Vegatopia Forum

Sporten en Veggen voor newbee

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SHE

Sporten en Veggen voor newbee
« Gepost op: 04 januari 2008, 19:51:51 »
Enkele weken geleden besloot ik van de één op de andere dag dat ik het moreel niet meer naar mijzelf kon verantwoorden om vlees te eten.
Zoals velen onder u waarschijnlijk.
Nu was het stoppen ermee niet zo'n probleem. Ok, ik zal het wel missen soms maar mijn kookkunsten zijn ook zonder vlees bovengemiddeld 8)

Nu heb ik alleen wat prangende vragen, waar ik hopelijk bij jullie wat snelle antwoorden op kan krijgen.

1. Wat is aan te raden om als supplement bij te slikken? ( B12 is genoeg toch? )
2. Wat moet ik absoluut meer gaan eten/ anders eten aangezien ik behoorlijk intensief sport? ( kt/fitness )
3. Kan ik kaas zonder dierlijk stremsel ook bij een kazerij krijgen?
Zitten dierlijke stremsels ook in witkazen?
4. Ik ben helaas ook een migraine patientje; heeft vegetarisch eten daar invloed op?


Disclaimer: Ik weiger vleesvervangers zoals Valess en aanverwanten te eten.
Ik wil het dus graag zuiver houden.
Dit is toch haalbaar als je gevarieerd eet? Of moet ik perse toch die enge dingen eten om aan volwaardige voeding te komen?

PS; Mocht ik stomme vragen stellen, of retorische ..vergeef mij, ik ben nog vers in deze overtuiging en helaas omringd met overtuigde carnivoren.

Groet

SHE
« Laatst bewerkt op: 04 januari 2008, 19:52:18 door SHE »

SHE

Re:Sporten en Veggen voor newbee
« Reactie #1 Gepost op: 04 januari 2008, 20:00:21 »
Oeh en nog een vraag ( niet slaan! )

Ik heb wat moeite met het hele vis gedoe.
Mijn logica zegt me; met vis, geen vega!
Maar ik heb die vetzuren echt nodig; en als sporter leef ik op de omega's.
Ik weet alles van sportvoeding, maar niets van vega-voeding.

Hoe vervang ik de essentiele vetzuren in vis? ( op een eerlijke manier )

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Sporten en Veggen voor newbee
« Reactie #2 Gepost op: 04 januari 2008, 20:04:50 »
1. Wat is aan te raden om als supplement bij te slikken? ( B12 is genoeg toch? )
Als je weinig zuivel en eieren eet: ja.

Citaat
2. Wat moet ik absoluut meer gaan eten/ anders eten aangezien ik behoorlijk intensief sport? ( kt/fitness )
Kort gezegd: niks. Als je zorgt dat je je 2 ons groente en 2 stuks fruit per dag eet ben je al gezonder dan de gemiddelde Nederlander. Ik weet niet of je sport om af te vallen of voor de lol, en hoe veel je normaal eet, maar met de koolhydraten waar je je energie uit haalt (brood, aardappelen, pasta, rijst) krijg je ook genoeg eiwit binnen om spierweefsel op te bouwen.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Sporten en Veggen voor newbee
« Reactie #3 Gepost op: 04 januari 2008, 20:06:43 »
Hoe vervang ik de essentiele vetzuren in vis? ( op een eerlijke manier )
Men zegt: lijnzaadolie. Een lepeltje door de muesli.

Maar de aandacht voor de omegavetzuren heb ik al een hype horen noemen. Zelf word ik er ook niet overtuigder van als het vaker in reclames wordt geroepen.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

SHE

Re:Sporten en Veggen voor newbee
« Reactie #4 Gepost op: 04 januari 2008, 20:09:36 »
Juist omdat ik een fanatieke sporter ben; en veel van voeding weet , eet ik zuiver.
Zo zuiver dat menig health goeroe me zou toejuichen.
Mijn motto was altijd; ik eet :

- dat wat aan een struik groeit, aan een boom, uit de grond komt of heeft gebloed.
( dat laatste valt dus weg )

E-nrs en andere toevoegingen ken ik dus sowieso niet.
Ik eet bergen groenten ( extra peulvruchten )
Bergen fruit
Bergen noten
Bergen granen

Ik begrijp dat ik hiermee dus klaar ben?





SHE

Re:Sporten en Veggen voor newbee
« Reactie #5 Gepost op: 04 januari 2008, 20:11:34 »
Hoe vervang ik de essentiele vetzuren in vis? ( op een eerlijke manier )
Men zegt: lijnzaadolie. Een lepeltje door de muesli.

Maar de aandacht voor de omegavetzuren heb ik al een hype horen noemen. Zelf word ik er ook niet overtuigder van als het vaker in reclames wordt geroepen.

