Vegatopia Forum

Vegetarische superchef

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
Vegetarische superchef
« Gepost op: 14 mei 2005, 12:35:50 »
Rose Elliot is zo'n beetje the godmother of vegetarian cooking in Engeland. Al sinds haar negende aan het experimenteren met de vegetarische keuken, auteur van stapels vegetarische kookboeken en boegbeeld van de Britse Vegetarian Society.  Een tijdje terug verscheen de Nederlandse versie van haar laatste boek: Vegetarische Superchef. En dat is er weer eentje om van te watertanden.

Elliot weet als geen ander dat vegetari�rs anno nu echt niet meer blij worden van suffe tofu-linzen-schotels of de zoveelste vegetarische lasagne. Niet dat ze met met een grote boog om 'klassieke vegetarische ingredi�nten' als tofu, tempeh en linzen heen loopt, maar ze weet er altijd wel weer een fris accent of bijzondere twist aan te geven. Zelf zegt ze dat ze snel op bestaande gerechten raakt uitgekeken en dat ze daarom al gauw aan het experimeteren slaat om nieuwe smaken te cre�ren. "Ik probeer iets net zo lang tot de smaak goed is en dan begin ik weer aan iets nieuws." En dat leidt tot creaties als Gegrilde ananas met palmsuiker en cr�me fra�che, Quinoa-druivensalade met honingdressing en geroosterde amandelen en Zachte polenta met prei en gorgonzola.

In Vegetarische Superchef probeert ze aan veel verschillende wensen tegemoet te komen. Er zijn hoofdstukken over etentjes met vrienden, gerechten die je bij feestelijke gelegenheden kunt serveren en ook aan dineren 'al fresco' is een hoofdstuk gewijd. Verder: 'slanke ' gerechten, snelle gerechten, gerechten uit de wereldkeuken en klassiekers in een nieuw jasje.

Op de foto's in het boek ziet het er allemaal ook nog eens geweldig uit. Dat bezorgt me dan wel weer een beetje de kriebels. Want ik kan er natuurlijk donder op zeggen dat ik het nooit  zo nonchalant, maar toch perfect op een bord gedrapeerd krijg nadat ik een uur in de keuken heb staan zwoegen.

Vegetarische superchef
Rose Elliot
Paperback, 192 pag.
Culinaire Boekerij
ISBN: 9021543680
Prijs: € 22,95

« Laatst bewerkt op: 14 mei 2005, 12:42:49 door J@n »

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
Re:Vegetarische superchef
« Reactie #1 Gepost op: 12 juli 2005, 22:17:54 »
Ik heb haar nieuwe boek 'Fast, Fresh and Fabulous'. Die foto's zijn inderdaad ook om van te watertanden!

De recepten zien er errug goed uit (heb nog geen gelegenheid gehad om er wat uit te maken). Eigenlijk precies zoals J@n het omschrijft: ze snapt dat er wel een wat anders dan tofu en linzen op tafel kan komen, maar ze mijdt ze niet.

Heb ook haar boek 'Vegan feasts'. Staan ook allemaal soorten broodbeleg, menu's, andere handige tips... echt een aanrader dit boek!

If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

M.

« Reactie #2 Gepost op: 13 oktober 2005, 15:17:12 »
Net de 'vegetarische superchef' gekocht -ok wel een beetje wishful thinking voorlopig, maar inderdaad, de combinatie van mooie layout/foto's en aparte recepten (zo in een oogopslag) leidde tot deze impulsaankoop. Vanavond ga ik er voor het eerst uit koken, maar heb nog niet besloten wat :)

Offline Nick

• 578
« Reactie #3 Gepost op: 29 november 2005, 18:45:01 »
Ik zet em op m'n verlanglijstje voor kerst!
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline Monique

• 3.427
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #4 Gepost op: 02 december 2005, 15:39:37 »
Ik heb 'm van de bieb en wil 'm eigenlijk niet meer inleveren...

Offline Nick

• 578
« Reactie #5 Gepost op: 02 december 2005, 17:53:19 »
Tip: verlanglijstje!
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #6 Gepost op: 02 december 2005, 22:51:15 »
Nog een tip: scan of fotografeer (gaat sneller) het boek en zet hem dan op schijf.

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #7 Gepost op: 27 december 2005, 13:25:11 »
Ik heb 'm van de bieb en wil 'm eigenlijk niet meer inleveren...

Ik heb 'm van m'n vriend voor kerst gehad  :D

Offline veggiesara

• 225
    • Vegetarisch Ecologisch Leven
« Reactie #8 Gepost op: 28 april 2006, 22:02:36 »
Klinkt leuk! Moet ik ook maar eens naar gaan kijken :)

Offline Piek

• 2.510
« Reactie #9 Gepost op: 01 mei 2006, 14:01:47 »
Net de 'vegetarische superchef' gekocht -ok wel een beetje wishful thinking voorlopig, maar inderdaad, de combinatie van mooie layout/foto's en aparte recepten (zo in een oogopslag) leidde tot deze impulsaankoop. Vanavond ga ik er voor het eerst uit koken, maar heb nog niet besloten wat :)

M. en ik koken er regelmatig uit. Het is echt een prachtig boek, met heerlijke recepten. :heart:
Eet gezond & eet taartjes

Offline veggiesara

• 225
    • Vegetarisch Ecologisch Leven
« Reactie #10 Gepost op: 03 mei 2006, 15:03:41 »
Kheb m net gekocht :D
Kheb nog maar een beetje gebladerd, maar de namen en de foto's zagen er al overheerlijk uit  :kwijl:

Offline Nick

• 578
« Reactie #11 Gepost op: 31 mei 2007, 11:01:45 »
Tip: verlanglijstje!

Dit was ik al helemaal vergeten en blijkbaar heb ik em niet  gekregen.  :(
Nu heb ik hetzelfde probleem als mobub, ik heb het boek van de bieb : al zoveel verlengd als mogelijk, ingegeven en een dag later terug gehaald... Scannen? of zal ik het toch maar kopen? (maar tligt hier al vol kookboeken! ben ik verslaafd???)
-- Bradley

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #12 Gepost op: 31 mei 2007, 20:10:53 »
Lees je ook Engels? Hier heb ik het schandalig goedkoop gekocht.
This is between me and the vegetable!

Offline Nick

• 578
« Reactie #13 Gepost op: 31 mei 2007, 20:25:20 »
Oei, dat ziet er een gevaarlijke site uit!
-- Bradley