Vegatopia Forum

Vrouwen hebben een betere smaak?

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
Vrouwen hebben een betere smaak?
« Gepost op: 17 januari 2007, 08:09:39 »
Vinologe Ellen Dekkers zegt deze maand in delicious. dat vrouwen beter in staat zijn om te proeven (zie eetquote van de week onderaan de voorpagina van Vegatopia).

Nu geloof ik best dat vrouwen beter in staat zijn om de kleur van hun schoenen af te stemmen op de kleur van hun haar en daarbij ook nog rekening te houden met het optisch effect van een en ander op heupen, borsten en billen, maar een betere smaak? Ik geloof er vooralsnog geen biet van. Argument 1: alle sterrenkoks zijn van de mannelijke kunne.

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
Re:Vrouwen hebben een betere smaak?
« Reactie #1 Gepost op: 17 januari 2007, 09:31:22 »
En als die topkoks vertellen waar hun liefde voor eten vandaan komt, is het altijd van huis. Omdat hun moeder eenvoudig maar o zo heerlijk kookte... Dat is nooit hun vader.
This is between me and the vegetable!

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #2 Gepost op: 17 januari 2007, 09:33:24 »
Argument 1: alle sterrenkoks zijn van de mannelijke kunne.
Dat heeft met prestatiedrang te maken.

Ik denk dat vrouwen beter proeven omdat ze kritischer zijn. Mannen kan het niet zo veel schelen, als de maag maar vol is, ze er maar dronken van worden, of ze maar iets om het lijf hebben.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #3 Gepost op: 17 januari 2007, 09:39:45 »
Die mevrouw komt dus met een sociobiologisch argument niet om een onderzoeksresultaat waarin is bewezen dat vrouwen beter kunnen proeven te proberen te verklaren, maar om te verklaren waarom "steeds meer vrouwen zich bezighouden met wijn maken, kopen en verkopen."

Ik heb een beter argument: emancipatie.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
« Reactie #4 Gepost op: 17 januari 2007, 09:50:04 »
Ik denk dat het iets is wat amper te bewijzen valt. Want welke doelgroepen ga je onderzoeken en er treedt altijd enorme vervuiling op. Want de een eet dit en de ander dat.
Wel gelezen, met goede argumenten dat vrouwen o.h.a. beter ruiken. Reuk en smaak zijn nauw verbonden, kan iemand nog eens uitleggen hoe dat ook alweer zit (kwijt), dus het zou kunnen. Voor koks zal het glazen plafond ook wel gelden. Maken vaak lange werktijden en zo en op tijden waarop moeders niet graag werken, in weekeinden bijv. topdrukte.
Mannen durven vaak meer (gemiddeld,ja, ja...generaliseren is nooit kloppend), nemen ook sneller risico's. Dat zou tot vaker verrassende gerechten kunnen leiden en misschien ook sneller tot een eigen zaak openen.
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2007, 09:50:29 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

« Reactie #5 Gepost op: 17 januari 2007, 10:15:55 »
Over smaak valt kennelijk toch te twisten.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Harry

« Reactie #6 Gepost op: 17 januari 2007, 10:52:08 »
Reuk en smaak zijn nauw verbonden, kan iemand nog eens uitleggen hoe dat ook alweer zit (kwijt)
Met je tong proef je zoet, zout, bitter en zuur. De overige nuances ruik je.
En of vrouwen een betere smaak hebben dan mannen....? Laat ze lekker in de waan, zou ik zeggen. ;)

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
« Reactie #7 Gepost op: 17 januari 2007, 11:21:27 »
Wel gelezen, met goede argumenten dat vrouwen o.h.a. beter ruiken.
Heb ik ook gelezen, maar ook dat ze redelijk onbetrouwbaar zijn omdat ze heel anders ruiken als ze ovuleren en menstrueren.

Maar dat er niet zoveel vrouwen topkoks zijn, is logisch. Veel vrouwen willen niet 60 uur of meer buitenshuis werken, die willen kinderen en die kinderen ook nog eens zien. Dat is niet anders dan in andere sectoren, daar zie je ook maar weinig vrouwen aan de top.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Laurita_27

• 979
« Reactie #8 Gepost op: 17 januari 2007, 12:01:03 »
Ik kan alleen maar voor mezelf spreken want bij mij thuis is het wél zo dat ik beter proef (en ruik) dan mijn man. Ik denk dat het ook te maken heeft met wat je gewend bent om te eten. Of je van huis uit met "puur" voedsel bent opgegroeid óf met de geneugte van Maggi..... Vooral de natriumglutamaat verpest je smaakpapillen gruwelijk en zorgt ervoor dat je de rest van je leven over een kilo zout overheen moet donderen om er een beetje "smaak"aan te krijgen!
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Online Eelco

• Admin
  • 20.664
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
« Reactie #9 Gepost op: 17 januari 2007, 12:44:59 »
There are lies, there are damned lies, and there are statistics...