Begrijp ik. Ik luister zelf naar niemand, behalve mijn lijf.
Ik heb in mijn training wel verschil gemerkt toen ik vaker vette vis at. Ook aan mijn huid en algehele welzijn trouwens.
Dus voor mij is het waar, want er is verschil ( in positieve zin )


Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Sporten en Veggen voor newbee
« Reactie #6 Gepost op: 04 januari 2008, 20:58:44 »
Hier zie je wat je zoal dagelijks moet eten:
http://www.voedingscentrum.nl/voedingscentrum/Public/Dynamisch/hoe+eet+ik+gezond/hoeveelheden+per+dag/
Omdat je veel sport (kt??) zul je meer moeten eten dan iemand die weinig beweging heeft.

Heel belangrijk is dat je afwisselend eet: dus veel verschillende groentes (zowel rauw als gekookt) en eet ook zoveel mogelijk volkoren; in wit brood zit vrijwel geen vitamines.

Heel veel fruit en granen is niet perse goed. Hierin zit veel zetmeel (suikers), wat kan zorgen voor bloedsuikerpieken. Dat kan je beter voorkomen. Eet daarom ook genoeg eiwitten (zuivel, eieren, tofu, sojamelk, kaas) bij elke maaltijd en zorg voor voldoende vezels (niet alle granen bevatten veel vezels) en vet. Zo wordt het zetmeel langzamer opgenomen in je lichaam en gaat je bloedsuiker niet pieken.


Ik denk dat er inmiddels voldoende bewijs is dat omega-3 vetzuren nodig zijn. Dat er een hype van gemaakt wordt door de populaire media, betekent niet meteen dat het onzin is.
Qua omega 3-vetzuren is lijnzaadolie idd de beste bron voor vegetariers. Vissen krijgen de omega3 binnen via bepaalde algen. Uit deze algen kan ook rechtstreeks omega3 voor de mens gehaald worden, zonder tussenkomst van een vis. Het is alleen vaak wel erg duur, zoals bv.: http://mastercare.nl/shop/product_info.php?cPath=58&products_id=216&osCsid=11335617f34432b10eac27bd89d76669
Bij omega-3 supplementatie moet je eigenlijk ook extra vitamine E gebruiken (bv. tarwekiemolie) ivm oxidatie.
Koop je lijnzaadolie in een flesje, bewaar het dan koel en donker en gebruik de fles niet langer dan er op aangegeven staat (ook weer ivm met oxidatie). Gebruik het onverwarmd en ik raad je niet aan om het over eten te doen want het is niet bepaald smakelijk...

B12 moet je supplementeren wanneer je weinig zuivelen eieren eet. Het wordt ook wel eens toegevoegd aan vruchtensappen en sojamelk. De Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid ligt op 2,8 mcg.

Succes en als je vragen hebt, hoor ik het wel!

« Laatst bewerkt op: 04 januari 2008, 21:00:08 door Hizikigrrrl »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Sporten en Veggen voor newbee
« Reactie #7 Gepost op: 04 januari 2008, 21:01:49 »
Wat je eet kan trouwens zeker invloed hebben op je migraine. Heb je wel eens gedurende een poos een voedingsdagboek bijgehouden? Misschien kan je zo ontdekken of en wat je hoofdpijn triggert.

SHE

Re:Sporten en Veggen voor newbee
« Reactie #8 Gepost op: 04 januari 2008, 21:02:28 »
Fijn al die info !
Al heb ik een persoonlijke hekel aan het voedingscentrum :-[

Je teksten zijn helder, ik ken lijnzaad al vanuit de sportwereld, wist alleen niet dat het een volwaardige vervanger was.
Ontzettend bedankt!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Sporten en Veggen voor newbee
« Reactie #9 Gepost op: 04 januari 2008, 21:07:26 »

Al heb ik een persoonlijke hekel aan het voedingscentrum :-[

Ik heb het er ook niet zo op (ik denk dat veel info achterhaald is) maar voor een beginnende vegetarier met weinig kennis van voeding (geen idee of jij dat bent) is het een goed begin.

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Sporten en Veggen voor newbee
« Reactie #10 Gepost op: 04 januari 2008, 21:20:00 »
Zelf sport ik al jaren 5 keer per week, 3 keer intensieve zwemtraining en 2 keer danslessen (hiphop, dus geen zachte dans ;)).
Sinds 6 en half jaar ben ik vegetariër en ik heb nog nooit -behalve toen ik eventjes onder mijn gewicht was, maar dat kwam niet door het vegetarisme- problemen gehad met mijn volhouding of eender wat vereist is voor mijn sport goed te kunnen beoefenen.
Je moet je dus geen zorgen maken daarover. Als je genoeg groente en vezels eet, blijft ook intensief sporten haalbaar.
Ik zou ook aanraden zuivel te gebruiken. Er is hier ergens een draad over egetarische kazen, met merknamen enz erbij, daar kan je zien welke kazen geen dierlijk stremsel bevatten (ze zijn in de minderheid, helaas).

