Vegatopia Forum

Wintergroenten

rozemarijn

Wintergroenten
« Gepost op: 18 december 2007, 16:10:59 »
Op Canvas (B) loopt een hele leuke serie "Iedereen eco"http://canvas.be/canvas_master/programmas/specials/c_specials_iedereeneco_berekenzelf/index.shtmlwaarbij je zelf je ecologische voetafdruk kunt uitrekenen. De mijne is minder dan de gemiddelde Belg (3,4 ipv 6,5 ha)
Goed he. Om deze nog te meer doen wil ik seizoensgebonden eten. Wintergroenten dus.
Heeft er iemand een leuk receptje (want ik vind er wel maar steeds met gehakt en ham enzo) Tsja daar heb ik ook niets aan.
Iemand een leuk receptje?? Ik zal U eeuwig dankbaar zijn  :-*

Offline koekje

• 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wintergroenten
« Reactie #1 Gepost op: 18 december 2007, 16:39:44 »
ik heb ook een heel klein voetafdrukje  :D

maar wat vindt je lekkere wintergroente?
boerenkool, pastinaak, knolserder, winterwortel?
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

rozemarijn

« Reactie #2 Gepost op: 18 december 2007, 20:12:11 »
Pastinaak is lekker, kolen ook maar wel veel werk.
Spruiten is ook mjam. Winterwortel is dat het zelfde als gewone wortel?

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #3 Gepost op: 18 december 2007, 20:44:48 »
een gewone wortel is eigenlijk een peen; oranje, dun en groeit zowat in een bosje.

een winterwortel is groter en dikker, en wat zoeter van smaak, maar wel steviger.
deze koop je los, itt peentjes.

ik vind stampotten toch wel de ideale wintergerechten. je kan er vanalles inmikken; gewone aardappels, bataten (is dat wel wintergroente?), allerlei kolen, maar ook winterwortel.

ik denk dat je voor wintergroente toch uitkomt op de knolvormige en harde gewassen; kolen, knollen (ook bietjes), wortelgewassen (pastinaken, verschillende aardappels, verschillende uien).

mijn all time favourite is denk ik wel rode kool.
receptje nodig?
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline evelyn

• **
  • 52
« Reactie #4 Gepost op: 18 december 2007, 20:46:29 »
Winterwortel is dat het zelfde als gewone wortel?

Ik weet niet hoe het precies zit, maar wat ze in Nederland winterwortel noemen, zijn heel erg grote wortels.
(Toen mijn lief en ik hier voor het eerst naar de markt gingen en die dingen zagen liggen riep hij: woow hier hebben ze precies grote konijnen! Ik lig nog altijd plat als ik daar aan denk)

oh te traag zie ik
« Laatst bewerkt op: 18 december 2007, 20:46:55 door evelyn »

Offline willem

• 2.430
  • Geslacht: Man
« Reactie #5 Gepost op: 19 december 2007, 16:29:28 »
Op Canvas (B) loopt een hele leuke serie "Iedereen eco"http://canvas.be/canvas_master/programmas/specials/c_specials_iedereeneco_berekenzelf/index.shtmlwaarbij je zelf je ecologische voetafdruk kunt uitrekenen. De mijne is minder dan de gemiddelde Belg (3,4 ipv 6,5 ha)

Zitten jullie in België gemiddeld zo hoog?? In Nederland zit het ongeveer op 4,6.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

brenda_lelie

« Reactie #6 Gepost op: 19 december 2007, 16:32:00 »

Zitten jullie in België gemiddeld zo hoog?? In Nederland zit het ongeveer op 4,6.

wellicht omdat we in NL met veel meer mensen per km2 wonen?

Offline Ligfietsertje

• 1.633
  • Geslacht: Man
« Reactie #7 Gepost op: 19 december 2007, 17:13:27 »

De ene berekening van een ecologische voetafdruk is de andere niet.  De eerste vraag die dus bij mij opkomt of de twee cijfers wel zomaar te vergelijken zijn.

Enkele verschillen waar ik in ieder geval van op de hoogte ben betreft woningen en vervoersmiddelen.

De gemiddelde Belgische woningen is zo'n 60% groter dan de gemiddelde Nederlandse woning.  Daarbij komt nog dat in België 60-70% meer woningen van voor de jaren '70 dateren.  Deze woningen zijn bijzonder slecht geïsoleerd.  Neem daarbij nog de andere mentaliteit bij woningbouw bij en het resultaat is dat de gemiddelde Belgische woning aanzienlijk slechter geïsoleerd is als de gemiddelde Nederlandse woning.
Het isolatieniveau van Belgische woningen is te vergelijken met dat van Spanje.

Nederland is ook een fietsland.  Niet dat men in Nederland niet veel te veel gebruik maakt van de auto, maar voor kleinere afstanden is het in Nederland toch veel normaler om van de fiets gebruik te maken.  Wat Wallonië betreft is dat trouwens ook begrijpelijk, niet vlakke gebieden doen het nooit zo goed op fietsgebied.
Neem daarbij nog de slechte ruimtelijke ordening van Vlaanderen (met o.a. veel lintbebouwing) en een Vlaming zal - al is dit niet meer dan een vermoeden van mij - voor dezelfde activiteiten gemiddeld langere afstanden moeten afleggen.

Offline Laurita_27

• 979
« Reactie #8 Gepost op: 20 december 2007, 17:42:35 »

Iemand een leuk receptje??

Ik ben momenteel helemaal weg van pastinaak! Ik schil het ding en snij het in frietvorm. Dan met wat olijfolie, grof zeezout en peper besprenkelen en ongeveer 20 min. in de oven op 200 graden. Heerlijk met een klodder knoflooksaus.
Ik maak in de winter ook regelmatig een pan wintergroentensoep. Dus aardappel, pastinaak, 1 of 2 koolsoorten, peen en wat er maar van het seizoen te krijgen is! Lekker ook om in te vriezen. Altijd handig om achter de hand te hebben als je op een koude winterdag geen zin hebt om de deur uit te gaan voor boodschappen ;D

Succes ermee!
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

rozemarijn

« Reactie #9 Gepost op: 23 december 2007, 20:11:30 »

Iemand een leuk receptje??

Ik ben momenteel helemaal weg van pastinaak! Ik schil het ding en snij het in frietvorm. Dan met wat olijfolie, grof zeezout en peper besprenkelen en ongeveer 20 min. in de oven op 200 graden. Heerlijk met een klodder knoflooksaus.

Mjam het was heeeeel lekker. Ik had geen knoflooksaus dus heb ik het met bieslooksaus gedaan. Ging ook...  ;D