Omdat er nog steeds relatief veel meer vrouwen dan mannen achter het fornuis staan, lijkt het me logisch dat vrouwen gemiddeld getrainder zijn in het (voor-)proeven en ruiken dan mannen.

Anderzijds kan ik me voorstellen dat vrouwen gevoeliger zijn voor smaak, ook in verband met voedselveiligheid en voortplanting. Het is vast niet voor niets dat zwangere vrouwen uit zichzelf slechte dingen als alcohol laten staan 'omdat het niet goed is, maar vooral omdat het me niet meer smaakt'.

Reuk- en smaakvermogen kun je echter ook ontwikkelen. Ik kook nu al jaren vegetarisch, zonder gebruik te maken van pakjes, en ik experimenteer er op los. Mijn reuk- en smaakvermogen is duidelijk beter ontwikkeld dan dat van mijn moeder, die couscous-met-saus-uit-een-pakje al een culinaire prestatie vindt.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #10 Gepost op: 17 januari 2007, 12:56:06 »
Wel gelezen, met goede argumenten dat vrouwen o.h.a. beter ruiken. Reuk en smaak zijn nauw verbonden, kan iemand nog eens uitleggen hoe dat ook alweer zit (kwijt)
Precies wat ik wilde posten.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Ivy

« Reactie #11 Gepost op: 17 januari 2007, 14:30:59 »
Als ik naar mn ouders kijk.. zou ik ja zeggen..
Mijn vader heeft geen idee wat voor kruiden ergens lekker bij zijn.. geen idee welke smaken lekker bij ekaar zijn.

Maar mijn vriend is juist erg goed met koken...
Ik heb hier misschien nog wel een boek waar ik wat in op kan zoeken..
maar ik denk idd ook dat het veel met ervaring te maken heeft.

Offline sersero

• 382
    • Koerdische recepten
« Reactie #12 Gepost op: 20 januari 2007, 15:53:51 »
Dat topkoks vaak mannen zijn heeft niets te maken met beter te kunnen koken. Maar met het feit dat vrouwen vroeger nooit kok werden omdat dat niet acceptabel was en het is sindsdien een redelijk mannelijk beroep gebleven.

Overigens vind ik de opmerking dat vrouwen beter kunnen proeven, onzinnig. Waar baseert ze haar opmerking op? Redenaties zijn leuk, maar enige onderbouwing op wetenschappelijk gebied, zijn bij dergelijke generalisaties gewenst... :D
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2007, 15:55:12 door sersero »

rickmans

« Reactie #13 Gepost op: 12 april 2007, 10:20:55 »
Kinderen heeben de beste smaak!
ze hebben ongeveer de helft meer aansmaakpapillen als volwassenen. Dat kinderen moeten wennen aan bepaalde smaken is dus 'kul'. Ze proeven alles gewoon beter en sterker. Ze moeten smaken juist ontwennen. En dat gaat vanzelf met het verstrijken der jaren. Klinkt wel intelectigent
Rickmans
P.s. vrouw man weet ik niet ook niet zo belangrijk.
voor mij.
Rickmans;D

Offline Superguppie

• 322
« Reactie #14 Gepost op: 12 april 2007, 13:44:02 »
Ik vind Vriend lang niet altijd lekker ruiken, laat staan dat ik hém beter vind smaken...

En omgekeerd ???

Hij bijt me regelmatig, en zegt dat hij dat lekker vindt...   ;)
« Laatst bewerkt op: 12 april 2007, 13:44:39 door Superguppie »
Alleen mensen zonder fantasie vluchten in de realiteit

McCartney

« Reactie #15 Gepost op: 27 juni 2007, 14:58:01 »
Ik denk dat vrouwen beter proeven omdat ze kritischer zijn. Mannen kan het niet zo veel schelen, als de maag maar vol is, ze er maar dronken van worden, of ze maar iets om het lijf hebben.
I beg your pardon?

Patrick

« Reactie #16 Gepost op: 21 oktober 2007, 23:47:44 »
J@n, dat kan komen om dat vrouwen een kind krijgen, en dan gaan ze, dan niet door in de horeca. een vrouw met kind wil niet werken van 11.30 tot 11.00+. drm zie je ook vaker mannen als kok. plus een vrouw maakt ook niet zo snel kans om een baan tekrijgen als kok om dat ze vaak kinderen willen in de loop van de tijd, en daar is een bedrijf niet erg blij mee. heb zelf 4/3 jaar in de horeca/keuken gewerk.