Vegatopia Forum

Sauna

boeddha

Sauna
« Gepost op: 14 januari 2007, 12:09:47 »
Vorige week in Elysium in Bleiswijk geweest en daar echt heerlijk vegetarisch gegeten. Geroosterde wintergroenten met roquefort in een filodeegjasje. Echt een aanrader. Ga het morgen zelf proberen te maken. Zijn er andere sauna's bekend waar je lekker vegetarisch kunt eten?

Offline Selly

• 30.783
Re:Sauna
« Reactie #1 Gepost op: 14 januari 2007, 17:27:34 »
Oh da's een goed onderwerp.
Het valt mij altijd op dat eten in sauna's en niet per definitie gezond is. Zo weet ik niet meer waar, maar ergens heb ik wel eens in de frituurlucht in het restaurant van een sauna gezeten  :o. Mensen mogen van mij eten wat ze willen, maar ik snap gewoon niet dat als je fris en ontspannen uit zo'n sauna en uit van die baden komt je zin hebt in frituursels!
Sauna van Egmond in Haarlem heeft ook een merkwaardige kaart, waaronder een satekaart met veel vette zware dingen. En bij de koude opties hadden ze best weinig veggie, maar ze hadden dan weer wel een paar veggie warme gerechten, wat op zich goed is.
Bij Vitalizee in Scheveningen ben ik maar matig tevreden betreft eten. De salade daar komt half uit blik. Wel een lekker grapefruit yoghurt sapje hebben ze er.
Het lekkerste sauna broodje (namelijk een heel lekker zonnebloempit-broodje met hummus) at ik bij de Amsterdamse sauna In den Binnenpret, maar da's een hele vage voorheen-kraaksauna met helemaal niet al die leuke beauty faciliteiten die uitgebreide sauna's hebben.
Van de Thermae 2000 in Limburg herinner ik me dat ik altijd Griekse salade at die lekker was, maar dat is al weer jaren en jaren terug.
Die in Blijswijk stond al een tijdje op mn lijstje, maar die is toch slecht met het OV te bereiken? Ik wil ook graag naar Suomi in Hoorn, is er iemand die weet hoe daar het resto is?
Het valt mij ook op dat veel sauna's op hun sites niet melden wat hun restaurants serveren. Best onhandig vind ik dat. Je gaat natuurlijk niet naar een sauna voor het restaurant, maar het is wel extra leuk als je er iets lekkers kunt eten.
,,,,فلافل

Offline Gabs

• 796
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #2 Gepost op: 14 januari 2007, 17:42:15 »
in de sauna in aken valt mij altijd op dat de mannen al om 11 uur aan het bier zitten.

er is wel een duidelijk verschil tussen mannen en vrouwen merkbaar: mannen drinken bier en eten veel, terwijl de vrouwen licht en gezond (proberen te) eten en sapjes drinken...

boeddha

« Reactie #3 Gepost op: 14 januari 2007, 18:28:32 »
Ik kom ook wel in Schiedam (Thermen Holiday), daar hebben ze lekkere salades en fruitdranken. In Santpoort zit ook een hele mooie sauna (Ridderode) met lekkere salades. In Amsterdam zit sauna Fenomeen met wel gezonde hapjes maar ik vind het daar vrij klein. Wel leuk voor een uurtje maar vaak wil ik toch wat langer blijven. Vroeger kwam ik wel in Putten maar het stoort mij nogal dat ik bij de bar in een ontzettende rookwalm terecht kom en daar drinken moet bestellen. Dat voelt niet echt goed. Ik voel me relaxed als ik in de sauna kom en vind het heerlijk als het eten dan ook goed en gezond is.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #4 Gepost op: 14 januari 2007, 18:55:31 »
In Santpoort zit ook een hele mooie sauna (Ridderode)

Ja ik heb ook gehoord dat die leuk is.

Citaat
In Amsterdam zit sauna Fenomeen

Ja die bedoelde ik met 'in den binnenpret' da's dezelfde.

Citaat
Vroeger kwam ik wel in Putten maar het stoort mij nogal dat ik bij de bar in een ontzettende rookwalm terecht kom en daar drinken moet bestellen. Dat voelt niet echt goed. Ik voel me relaxed als ik in de sauna kom en vind het heerlijk als het eten dan ook goed en gezond is.

