Vegatopia Forum

Enkele vraagjes

Blink182

Enkele vraagjes
« Gepost op: 06 september 2006, 19:28:00 »
Hallo iedereen.

Ik ben net begonnen met vegetarisme. Ik at vroeger redelijk vlees en vond het zelfs lekker, maar als je erover nadenkt dat voor jou eten onschuldige dieren gekweekt, mishandeld en echt afgemaakt worden kom je er normaal vanzelf op uit dat het te ver gaat. Dus heb ik besloten te stoppen met vlees te eten. Ik ben al eens gaan winkelen in de veggie-hoek van de supermarkt, en ik moet zeggen dat er toch redelijk veel te krijgen is en dat het zeer goed smaakt. Nu had ik als vraag voor wat men zou moeten opletten als men producten eet/koopt? Ik weet dat gelatine van slachtafval gemaakt word, maar meer weet ik ook niet. Zijn er nog van die "ingrediënten" die dierlijke bestanddelen bevatten? En hoe zit het met chips? Ik veronderstel dat er in chips toch vet zit, maar is dit meestal dierlijk of plantaardig?

Alvast bedankt!

Groeten

Jan

Wabi Sabi

Re:Enkele vraagjes
« Reactie #1 Gepost op: 06 september 2006, 22:04:57 »
Hoi Blink,

Gelatine is inderdaad dierlijk. Het verrassende is dus dat je moet opletten waar dat allemaal in zit. Ik was zelf wel verbaasd dat het niet alleen in van die zachte snoepjes en dropjes zit, maar ook in sommige pepermunt, of voorgeklopte slagroom (had m'n vriend gekocht, ik vind zoiets echt onzin).

Daarnaast is 'bouillon' wel een goeie. Dat is soms een ingrediënt van sauzen ofzo. Als nergens op de verpakking staat dat het geschikt is voor vegetariërs, of dat het plantaardig is, dan kun je er wel vanuit gaan dat het dierlijke bouillon is. Met 'vetten' werkt het ongeveer zo, behalve dat plantaardig vet wel veel goedkoper is dan dierlijk vet, dus als het er niet bij staat, is het de vraag.

Trassi, een ingrediënt in oosters eten of in kruidenmixen, is gemaakt van garnalen. En kroepoek dus ook. Nou is cassavekroepoek ook veel lekkerder.

Die hele hippe Omega-3-vetzuren zijn vaak afkomstig van vis, kan ook van soja zijn...

Verder is het HEEL handig om te weten dat de meeste kaas eigenlijk niet vegetarisch is. De enzymen die nodig zijn om de melk te stremmen, zijn afkomstig uit kalvermagen. Er is ook vegetarische kaas, of kaas met microbieel stremsel. Ik weet niet of die hetzelfde zijn. Vegakaas is vaak wel duurder. En microbieel stremsel is afkomstig van microben die genetisch zo veranderd zijn dat ze het kalvermaagenzym produceren.

Het ligt er een ook beetje aan hoe strict vegetarisch je wilt worden. Er is veel twijfelachtigs aan E-nummers op de markt, zo heb je glansmiddel gemaakt van de lak die schellakluizen produceren (E904), waar de luizen zelf niet in zitten. Er is een soort rode kleurstof, karmijn of cochenille (E120) die al van oudsher uit gedroogde schildluizen gewonnen wordt. Wordt wel gebruikt in snoep geloof ik. En glycine (E640) is ook gemaakt van gelatine.

En sommige stoffen in broodverbeteraars zijn wat onduidelijk. Nou zit er in EKO-brood overigens niets onduidelijks aan verbetermiddel. Maar gangbaar brood is wat raar.

Het vet dat in die verbeteraars zit is meestal plantaardig. Maar sommige emulgatoren zijn ‘mono- en diglyceriden van vetzuren’: E471 en E472a, d, en f. Van welk vet dit afkomstig is, daar is nauwelijks achter te komen. Plantaardig vet is veruit het goedkoopst, dus dat zal het vaakst gebruikt worden. Volgens het Voorlichtingsbureau Brood is 0.03% van het vet gebruikt voor die vetzuren dierlijk, meestal rundvet.
Verder is er de zelden gebruikte meelverbeteraar/rijsmiddel E920, L-cysteïne. Werkt het beste als deeg weinig gekneed wordt. Goed voor haastklussen dus. Het is een eiwit dat volgens de Universiteit Wageningen, gewonnen kan worden uit haar, voornamelijk van paarden, maar ook koeien, varkens of mensen. (Ik heb ze onlangs een mailtje gestuurd om te vragen hoe dat nou in z'n werk gaat. Nog geen antwoord gehad.)

Kijk voor alle dierlijke E-nummers hier.

