Vegatopia Forum

Ideale vega menu's

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Ideale vega menu's
« Gepost op: 22 december 2007, 18:20:03 »
Nee, ik ben geen vegetariër.
Ik eet soms vlees en gebruik af en toe gelatine in m'n gebak. Wel eet ik weinig vlees; niet vaker dan 2x per week. Ik vind dat ik helemaal niet iedere dag grote hompen vlees hoef weg te werken, maar de term flexitariër staat me nogal tegen (klinkt zo hypocriet). Dus ik noem mezelf een omnivoor.

Zo'n 10 jaar geleden ben ik eens vega gaan eten. Ik woonde toen nog thuis, en pakte dat niet goed aan. Het kwam erop neer dat ik bij de vleesmaaltijd gewoon geen vlees at. Komt erbij dat mn moeder vies kookt, dus de gevolgen spreken voor zich: graatmager (onder de 55 kilo) en vreselijk vitaminegebrek en bloedarmoede.
Ik ben toen maar weer de schoenzolen van mn moeder gaan eten.

Sinds ik op mezelf woon, eet ik dus tot 2x per week vlees, en niet meer uit pakjes en zakjes.
Ik geniet van m'n voer en anderen komen ook altijd graag bij mij eten. Zuivel gebruik ik weinig; melk is heel gezond voor baby zoogdieren, maar niet voor volwassenen (hebben dat niet echt nodig). Ook reageer mn lijf niet altijd even fijn op grote hoeveelheden melk en sommige kazen; dat wordt dan na een half uur hard lopen naar de pot.
Sojaproducten vind ik meestal erg vies, zowel zuivel als vleesvervangers. Ook ben ik er niet helemaal gelukkig mee dat er zoveel bos en oerwoud wordt gekapt voor de als maar groeiende sojabehoefte van de Westerse wereld (jaja Poek, ook Alpro. Die plantages in Brazilië stonden vroeger gewoon vol met boompjes en daar leefden dieren in hun natuurlijke habitat, voordat Alpro dat als geschikte landbouwgrond aanduidde voor het concern).

Op het moment is het financieel even erg zielig.
Ik ben gaan bezuinigen op alles wat kon, waaronder mn eten. Vlees wat ik koop gaat meestal naar de katten, en die zijn op dit moment zelfs genoodzaakt kilo-knallers te eten.
Gelukkig ben ik een grote hamsteraar, dus eten uit de voorraad lukt me vrij aardig.
Ik heb nog in de kastjes liggen: 1 kilozak rijst, 1 pakje gele rijst, wel 3 kilo pasta, aangebroken kilozak bulghur, pakje couscous, kilo Franse linzen, zakje gewone bruine linzen, vermicelli en 4 blikjes tomatenpuree, 5 bollen knoflook, specerijen.
In de vries: 300 gram wortels, doperwten, gebroken sperciebonen, 2,5 kilozak haricots verts, pakje bladerdeeg, half pakje filodeeg, 1 courgette, verschillende kruiden.
Ik ben van 4-5 eetmomenten per dag naar 2-3 gegaan.

Ik heb er natuurlijk geen zin in om weer enge vitaminegebreken te ontwikkelen, en volgens mij schort het redelijk aan mn B12 inname. Ik merk dat mn broeken weer behoorlijk afzakken en dat ik weer uitstekende botjes krijg, ook ben ik wat kilo's afgevallen. Ik probeer dat te compenseren door wat vetter brood te bakken en af en toe een boterkoek.

Desondanks denk ik dat het verre van compleet en gebalanceerd eten is. Ik ben niet gewend zo weinig (dus op dit moment praktisch geen) vlees te eten, dus ik ga ervan uit dat ik geen goede vega menu's maak.
Ook ben ik een vrouwtje, en ik vind dat ik rondingen hoor te hebben.
Pilletjes eet ik liever niet, ik zie meer heil in goed eten.

Wie heeft tips voor mijn specifieke situatie?
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Ideale vega menu's
« Reactie #1 Gepost op: 22 december 2007, 18:25:58 »
Als je ook geen tofu eet, dan zou ik serieus aan de groene bladgroenten gaan voor je calcium. Niet dat dat er voor zorgt dat je broeken niet meer afzakken.

In plaats van boterkoek zou ik dingen als noten en avocado's eten, maar ja, die zijn weer duur.