Ja dat heb ik ook!
,,,,فلافل

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #5 Gepost op: 15 januari 2007, 12:16:31 »
Ik vind Elysium goed qua vegetarisch eten. Ik heb er alleen maar in de zomer gegeten, buiten, dus ik weet niet hoe het met de frietlucht is in de winter als alles dicht zit. In Sauna 5 Mei in Leiden is friet met sate of spareribs voor de meeste bezoekers toch wel favoriet, en die lucht hangt er dan ook heel erg. Ze hebben wel altijd 1 vegetarische dagschotel, en op het menu altijd gebakken camembert als vegetarische maaltijd. Ze hebben ook gigantische salades, de griekse is heel lekker met veel hele goed zachte verse feta (niet van die keiharde dobbelsteentjes). Verder mag er aan de bar en in de helft van het restaurant gerookt worden, behoorlijk vies vind ik dat in een sauna. Ook in sommige rustruimtes mag gerookt worden.

Verder over 5 mei: Het saunacomplex is behoorlijk uitgebreid, maar de hygiene laat soms te wensen over (schimmelplekken op het plafond), en de vriendelijkheid van de eigenaars (zeker voor hun personeel) is ook niet wat het moet zijn.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

boeddha

« Reactie #6 Gepost op: 15 januari 2007, 17:48:54 »
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik het echt belachelijk vind dat er in een rustruimte gerookt mag worden. Dan zou ik er al niet meer naar binnen willen. De rustruimtes in Ridderode zijn echt de mooiste die ik ooit in een sauna ben tegengekomen. Een soort marokkaanse rustruimte, een indonesisch hutje met waterval en een ruimte waar je rustige muziek kunt luisteren met de koptelefoon en waar boeddhabeelden staan. 3 rustruimtes dus en dat is echt heerlijk!

Offline Laurita_27

• 979
« Reactie #7 Gepost op: 15 januari 2007, 18:47:50 »
Ik ga wel eens naar de Zwaluwhoeve in Harderwijk. De eerste 3 keer dat ik er ben geweest was het buffet en a la carte wel goed. Gewoon lekker en genoeg vegetarische keus. De laatste 2 keer dat ik er was vond ik het eten ronduit slecht. Het buffet was vies, de rijst ongaar, zo goed als niks vega en alles leek al uren te sudderen in het eigen kookvocht. Bah.
Qua roken (ik vind ook dat dit verboden moet worden in de sauna) er zijn verschillende ruimtes om te relaxen en ik geloof dat er 1 rokersruimte is.
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
« Reactie #8 Gepost op: 15 januari 2007, 19:24:07 »
Ridderode oogt heel chique en is ruim opgezet. Er is een vrij grote tuin bij, wat in de zomer heerlijk is. Ik ben er een jaar of 3 geleden wel een paar keer geweest. Bereikbaar vanaf station Santpoort-Noord, wel een  vrij donker weggetje (toen althans) langs Duin en Kruidberg en weiland.  Je loopt naar het zuiden, richting ruine van Brederode.
Ach ja, als ik dit lees...dan mis ik weer de sauna van Oibibio. Daar kwam ik graag en je kon er lekker eten en drinken. Mooi stadsuitzicht vanaf het riante dakterras. Helaas=niet meer.
Is dat in de Schinkelstraat, Tertia...die voorheen kraaksauna? Daar ben ik wel geweest. Beetje geitenwol, waar ik mij natuurlijk wel thuis voelde.  Je kwam er wel geflipten tegen of misschien waren ze ver in hun ontwikkeling.
de tuin: dat ben ik

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #9 Gepost op: 15 januari 2007, 20:12:08 »
Bereikbaar vanaf station Santpoort-Noord

Oh da's mooi!

Citaat
Ach ja, als ik dit lees...dan mis ik weer de sauna van Oibibio.

Jaa die was gaaf! En dat geweldige dakterras!

Citaat
Is dat in de Schinkelstraat, Tertia...die voorheen kraaksauna?

Ja die bedoel ik!
,,,,فلافل

boeddha

« Reactie #10 Gepost op: 15 januari 2007, 20:14:07 »
Sauna fenomeen bedoel je. Het is er wel apart. In de sauna leek iedereen te mediteren. Nu doe ik dat zelf ook wel, lekker rustig, maar het viel op dat iedereen in meditatiehouding zat. Ik moest wel wennen aan wat oergeluiden die iemand in de stoomcabine maakte. Misschien een of ander ritueel? ik ken het niet in ieder geval en van mij hoefde dat ook niet zo nodig.  Buiten werd er door iemand allerlei ingewikkelde yogahoudingen uitgevoerd. Ik ben er maar 1 keer geweest dus misschien is het niet altijd zo. Er waren ook opvallend veel mannen. Naast mij was er 1 andere vrouw, normaal is dit in sauna's andersom.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #11 Gepost op: 15 januari 2007, 20:50:03 »
Ik trof er ook een keer een drol aan in het stoombad. Ik weet niet welk ritueel dat betrof. Maar beroepsmatig kom ik al allerlei drollen tegen waar ik ze niet direct verwacht en prive hoeft het voor mij niet zo nodig. Ja, er zat ook een keer iemand luid oem, oem, oem te doen in meditatiehouding. Net als die drol: doe dat thuis. Misschien was het dezelfde, denk ik nu, een jaar of drie na dato.
Overigens heb ik dergelijke ervaringen nooit gehad in Oibibio...en daar kwam ik geregeld.
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2007, 20:51:06 door Lovelocker[wil sneeuw] »
de tuin: dat ben ik

