heeft wel eens iets gelezen of gehoord over eauwe sojabrokken.


Offline Dame Noire

  • ***
  • 326
  • Geslacht: Vrouw
Re:Sojabrokken rauw eten.
« Reactie #1 Gepost op: 04 maart 2008, 18:03:25 »
Ik zou het niet doen... volgens mij is het hard en oneetbaar. Sojabrokken worden gemaakt van gemalen sojabonen waar draden van worden gemaakt die tot brokken worden verwerkt, maar ik geloof dat ze daarbij niet verhit worden (iig niet voldoende) waardoor het net zoiets zou zijn als rauwe kikkererwten of linzen eten. Maar misschien kun je er wel andere interessante dingen mee proberen, zoals poffen of roosteren ofzo?

Herbivoer

Re:Sojabrokken rauw eten.
« Reactie #2 Gepost op: 04 maart 2008, 18:10:17 »
Ik zou het niet doen... volgens mij is het hard en oneetbaar. Sojabrokken worden gemaakt van gemalen sojabonen waar draden van worden gemaakt die tot brokken worden verwerkt, maar ik geloof dat ze daarbij niet verhit worden (iig niet voldoende) waardoor het net zoiets zou zijn als rauwe kikkererwten of linzen eten. Maar misschien kun je er wel andere interessante dingen mee proberen, zoals poffen of roosteren ofzo?

Mar wat zijn dan precies de gevolgen voor je lichaam als je rauwe soja (of kikkererwten of linzen) eet? Krijg je dan veel slechte dingen binnen??
« Laatst bewerkt op: 04 maart 2008, 18:11:19 door Herbivoer »

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Sojabrokken rauw eten.
« Reactie #3 Gepost op: 04 maart 2008, 19:05:46 »
Het lijkt me dat je toch het beste de voorschriften op de verpakking kunt volgen.
Niet dat je slechte dingen naar binnen krijgt, maar misschien dat je lichaam wat moeite zal hebben met verteren, of dat belangrijke voedingsbestanddelen onverteerd je lichaam weer verlaten.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re:Sojabrokken rauw eten.
« Reactie #4 Gepost op: 04 maart 2008, 21:16:28 »
In de kookvragendraad hier kun je tips vinden om sojabrokken klaar te maken.
In de Producten mee op reis draad staat bijvoorbeeld ook een recept voor vega shoarma. :)

Herbivoer

Re:Sojabrokken rauw eten.
« Reactie #5 Gepost op: 05 maart 2008, 01:26:15 »
Het is wellicht wat ongewoon om zo te eten. Mijn vraag is of het schadelijk is. I

k wil ze wel rauw eten kunnen, want het gaat me om het hoge eiwitgehalte in Sojabrokken, dat is nl. 50% (soms zelfs 52%) per 100 gram.

Dat is erg veel; ter verglijking.: eieren bevatten 6% en kwark 3%. Als men soja weekt of kookt daalt het gehalte naar 13%. Ook niet weinig, maar 50% is meer en goedkoper natuurlijk.




Offline Sam

  • ******
  • 7.178
Re:Sojabrokken rauw eten.
« Reactie #6 Gepost op: 05 maart 2008, 09:38:12 »
Sojabrokken rauw eten is helemaal niet efficienter en zeker niet goedkoper. Het eiwitgehalte daalt niet, omdat je er water aan toe voegt is het eiwitgehalte in het bereide product lager dan in het rauwe product. Je krijgt echt net zo veel eiwit voor je geld. Water is niet duur en je lichaam heeft het toch echt nodig.
De vraag is niet of het schadelijk is, de vraag is of je lichaam er iets aan heeft in rauwe vorm. Je lichaam kan droge meuk zoals rauwe ongeweekte linzen en kikkererwten helemaal niet verwerken, een rauwe kikkererwt (en misschien ook een sojabrok) komt er gewoon net zo rauw weer uit. Sojabrokken zijn natuurlijk wel al voorbewerkt, dus dit zou iets beter kunnen opnemen dan een rauwe kikkererwt. Je kunt de bewerkingen minimaliseren (zie daarvoor "raw food" op google) maar je moet dit soort voedsel toch echt bewerken om er voor te zorgen dat je lichaam de voedingsstoffen die erin zitten, ook op kan nemen. Je kunt anders net zo goed kiezelsteentjes eten. Ook goedkoop en bevat vast ook eiwit en veel kalk  :P
« Laatst bewerkt op: 05 maart 2008, 10:03:39 door Sam »
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Herbivoer

Re:Sojabrokken rauw eten.
« Reactie #7 Gepost op: 05 maart 2008, 10:16:13 »
Ik had het van deze site: http://www.lekkerplantaardig.net/sojabrk.htm (en het staat er toch echt)

Zelf ben ik bang dat koken min of meer dezelfde reactie op kan wekken als weken met de sojaeiwitten en dat het gehalte dan daalt.

Kan iemand me vertellen wat precies het verschil is in eiwitreactie bij koken en bij weken.


