Een nieuw vegetarisch kookboek van Celia Brooks Brown maakt me op zich al erg enthousiast, omdat ik zulke goeie ervaringen heb met
Nieuw vegetarisch koken. Ook ‘Verras je vegetarische vrienden’ voldoet aan mijn verwachtingen : originele, lekkere gerechten, niet al te moeilijk (wel vaak wat handigheid vereist) en met ingrediënten die je zonder probleem kan vinden. Voor elke gelegenheid vind je wel wat : voor kleine en grote gezelschappen, voor onverwacht bezoek, voor picknick, barbecue, brunch, buffet diner, … Handig zijn de tips voor de organisatie van etentjes en de menusuggesties.
Omdat ik zelf niet veel vegetariërs ken, bestond mijn testpubliek wel uit vlees- en viseters, en de gerechten vielen ook bij hen erg in de smaak. Ze kregen o.a. al hapjes met komkommer en gekruide mascarpone, spiesjes met aubergine, feta en munt, auberginetruffels met olijven, pittig gekruide pompoensoep, geroosterde tofu met mango, strudel met aardappel, knoflook en mozarella, wraps met kikkererwten en courgette… Ik krijg alweer zin om met dit boek aan de slag te gaan…
Een paar gekke dingen wel. De niet-vegetariërs, voor wie dit boek eigenlijk in de eerste plaats bedoeld is, krijgen in de inleiding direct te lezen dat vegetarisch koken ingewikkeld is en veel denkwerk vereist, terwijl het boek eigenlijk juist het tegendeel bewijst. Ook bizar is dat er op het einde van het boek toch nog een hoofdstuk met visgerechten opgenomen is ‘voor visetende vegetariërs’. Net alsof ‘visetende vegetariërs’ andere visgerechten eten dan die die je in niet-vegetarische kookboeken kunt vinden.