Vegatopia Forum

Borstvoeding te ja of te nee

rebecca

Re:Borstvoeding te ja of te nee
« Reactie #20 Gepost op: 17 augustus 2006, 21:57:19 »
ja, borstvoeding geven hoort natuurlijk geen pijn te doen. Ik neem aan dat een ieder dat kan begrijpen.

Feit is wel dat veel vrouwen toch te maken krijgen moet problemen en hoe dat komt....
Misschien gaan we niet op ons gevoel af, misschien luisteren we te veel naar mensen die het eigenlijk ook niet weten, misschien hebben we in ons achterhoofd dat er ook een soort van alternatief is en misschien blijven we niet dicht genoeg bij ons kind. Ik weet het niet, wie wel?

Denk nou niet dat het hebben van pijn hoort bij het geven van borstvoeding, maar er kan natuurlijk altijd iets op je pad geven. Als je last hebt van messteken door je borst/tepel kan je bv een schimmelinfectie hebben o.i.d enz enz. Als je dan net een hulpverlener treft die het ook niet weet of die het denkt te weten en je op het verkeerde been zet ben je nog verder van huis.

Borstvoedingorganisatie LLL geeft inderdaad goede info.

Offline Hausfrau

• 704
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #21 Gepost op: 18 augustus 2006, 20:37:40 »
Ik moet zeggen dat de stuwing 'aan de andere kant' bij mij pijnlijk blijft, maar ja, ik maak genoeg melk aan dus dan neem ik dat op de koop toe. Liever zo dan geen borstvoeding wat mij betreft.
Een paar goede tips tegen tepelkloven:
-Purelan (niet voor vegans) of Calendulanzalf
-Laten drogen aan de lucht
-Van die inlegkruisjes voor borsten  ;) gebruiken en regelmatig vervangen (van Avent zijn ze wasbaar)

Tegen stuwing aan de andere kant tijdens het voeden helpen lekglaasjes (bij apotheek en van Avent verkrijgbaar)

Ook een leuke: de naweëen tijdens de borstvoeding in de eerste week, bij de 2e dacht ik dat ik gek werd! Ik wist hoe leuk/handig het later was dus alla. Maar da's nie grappig meer
Hoor wie klopt daar kinders???

rebecca

« Reactie #22 Gepost op: 18 augustus 2006, 21:25:09 »
Hoe oud is je kindje als ik vragen mag?

rebecca

« Reactie #23 Gepost op: 18 augustus 2006, 21:27:08 »
eigenlijk is er maar 1 tip voor tepelkloven en dat is goed aanleggen.
Tepelkloven komen bijna altijd door verkeerd aanleggen en dat kan al na 1 keer :(.
Wat je verder doet om te verzachten is allemaal extra, als je de oorzaak niet aanpakt gaat je tepelkloof niet over.

Maar goed, volgens mij had niemand hier een vraag over toch, of heb ik iets gemist??

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #24 Gepost op: 19 augustus 2006, 13:46:07 »
Je moet toch ook al ruim voor de geboorte je tepels een beetje laten afharden, so to speak?

Offline Hausfrau

• 704
« Reactie #25 Gepost op: 19 augustus 2006, 15:01:48 »
D'r was inderdaad niet direct een vraag over tepels, maar tips zijn nooit weg toch??
Tepelkloven kunnen komen door verkeerd aanleggen, maar ook doordat je je tepels niet goed verzorgd. Bij de eerste had ik een overproductie van hier tot Tokyo, dus dan loop je wel eens met een natte BH (ondanks de inlegkruisjes  :o) en dan kun je ook last van je tepels krijgen. Als je er dan op tijd bij bent kun je een hoop leed voorkomen.
Met dat van te voren borsten masseren enzo heb ik nooit wat gedaan. Ik heb toch altijd het idee dat het 'van zelf' zou moeten gaan, bovendien vind ik de combinatie borsten en borstvoeding versus borsten en seks nog wel eens lastig. Dan krijg je bij dat voormasseren weer andere ideen  ::) Ik hou het graag uit elkaar ;)

rebecca

« Reactie #26 Gepost op: 19 augustus 2006, 20:45:46 »
nee, vooral je borsten niet "harden" o.i.d. Komplete onzin. Je zorgt er dan alleen voor dat je je tepels kapot maakt en dan moet je lichaam dat weer herstellen.
Niets doen. Als je toch graag iets wilt doen voor het goede gevoel draag dan b.v. in de avond geen bh onder je kleding. Dan wrijft de tepel een beetje tegen je kleding. Het is meer voor het idee.

I.d.d. is goed verzorgen heel belangrijk.
Eigenlijk hoef je niets met je tepels te doen, maar wel zorgen dat ze niet nat zijn. Dus vaak compressen verwisselen.

Het is zeker zo dat tips welkom zijn.
Er zijn nog zoveel bakerpraatjes dat het nooit verkeerd is om ze voor een aantal mensen een beetje recht te trekken zeg maar.

Offline Sander

• 5.528
  • Geslacht: Man
« Reactie #27 Gepost op: 28 augustus 2006, 10:13:23 »
Gebruik gewoon borstpads of Lilypadz.
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Hausfrau

• 704
« Reactie #28 Gepost op: 28 augustus 2006, 11:08:13 »
Die lilypadz lijken mij niks persoonlijk. Als je last hebt van overproductie kun je beter lekglaasjes gebruiken, want dan gaat de druk van je borst af. Als je dat gaat tegenhouden gaat het toch behoorlijk pijn doen.

