Vegatopia Forum

Koken voor groepen(30++)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rowmil

Koken voor groepen(30++)
« Gepost op: 20 maart 2008, 23:52:09 »
Dag lieve allemaal,
 
Ik ben hier nieuw, en vroeg me af; hebben er mensen ervaring in koken voor 30 tot 100 man, wat ook nog gezond moet zijn, en t liefst makkelijk klaar te maken. Ik ben op zoek naar recepten, zouden jullie mij kunnen helpen aan recepten?!
 
Liefs
 
milou

Offline Selly

  • *****
  • 30.782
Re:Koken voor groepen(30++)
« Reactie #1 Gepost op: 20 maart 2008, 23:54:29 »
Het maakt erg uit wat de keukenmogelijkheden zijn?
Is die geschikt voor koken voor 100 man?
Kook je alleen of met meer?
Koken voor 30 man is ook nogal wat anders dan voor 100 man, zoek je recepten voor beiden, of ergens er tussen in?
En is het iets eenmaligs of iets structureels, ook dat maakt uit.
,,,,فلافل

rowmil

Re:Koken voor groepen(30++)
« Reactie #2 Gepost op: 20 maart 2008, 23:57:05 »
de keuken is groot genoeg om te koken voor meer dan 100 man, maar dit gebeurt meestal niet. Het gaat om roeiers, dus veel eten, voedzaam, en at 2 avonden in de week. We hebben een vrij professionele keuken met pasta koker en grote oven enzo.
Vaak word er slecht gekookt met vooral veel creme fraiche en smaakloos.
Koken gebeurt door 2 -4 a 5 man.
wat leuk zo'n snelle reactie!

Offline Selly

  • *****
  • 30.782
Re:Koken voor groepen(30++)
« Reactie #3 Gepost op: 21 maart 2008, 00:06:40 »
aha, een goeie keuken scheelt.

Wat goed kan is een Middenoosterse maaltijd: warme bulghur, erover dilleyoghurt, erbij een kikkererwten/tomaten/sinaasappelstoofpot met kaneel en komijn, pitabrood en dan een spinaziesalade.

Ook kan Thaise curry met veel groenten naar keuze en tofu (en erdoor dus half kokoksmelk, half bouillon en Thai currypasta, kijk ff goed of je die zonder vissaus hebt), rijst en komkommerwortelsalade met limoensap.

Of eierbloemkoolcurry met rijst, pitabrood en raita (een soort yoghurt-komkommerdip).

Allerlei Mexicaanse en chili varianten zijn ook goed te doen, maak een groentenstoofschotel van allerlei soort bonen uit blik (zwarte bonen vullen enorm), paprika, wortel en ui, rode peper, kaneel, komijn, en evt. blokjes cocola erdoor smelten, rijst in bouillon gekookt, ijsbergsla, beetje tortillachips en op de chili een dot Turkse dikke yoghurt.

Pasta met een saus van doperwten, tuinbonen, sperziebonen, slagroom en saffraan is ook lekker. Wel weer met room, maar met een berg groenten en saffraan is feestelijk.

Gado Gado (koude gekookte tauge, wortel, sperziebonen, aardappel, gefrituurde tofu) met pindasaus en warme (gele) rijst is ook lekker.

Als het voor maar 30 man is, zijn gevulde zuurkoolpannekoeken of andere gevulde pannekoeken ook een idee.


« Laatst bewerkt op: 21 maart 2008, 00:08:00 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Koken voor groepen(30++)
« Reactie #4 Gepost op: 21 maart 2008, 13:12:10 »
Je zou eens moeten kijken of je de hand kunt leggen op de uitzending van Herman Helpt waar hij Skoll geholpen heeft met het vooruithelpen van het culinaire niveau. Ik dacht niet dat het vego was, maar ik herinner me wel dat er veel groenten en pasta aan te pas kwam. Het ging toen om veel maaltijden en weinig budget en grote eters die ook nog eens gezond moeten eten.
« Laatst bewerkt op: 21 maart 2008, 14:58:43 door Wombat »