Ik slikte trouwens tot een jaar geleden (4 jaar lang) ijzerpillen, maar toen ik onlangs mijn bloed liet testen, bleek er helemaal niets aan de hand met mijn ijzer. Niets te weinig, niets te veel. Dus volgens mij is dat bijnemen van pillen niet nodig (persoonlijk denk ik dat je er wel behoefte aan kunt hebben als je veganistisch eet, maar ik ben geen veganist en weet er ook niet het fijne van).

En sinds een paar maanden eet ik geen vis meer, ik merk geen verschil (in volhouding van mijn sport, concentratie, lichaamstoestand, ...). Ik zou het dus eens proberen, een vis is immers ook een dier. En inderdaad van die lijnzaadolie; moest je denken omega-3 tekort te komen, is dit een handige oplossing!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Sporten en Veggen voor newbee
« Reactie #11 Gepost op: 04 januari 2008, 21:25:46 »
Qua intensief sporten: met alleen groenten en vezels kom je er niet...

IJzer: het verschilt per persoon hoeveel je nodig hebt en hoe iemands lichaam het opneemt. Er zijn hier mensen met bloedarmoede, maar ook mensen die bloed geven en telkens een keurig (en hoog) ijzergehalte hebben. Het is iig een essentiële voedingsstof.



Een lijst met geschikte kazen vind je in ons kookmagazine!:
http://www.vegatopia.com/kokenenzo/ko&zo_zuivel.php?subaction=showfull&id=1144506279&archive=&start_from=&ucat=30&

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Sporten en Veggen voor newbee
« Reactie #12 Gepost op: 04 januari 2008, 22:08:46 »
Qua intensief sporten: met alleen groenten en vezels kom je er niet...


Hoezo? Ik moet zeggen dat ik er al jaren kom met groenten en vezels. Zonder armoede aan bepaalde stoffen. Je hebt dus wel duidelijk gelijk over die verschillende manieren dat mensen ijzer e.d. opnemen ;) No offence, maar wat denk jij dat ik dan nog meer zou moeten eten? (behalve zuivel, dat eet ik verder nog).

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Sporten en Veggen voor newbee
« Reactie #13 Gepost op: 04 januari 2008, 22:27:23 »
Zuivel, eieren, soja etc. voor de eiwitten. Granen, peulvruchten, zaden, noten voor de koolhydraten.

Eet je koolhydraatarm, dan moet je wel meer eiwitten binnenkrijgen om te voorkomen dat je lichaam haar eigen eiwitten gaat gebruiken voor de verbranding.

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Sporten en Veggen voor newbee
« Reactie #14 Gepost op: 04 januari 2008, 22:34:58 »
Zuivel, eieren, soja etc. voor de eiwitten. Granen, peulvruchten, zaden, noten voor de koolhydraten.

Eet je koolhydraatarm, dan moet je wel meer eiwitten binnenkrijgen om te voorkomen dat je lichaam haar eigen eiwitten gaat gebruiken voor de verbranding.

Heel erg bedankt voor deze informatie!! :thumbsup:
Zuivel eet ik, dus goed, granen ook (versta ik onder vezels :)), en peulvruchten (onder groenten), zaden en noten haal ik soms bij Nuts about Nuts.  
Bedankt!

Offline Sam

  • ******
  • 7.104
Re:Sporten en Veggen voor newbee
« Reactie #15 Gepost op: 14 januari 2008, 16:00:13 »
4. Ik ben helaas ook een migraine patientje; heeft vegetarisch eten daar invloed op?

Voor zover ik weet heeft vegetarisch eten op zich geen invloed op migraine, daarmee bedoel ik dat vlees en vis weglaten geen migraine veroorzaakt. Wat wel zo kan zijn is dat je meer of andere dingen gaat eten die bij jou een aanval kunnen veroorzaken. Een bekende veroorzaker is oude kaas, als je nu ineens veel meer oude kaas gaat eten dan kan je dus vaker een migraine aanval krijgen. Voor iedereen is dit anders. Bij mij is het bijvoorbeeld Palm bier, een paar dagen per maand moet ik dat gewoon niet drinken op straffe van een migraine aanval. En nee, dat heeft niets met de hoeveelheden te maken  ;)

Goed idee van Hiziki om een eetdagboek bij te houden. Ik heb een tijdje een hoofdpijndagboek bijgehouden, en bij mij bleek de migraine voornamelijk hormoongebonden te zijn, en slechts een klein beetje bepaald te worden door wat ik eet en drink.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light