Is je rijst zilvervlies en je pasta etc volkoren?
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

brenda_lelie

Re:Ideale vega menu's
« Reactie #2 Gepost op: 22 december 2007, 18:29:54 »
Probeer zoveel mogelijk groentes van het seizoen te kopen want die zijn het goedkoopst. En in kolen etc. zitten ook veel vitamines.
Ik snap dat je je katten graag goed wil laten eten maar is vers vlees (ook al is het van de kiloknaller) niet veel duurder per dag dan brokjes? Ik zou toch eerder op het eten van mn kat bezuinigen dan op mn eigen eten.

In principe hoef je als je heel weinig tot geen vlees eet niet af te vallen, ik denk dus dat je misschien gewoon te weinig eet en misschien ook niet de goede voedingsstoffen binnenkrijgt. Ik denk dat je het beste wat kunt zoeken op recepten met dus wintergroenten en een ingredient dat je nog in je voorraad hebt. Misschien kun je nog wat andere peulvruchten uitproberen, ook bonen enzo, zijn ook niet erg duur en wel voedzaam.

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Ideale vega menu's
« Reactie #3 Gepost op: 22 december 2007, 18:41:24 »
En in peulvruchten zitten ook niet echt weinig calorieën.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ideale vega menu's
« Reactie #4 Gepost op: 22 december 2007, 18:53:23 »
Dank voor de snelle reacties!

@Sanja:
Ik eet soms tofu, dan bak ik dat eerst met ketjap en gaat het in de bami. verder vind ik tofu niet bijzonder lekker.
Ik dacht dat men niet vaker dan 2x per week bladgroente mocht eten ivm nitraat enzo?

@brenda-lelie:
Het eten van Ot is wat duurder, maar niet duurder dan een goed merk brokjes. Sien barft, dus ik kan haar menu zo duur maken als ik zelf wil. Ze krijgt veel kip, en ik ben daarmee goedkoper uit dan brokjes. Sien eet ook niet graag brokjes, en ze verteert het slecht. Ze zit de hele dag dan te gassen (echt niet fijn voor mijn neus) en heeft dan buikkrampen. Ook gaan ze van granen-voer meer poepen (verbruikt meer kattengrit) en wordt hun spijsvertering en maagmilieu ten nadele veranderd.
Ze zijn van vers en rauw eten echt het zoveel beter gaan doen, en vooral Sien is veel gelukkiger en minder hongerig en Otje is helemaal tot leven gekomen.
Qua geld ben ik niet zo heel duur uit; Sien eet 2 kuikentjes per dag (de helft van haar dagelijks menu) en Ot 1 (1/3 van haar dagelijks menu). Een kilo kuikentjes kost ongeveer €1,50.
Ik denk dat vers voeren een zelfde principe kwestie is als dat vegetarisch eten voor jullie is  ;)

Kolen eet ik wel graag, maar kom ik de winter door op rode kool en boerenkoolstamp en af en toe peestamp (euuhh, hutspot?) ?
Zuurkool ook goed?
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Ideale vega menu's
« Reactie #5 Gepost op: 22 december 2007, 18:59:22 »
Sowieso lijkt het me wel handig als je een beetje gaat lezen over welk voer welke voedingsstoffen bevat en hoeveel je er dagelijks van nodig hebt. Zo kun je zelf beter samenstellen.
Probeer zoveel mogelijk volkoren te eten ipv witte producten.
Toen ik tegen in een magere periode terecht kwam, raadde mijn arts zich juist aan om meer maaltijden te eten verspreid over de dag ipv 3 x.
Ga naar de markt!
Zeker aan het einde van de (zater)dag willen ze makkelijker en goedkoper van hun waar af.
Hoe groot is je vriezer?
Dat vergemakkelijkt het groot inkopen en dan kun je het langer bewaren.
Samen eten kan ook enorm schelen.

Edit: Maar er zijn zoveel meer kolen waar je lekkere dingen mee kunt maken!

Roerbak spitskool met kerrie, Chinese kool of ijsbergsla is lekker in een soepje van lichte kruidenbouillon met beetje ketjap, witte kool door nasi of bami, pakshoy kun je lekker roerbakken met zwarte bonensaus, etc.
« Laatst bewerkt op: 22 december 2007, 19:04:13 door Bast »
Sin chile, no tiene chiste!

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ideale vega menu's
« Reactie #6 Gepost op: 22 december 2007, 19:07:27 »
Zijn volkoren deegwaren niet erg veel duurder dan witte?
Ik kom om in de pasta en rijst, dus zal dat niet snel weer halen.

Geven ze op de Dappermarkt op zaterdagmiddag ook dingen goedkoper weg? Daar woon ik namelijk naast.
Doen ze dat ook vroeger op de dag? Aan het einde van de marktdag is het al donker, en dan kan ik niet meer zelfstandig de markt overlopen.