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #12 Gepost op: 16 januari 2007, 23:22:16 »
Ik trof er ook een keer een drol aan in het stoombad.

Ahhh bah. Daar ga ik dus echt niet meer heen.

,,,,فلافل

Offline Laurita_27

• 979
« Reactie #13 Gepost op: 04 april 2007, 20:18:25 »
Ik trof er ook een keer een drol aan in het stoombad.
Citaat

Ik kan er niks aan doen, maar moet er zó om lachen :O :O :O
Tja, als je zó relaxed bent, dan ontspannen al je spieren zich he...ook die ene...

Ik ben vorige week naar Thermen Bussloo geweest. Heerlijk, wat een mooi complex. Ik ben er op een woensdag geweest, dus het was wel erg rustig. Qua eten was het perfect! De keuze uit 2 vega-gerechten, mijn mams de ene ik de andere, en die waren erg lekker! Ze werken veel met biologisch, daar scoor je ook punten mee bij mij :D
AANRADER!
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

vegadeedee

« Reactie #14 Gepost op: 05 april 2007, 00:24:33 »
Ik vind Elysium goed qua vegetarisch eten. Ik heb er alleen maar in de zomer gegeten, buiten, dus ik weet niet hoe het met de frietlucht is in de winter als alles dicht zit.

Elysium is super. Je kunt er heerlijk vega eten. Fruit, salades (erg groot!!) en verukkelijke hoofdgerechten. Ze hebben vaak ravioli gevuld met allerlei lekkers. Of bladerdeeg gevult met groente o.i.d. Super. Je hebt absoluut geen last van luchten uit de keuken. Het ruikt er naar niets zeg maar. Je moet alleen niet in het rookgedeelte gaan zitten want als je eten dan komt steekt er net iemand een peuk op... ja dan verhuis ik toch maar naar het drukkere gedeelte voor een rookvrij plekje. Verder super daar!  :O

sammie

« Reactie #15 Gepost op: 11 september 2007, 23:20:26 »
Al weer een paar weken geleden ben ik naar Houten Sauna in Houten (let op de leuke woordspeling :)) geweest. Het eten is was heerlijk en niet te zwaar op de maag. Dat is wel prettig bij een sauna bezoek. De bediening was erg vriendelijk en relaxed, ondanks dat het druk was. Er is keus uit meerdere vegetarische voor- en hoofdgerechten. Voor veganisten is er een voor- en hoofgerecht en de vegetarische gerechten kunnen veganistisch geserveerd worden.

De sauna zelf is ook echt  :thumbsup:. Er zijn meerdere sauna's, (stoom)baden, alles is zeer ruim ingericht en de sfeer is top.

http://www.houtensauna.nl/

Offline Meneer de Uil

• 794
« Reactie #16 Gepost op: 12 september 2007, 07:39:21 »
Al weer een paar weken geleden ben ik naar Houten Sauna in Houten (let op de leuke woordspeling :)) geweest.
Laat dat maar aan die nare Houtenaren over.
Inderdaad een prachtige sauna.
Forumkenner 2007 8)

boeddha

« Reactie #17 Gepost op: 12 september 2007, 14:30:48 »
Ik weet het niet, ik ben een aantal jaren geleden voor het laatst naar Houten geweest. Ik vond het publiek dat er kwam ongelooflijk druk en luidruchtig. Elke sauna kletsen en net geen bommetje in het zwembad. Hopelijk is dat veranderd maar mijn sauna is het niet.

Offline Meneer de Uil

• 794
« Reactie #18 Gepost op: 12 september 2007, 15:28:08 »
Dat viel mij ook op, ja. Ik heb gewoon gevraagd of de mensen in de sauna zelf een beetje rustig konden zijn, omdat ik er voor rust en ontspanning kom. En het werkte zowaar.
Forumkenner 2007 8)