Offline Sander

• 5.528
  • Geslacht: Man
« Reactie #29 Gepost op: 28 augustus 2006, 14:36:36 »
Maar zonder overproduktie zijn ze (naar horen zeggen) echt ideaal! :)
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Carla

• 259
« Reactie #30 Gepost op: 28 augustus 2006, 14:38:17 »
Wat voor mij een hele goede tip was, was om s'nachts geen bh te meer dragen als je veel stuwing hebt en veel lekt.
Wat er eigenlijk gebeurd als je s'nachts een bh draagt, is dat je borsten en tepels als het ware voordurend een heel klein beetje gemasseerd worden en dat stimuleert de productie juist.
In het begin toen ik met het dragen van een  bh s'nachts stopte lekte het een paar nachten heel erg (is niet erg als je je bed opmaakt met een dikke handdoek en een anti doorlekmatje) maar na een paar nachten was de stuwing s'nachts helemaal verdwenen. Heerlijk, want niets vond ik zo vervelend als wakker worden in een zuur ruikend, nat bed.
Als je juist de productie wilt verhogen is een bh s'nachts juist wel weer handig.

Er werd ook nog gezegd door Kim dat ze soms denkt dat als ze in een andere tijd had geleefd haar kinderen het misschien niet overleefd zouden hebben omdat de borstvoeding niet lukte, maar in een andere tijd was er ongetwijfeld veel meer  hulp van andere vrouwen in je omgeving (moeders, zussen, tantes, buurvrouwen etc) Die hielpen je dan wel met goed aanleggen net zolang tot het wel goed zou gaan want er was geen alternatief.
Nu hangt het er vaak vanaf of je toevallig een kraamhulp /ziekenhuis treft die pro of contra bv is.....

rebecca

« Reactie #31 Gepost op: 29 augustus 2006, 21:39:59 »
Maar zonder overproduktie zijn ze (naar horen zeggen) echt ideaal! :)

Er zijn vrouwen die ze prettig vinden en vrouwen die ze niet prettig vinden.Je moet ze wel goed aanbrengen en dat vindt niet iedereen makkelijk. en i.d.d. het lekken heeft ook nog wel een soort van functie.Als je denkt aan een bad dat overloopt dan is het wel heel handig dat hij zo'n gaatje heeft om het overlopen tegen te gaan. Snap je wat ik bedoel??

rebecca

« Reactie #32 Gepost op: 29 augustus 2006, 21:41:28 »
Die lilypadz lijken mij niks persoonlijk. Als je last hebt van overproductie kun je beter lekglaasjes gebruiken, want dan gaat de druk van je borst af. Als je dat gaat tegenhouden gaat het toch behoorlijk pijn doen.

Lekglaasjes kunnen ook stimulerend werken. Het drukt steeds een beetje op de borst waardoor het stimuleerd. Je kan beter zorgen dat op een andere manier de overproductie aangepakt wordt.

rebecca

« Reactie #33 Gepost op: 29 augustus 2006, 21:44:11 »
Er werd ook nog gezegd door Kim dat ze soms denkt dat als ze in een andere tijd had geleefd haar kinderen het misschien niet overleefd zouden hebben omdat de borstvoeding niet lukte, maar in een andere tijd was er ongetwijfeld veel meer  hulp van andere vrouwen in je omgeving (moeders, zussen, tantes, buurvrouwen etc) Die hielpen je dan wel met goed aanleggen net zolang tot het wel goed zou gaan want er was geen alternatief.
Nu hangt het er vaak vanaf of je toevallig een kraamhulp /ziekenhuis treft die pro of contra bv is.....
Citaat

En ook heeel belangrijk: in een andere tijd was er en niet zoveel kennis weggezakt/verdrongen en was er niet de kv fabrikanten die zooo veel geld verdienen met kv en werd er welliswaar ook onwaarheden verkocht, maar i.d.d. er was geen alternatief, dus je moest wel en had veel meer vertrouwen in je eigen lichaam. Ach en anders kon je moeder of tante ofzo altijd je kind in leven houden ;)

Offline Kim

• 114
« Reactie #34 Gepost op: 31 augustus 2006, 09:56:52 »
Jullie hebben gelijk, de hulp van familie zou dan beter zijn geweest, en zij hadden dan ook allemaal ervaring gehad met borstvoeding. Mijn moeder heeft nooit borstvoeding gegeven want tegen haar werd gezegd: Waarom zou je zo moeilijk doen, geef gewoon makkelijk kunstvoeding! In haar tijd was inderdaad de kv-lobby de oorzaak dat er minder borstvoeding werd gegeven.
Voor mijzelf geldt dat trouwens helemaal niet, ik ben door alle instanties gesteund om borstvoeding te geven, zelfs in het ziekenhuis viel het erg mee. Alleen is er in het ziekenhuis niet genoeg tijd om je goed te helpen. De verpleegster probeerde me op dag een al te helpen om twee kinderen tegelijk aan te leggen, maar dat gaven we al heel snel op. Als ze alle tijd had gehad had ze me eerst beter geholpen om er voor te zorgen dat allebei de kindjes goed hapten en zouden we daarna pas zijn gaan proberen om er twee tegelijk te doen. Maar nu dacht ze waarschijnlijk, twee tegelijk gaat sneller, we proberen het gewoon!

Stress is bij mij ook een belangrijke factor geweest waardoor het niet goed lukte, helaas!

Offline Hausfrau

• 704
« Reactie #35 Gepost op: 31 augustus 2006, 10:03:47 »
En laten we niet onderschatten dat 1 of 2 kinderen tegelijk voeden een HHEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL groot verschil maakt.
Ik vind het al stoer dat je het überhaupt geprobeerd hebt!

Offline Kim

• 114
« Reactie #36 Gepost op: 31 augustus 2006, 10:37:54 »
Dank! Dat kon ik wel gebruiken, hihi!