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.926
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Koken voor groepen(30++)
« Reactie #5 Gepost op: 21 maart 2008, 13:36:29 »
Ik ga volgende week koken voor een man of twintig! Quorn tandoori met rijst of iets vergelijkbaars wordt het waarschijnlijk.

mjets

Re:Koken voor groepen(30++)
« Reactie #6 Gepost op: 22 maart 2008, 17:25:31 »
Sowee die Selly: go girl! :super-cool:
Manlief had vorige maand voor 40 man gekookt (oprotfeesje voor collegaatje) idd ook een groentecurry met Turkse broden en rijst. Erg overzichtelijk zo'n 1panspruttelpot. Met erin emmers Turkse yoghurt en 5 citroenen en bossen platte peterselie. Heerlijk! Iemand anders had nog een giga tank met salade gemaakt (weet niet meer precies wat dat geworden was, iets met doppers, bulghur, koriander en eieren volgens mij...) Moet zeggen, niet slegkt
Oh ja en fruit toe, dat was dan nog het meeste werk volgens mij, al dat fruit pellen, schillen en choppen.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Koken voor groepen(30++)
« Reactie #7 Gepost op: 22 maart 2008, 17:59:05 »
Ik heb ook eens voor 20 mensen gekookt. Ik heb toen een grote pan soep gemaakt en een hele grote huzarensalade (verdeeld over 2 grote schalen). Turks brood erbij, en nog wat andere bijgerechtjes (pastasalade enzo). Ik heb wel toen het meeste vooraf klaargemaakt, zodat het op de dag zelf alleen nog maar opgewarmd diende te worden.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re:Koken voor groepen(30++)
« Reactie #8 Gepost op: 22 maart 2008, 21:13:30 »
Ik heb een keer samen met een vriendin een heel weekend gecaterd voor 20 man op een zeilboot. Dat was leuk! Koken in de kombuis terwijl we steeds overstag gingen. Vrij hilarisch, een bewegende keuken. En we hebben ook een keer een etentje voor een familie op een bruiloft gedaan.
Als je kookt voor 20 mensen kun je heel veel soorten dingen doen, als je pannen en oven maar groot genoeg zijn. Ik vind het dan vooral altijd lastig om iedereen tegelijk een warm bord eten te geven, uitserveren duurt bij mij altijd te lang. De gasten van deze etentjes waren allemaal vleeseters, dus wat we kookten is voor hier niet zo interessant. En eigenlijk helemaal off topic, want deze draad gaat over grote groepen (sorry!)

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.627
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Koken voor groepen(30++)
« Reactie #9 Gepost op: 22 maart 2008, 21:34:13 »
Met een grote keuken en grote pannen is koken voor een grote groep geen probleem. Je moet alles wel wat vantevoren plannen. En groenten snijden/schillen is nogal wat werk. Tip: schakel een paar keukenhulpjes in voor het 'domme' werk - die hoeven dan natuurlijk niet tafel te dekken, afruimen of afwassen. Voor het serveren: ik zou er een lopende band van maken. Zoveel mensen als potten en pannen en de borden doorgeven. Loopt als een tierelier.

Pasta, curry, chili, wat Selly schrijft, gaat allemaal. Stokbrood/pita/ciabatta en salade erbij laten de maaltijd er al gauw zeer uitgebreid/professioneel uitzien.

Jawel, ik heb ook wat ervaringen met grote groepen opgedaan  ;).
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Selly

  • *****
  • 30.782
Re:Koken voor groepen(30++)
« Reactie #10 Gepost op: 22 maart 2008, 22:42:28 »
Sowee die Selly: go girl! :super-cool:


Ik speel vals hoor, heb tijdje een cateringbedrijf gehad  :)
,,,,فلافل

mjets

Re:Koken voor groepen(30++)
« Reactie #11 Gepost op: 22 maart 2008, 23:31:52 »
Dat verklaard de strakke doeltreffende aanpak. Blijft desondanks leuk opeens zo'n aanpak vakvrouwverhaal te lezen.