En wie weet wat die vage "aroma's" zijn? Soms staat erbij "bevat tarwe" ofzo, maar dat zegt dus niets over de rest erin. Behalve als het 'geschikt voor vegetariërs' is volgens de verpakking.

Met de meeste E-nummers vind ik het vaak wat lastig om erop te letten. Het is ook zo 'ver weg' en onduidelijk of het nou vega is of niet. Ik denk dat er wel meer vegetariërs zijn die supermarktbrood eten. Als er echt staat "runderbouillon" ofzo, dan laat ik het wel weer staan. Maar meestal wil ik toch dingen met weinig toevoegingen. Vind het vaak een beetje eng, dat je eten zo bewerkt is.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Wabi Sabi

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #2 Gepost op: 09 september 2006, 11:44:53 »
Ah, wat een fijn uitgebreid antwoord geef je daar! :thumbsup:

Ik denk dat er wel meer vegetariërs zijn die supermarktbrood eten.

Er is ook wel supermarktbrood zonder broodverbetermiddel erin, hoor.
Ik koop m'n brood altijd bij de AH en daar heb je allinson en korte krop, die bestaan beide alleen uit van die zeer basic ingrediënten zoals, meel, gist en zout (en dat was het volgens mij al).
Ik geloof dat het biobrood van AH ook zonder broodverbetermiddel is, (weet het eigenlijk niet zeker, maar het lijkt me nogal onbio om daarmee te gaan smijten).
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Blink182

« Reactie #3 Gepost op: 11 september 2006, 22:46:47 »
bedankt voor je uitgebreid antwoord! Ik heb gisteren ergens gelezen dat je als vegetariër best voedingssupplement voor vitamine B12 pakt, aangezien dat B12 enkel maar in vlees zit. klopt dit? iemand ervaring mee?

Aiko

« Reactie #4 Gepost op: 11 september 2006, 22:49:28 »
Ik meen dat het zit in alle producten van dierlijke afkomst; eieren, yoghurt, boter, kaas, melk. Waar is 'ergens'?

Wabi Sabi

« Reactie #5 Gepost op: 12 oktober 2006, 10:45:10 »
@Blink,

Ja dat klopt, al het 'bio'-brood is zonder verbeteraar. Of, dat is niet helemaal correct, in ieder geval zonder de onduidelijke verbetermiddelen erin. Biobrood mag wel wat 'verbetermiddelen' bevatten, maar dan moet je denken aan plantaardig vet (olie), lecithine (van niet-gentech soja - zit overigens ook in eidooier, mocht je zelf 'verbeterd' brood willen bakken) en ascorbinezuur. (Vitamine C dus, dat kun je overigens ook zelf door je deeg kneden. In de vorm van een verkruimeld pilletje ofzo, als het maar met zuurstof in aanraking komt. Dat heb ik volgens mij van het forum hier, denk ik...)

Dat met die B12, daarin denk ik dat Aiko gelijk heeft. Ik heb het niet uitgezocht, maar volgens mij zit het inderdaad in alle dierlijke producten, niet alleen vlees. Bovendien kun je je afvragen waar ze de B12 uit pilletjes dan vandaan halen: dierlijke producten of, natuurlijk want dat is hip, geproduceerd door gentech micro-organismen.

Er is ook plantaardig B12, maar ik geloof dat er nogal wat discussie is over waar het nu wel en niet in zit. Lupinen (een peulvrucht) schijnen wat B12 te bevatten en ook Marmite (die zoutige gistpasta), maar dat kan geloof ik microbieel gemaakt zijn. Ik weet wel dat er verschillende soorten B12 zijn en dat niet duidelijk is of alle soorten opneembaar zijn.

Anyways. Besides the point. Want alleen een probleem als je veganist bent, voor zover ik weet. Ik heb er zelf nog geen problemen mee gehad en ken ook geen vegetariërs met B12 tekort. (Wel veganisten.)

Akki

« Reactie #6 Gepost op: 12 oktober 2006, 13:48:40 »
Hoi Blink,
....
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Wabi Sabi

Complimenten Wabi Sabi voor de goede en uitgebreide uitleg.
Ik hoop dat veel mensen, die geïnteresseerd zijn in vegtarisme dit zullen lezen.

Akki

« Reactie #7 Gepost op: 12 oktober 2006, 13:51:15 »
Ik heb gisteren ergens gelezen dat je als vegetariër best voedingssupplement voor vitamine B12 pakt, aangezien dat B12 enkel maar in vlees zit. klopt dit? iemand ervaring mee?

In de vleesvervangers van AH n.l. Tivall wordt extra B12 en ijzer toegevoegd.
Dit is de enige producent van vleesvervangers die dat doet, voor zover bij mij bekend.