Samen voeren is ook erg gezellig!
Wie wil er allemaal komen? Vanaf half januari ben ik weer beschikbaar (en heb wellicht dan iets meer financiële mogelijkheden op iets op tafel te zetten).
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Ideale vega menu's
« Reactie #7 Gepost op: 22 december 2007, 19:09:36 »
Volgens mij scheelt dat nauwelijks qua prijs, en als je er heel veel langer vol van zit, dan lijkt het me ook nog wel waard ook.

Dat van die nitraat is volgens mij al weer achterhaald (niet dat het zo is, maar dat het zo slecht voor je is - de gezondheidsvoordelen zijn iig groter dan de nadelen).

Maar koop je nu dan niets op de markt?
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ideale vega menu's
« Reactie #8 Gepost op: 22 december 2007, 19:10:08 »
Heeft iemand trouwens een linkje waar ik makkelijk voedingsstoffen per product enzo kan vinden?
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ideale vega menu's
« Reactie #9 Gepost op: 22 december 2007, 19:17:56 »
Maar koop je nu dan niets op de markt?

Ik koop meestal groente en wat dingen voor de katten (kiponderdelen en vis voor Sien) op de markt.
Soms ook een rits en knopen en garen, maar dat heeft weinig met eten te maken.

Het liefst ga ik naar de groenteturk, want die heeft mooie paprika's en wel 6 soorten appels, en bosjes platte peterselie voor maar 40 cent.
Bij Genco koop ik het liefst orgaan voor de katten en soms wat specerijen.

Ik vind zelf dat ik best wel redelijk wat in voorraad heb, dus zou ik het liefst zoveel daar uit koken.

Ik ga meestal 's ochtends naar de markt; dan is er veel licht en is het niet zo druk.
Ik ben slechtziend en kan me moeilijk orienteren als het druk is en donker.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

brenda_lelie

Re:Ideale vega menu's
« Reactie #10 Gepost op: 22 december 2007, 19:49:19 »
Kolen eet ik wel graag, maar kom ik de winter door op rode kool en boerenkoolstamp en af en toe peestamp (euuhh, hutspot?) ?
Zuurkool ook goed?

Groene kool (klik hier voor een lekker recept, tenminste ik vind het lekker ;) ), bietjes, pastinaak, pompoenen zijn er ook nog wel, lekker in de soep maar ook gegrild of gebakken.
Ik kijk vaak op de receptensite van odin voor lekkere recepten, je kunt er makkelijk op een groentesoort zoeken.
« Laatst bewerkt op: 22 december 2007, 19:52:18 door brenda_lelie »

brenda_lelie

Re:Ideale vega menu's
« Reactie #11 Gepost op: 22 december 2007, 19:54:18 »
als je trouwens meer peulvruchten wilt gaan eten dan zou ik kiezen voor gedroogde en dus niet bijv bonen uit een pot/blik. Die zakken gedroogde bonen zijn veel goedkoper! Bij een turkse winkel zullen ze het misschien wel hebben en sowieso bij een natuurvoedingswinkel.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Ideale vega menu's
« Reactie #12 Gepost op: 22 december 2007, 22:05:51 »
Wat Brenda_lelie zegt over gedroogde bonen is een goede tip!

Geen idee of het op de Dappermarkt ook zo is, ik ga meestal naar de biologische en Noordermarkt of de Albert Cuyp. Maar aangezien er geen zondagmarkten zijn, neem ik aan dat marktkoopmensen toch er vanaf willen.
Is de markt er op maandag? Voor Kerst zullen ze ook wel er vanaf willen en ik denk niet dat ze tot laat door zullen gaan die dag.

Vervelend dat het zo vroeg donker is nu voor je.
Misschien kun je iemand meevragen en dan samen koken? Sla je twee vliegen in 1 klap..

De volkoren pasta die ik verkoop is even duur als de witte pasta van dat merk, dus dat valt erg mee. Bij de natuurwinkel heb je een uitgebreider assortiment, maar die prijzen liggen hoger meen ik. Meneer de Uil kan je hier vast meer over vertellen.

En ik gok dat Hizikigirrrl goede links naar sites met voedingsinformatie heeft.

De achterhaalde info wat nitraat betreft had dacht ik te maken met het opwarmen. Al herinner ik me wel iets dat een vriendin die bij Weightwatchers zat maar 2x per week sla mocht vanwege nitraat....
Misschien even met de zoekfunctie hier op het forum proberen, want het zal hier ongetwijfeld ergens te vinden zijn...
Sin chile, no tiene chiste!