Re:Sojabrokken rauw eten.
« Reactie #8 Gepost op: 05 maart 2008, 10:21:02 »
Zelf ben ik bang dat koken min of meer dezelfde reactie op kan wekken als weken met de sojaeiwitten en dat het gehalte dan daalt.

Kan iemand me vertellen wat precies het verschil is in eiwitreactie bij koken en bij weken.

Eiwitten worden in je lichaam sowieso eerst "ontleed" in aminozuren voordat ze gebruikt worden om nieuwe eiwitten op te bouwen.
En zelfs als het  gehalte iets zou dalen - na, wat is het probleem daar mee?
Kortom, ik denk dat je beren op de weg ziet.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Prote%C3%AFne#Prote.C3.AFnen_en_voeding
« Laatst bewerkt op: 05 maart 2008, 10:23:09 door Juf @ñs »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Sojabrokken rauw eten.
« Reactie #9 Gepost op: 05 maart 2008, 16:03:42 »
"Sojabrokken zijn eiwitrijk, te weten ongeweekt 52% eiwit (=geweekt 13%)."

Nou, week ze dan niet, maar bak of rooster ze gewoon even. Wij hadden ze vroger thuis en ik at ze weleens 'rauw' (al ze nog onklaar in de pan lagen te sudderen, en ik niet kon wachten ;)). Ben er nooit ziek van geworden, maar ze zijn dan koud, en vies.

Dus gewoon niet aan te raden.
« Laatst bewerkt op: 05 maart 2008, 16:04:27 door IneN »

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.160
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Sojabrokken rauw eten.
« Reactie #10 Gepost op: 05 maart 2008, 16:09:20 »
Ik had het van deze site: http://www.lekkerplantaardig.net/sojabrk.htm (en het staat er toch echt)

Nee er staat niet dat er minder eiwitten in de sojabrokken zitten, er staat dat in een mengsel van sojabrokken en water het gehalte aan eiwitten lager is dan in pure sojabrokken (omdat het water geen eiwitten bevat).

Maar ik geloof dat het fysiek bijna onmogelijk is om sojabrokken rauw te eten. Afgezien daarvan dat je het hoogstwaarschijnlijk niet verteert, zoals Sam zegt, zei sojabrokken wel heel droog en heel hard hoor, dat slik je niet zomaar door.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Sam

  • ******
  • 7.178
Re:Sojabrokken rauw eten.
« Reactie #11 Gepost op: 05 maart 2008, 17:22:46 »
Sommetje (versimpeld wegens hoofdrekenpijn  ;)): rauwe brokken wegen 100 gram, en bevatten 50% eiwit. Dit betekent dat je 50 gram eiwit hebt. Gooi er 400 gram water bij en kook/wel. Je hebt nu 500 gram sojabrokken, met nog steeds 50 gram eiwit, maar omdat er water bij zit is het percentage teruggelopen van 50% naar 10%. Het eiwit is echt niet weg! Die 500 gram gekookte sojabrokken zijn veel makkelijker te verteren en een stuk makkelijker te eten dan de 100 gram rauwe.

IneN: je kunt sojabrokken niet roosteren of bakken zonder wellen of voorkoken, het zijn net brokken beton.
« Laatst bewerkt op: 05 maart 2008, 17:24:29 door Sam »
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Aiko

Re:Sojabrokken rauw eten.
« Reactie #12 Gepost op: 05 maart 2008, 21:50:30 »
Ik vind ze rauw best smakelijk. De tokosojabrokken dan. Want de ene sojabrok is de andere niet. Die van de natuurwinkel smaken meer seitanachtig (als ze geweld en gekookt zijn) dan die van de toko's. Rauw maakt het wellicht ook verschil.

Koken in de soep smaakt het duidelijk lekkerder dan een hap rauwe, droge en stoffige brok soja. Dat is duidelijk.

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Sojabrokken rauw eten.
« Reactie #13 Gepost op: 05 maart 2008, 22:49:05 »
@ sam: ik denk dat ik wat anders voorheb dan!!

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Sojabrokken rauw eten.
« Reactie #14 Gepost op: 06 maart 2008, 13:51:42 »
Het is natuurlijk wel een uitkomst voor iemand die wil trekken met een superlichtgewicht uitrusting. 100 graam soja geeft dan gelijk de hoeveelheid eiwit die je nodig hebt. Daarnaast nog een reep chocola, van die speciale voor de voedingswaarde en je hoeft onderweg alleen nog maar een appeltje van een boom te halen.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Sojabrokken rauw eten.
« Reactie #15 Gepost op: 06 maart 2008, 18:29:43 »
Ik zou het niet doen... volgens mij is het hard en oneetbaar. Sojabrokken worden gemaakt van gemalen sojabonen waar draden van worden gemaakt die tot brokken worden verwerkt,
Ik meen me te herinneren dat sojabrokken het bijprodukt zijn van de extractie van soja-olie uit sojabonen. In plaats van dat ze het aan dieren voeren maken ze er nu sojabrokken van. Dat dalende eiwitgehalte komt gewoon omdat de brokken zoveel vocht opslurpen bij het weken dat ze enorm in omvang toenemen.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.