Vegatopia Forum

Vega eten tijdens kamperen met vleeseters

Emmelien

Vega eten tijdens kamperen met vleeseters
« Gepost op: 14 februari 2013, 20:49:23 »
Hoi veggies!

Ik hoop dat ik hier in het goede subforum post, want ik wist niet zo goed waar ik dit moet zetten.
Het zit zo: ik ben een vegetariër die geen melkproducten eet (of een veganist die wel eieren en honing eet), en woon thuis bij mijn ouders (ik ben 18). Hier thuis gaat dat allemaal prima. Maar deze zomer ga ik met mijn ouders kamperen in Zweden. Het gaat me niet zozeer om Zweden, maar meer om het vleesloos koken op de camping waar mijn moeder problemen ziet Ik ben namelijk nog maar een half jaartje vegetariër en daar hebben we dus nog geen ervaring mee. Meestal eten we een gewokt allegaartje, waarbij het gehakt of ander vlees dus als eerste in de pan beland omdat dat nu eenmaal het langste moet bakken. Bovendien zijn er veel minder gekoelde opslagmogelijkheden op de camping. Hebben jullie tips om vleesloos en dairy-free te kunnen eten op de camping, terwijl de rest van het gezin wél gewoon vlees eet? Ze hebben trouwens geen problemen met af en toe vegetarisch eten, maar niet te vaak.

Offline Antje

• 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
Re:Vega eten tijdens kamperen met vleeseters
« Reactie #1 Gepost op: 14 februari 2013, 21:43:46 »
Gewoon twee pannetjes, een met en een zonder? Desnoods neem je een extra gasblikje en brander mee. Ik zie het probleem niet?
Groetjes, Antje

Emmelien

« Reactie #2 Gepost op: 14 februari 2013, 22:24:30 »
We hebben alleen een skottelbraai, dus er kan maar 1 ding tegelijk koken/bakken. Vandaar ook dat we vaak alles door elkaar wokken!

Offline Miranda

• 3.376
« Reactie #3 Gepost op: 15 februari 2013, 08:21:15 »
Eerst het vlees wokken, dan uit de pan, daarin de rest bakken (eventueel eerst even een beetje schoonmaken als je daar problemen mee hebt). Dan eerst jouw bordje opscheppen, vlees er weer bij en vervolgens de rest opscheppen.

brenda_lelie

« Reactie #4 Gepost op: 15 februari 2013, 08:49:10 »
Ik zou ook gewoon een eigen brandertje + pan meenemen. Sowieso handig om te hebben als je zelf nog eens gaat kamperen.

Offline Antje

• 701
    • Idril.nl
« Reactie #5 Gepost op: 15 februari 2013, 19:44:16 »
Okee. *heeft ook een skottelbraai (voor thuis in de tuin eten) en is hier erg blij mee*
In het geval van een skottelbraai delen met de diereneters, er zijn verdeelstukjes voor de skottelbraai verkrijgbaar. Is dat een optie?
Ook aan te raden in het geval dat jullie de skottelbraai met bbq versie hebben, is dit rooster, een briljante uitvinding voor mäis, paprika, aubergine, courgette, etcetera. <3 En met een beetje proppen past er ook heel goed een pitabroodje met falafel tussen het rooster! *raakt enthousiast* ;)
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2013, 19:48:18 door Antje »
Groetjes, Antje

Offline Eelco

• Admin
  • 20.664
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
« Reactie #6 Gepost op: 15 februari 2013, 20:22:30 »
Ik zou er zelf wel moeite mee hebben als 'mijn eten' direct na het vlees in de pan (of skottelbraai) zou belanden, tenzij hij tussendoor goed wordt schoongemaakt. Niet zozeer uit principe als vanwege de vleessmaak. Verdeelstukjes of rooster lijkt me inderdaad wel handig. Of koop nog een klein, goedkoop barbecuetje erbij.

Als we kamperen, barbecuën we vrijwel elke avond. Net als Antje ook paprika, courgette, aubergine, venkel. Met een flesje olijfolie en een basisvoorraad gedroogde kruiden (oregano, basilicum, peterselie, rozemarijn, dat werk) kun je de groente lekker marineren. Ook champignons met wat marinade in het gaatje-waar-het-steeltje-zat (of kruidenboter) zijn erg lekker. In aluminiumfolie gepofte gemarineerde aardappeltjes. Vaak ook iets kazigs (halloumi) en soms ook een vegetarisch worstje of zo. Erbij een uitgebreide salade en natuurlijk lekker (stok-)brood. Afwisseling genoeg dus.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline jol

• 2.653
« Reactie #7 Gepost op: 15 februari 2013, 21:15:45 »
Al lange tijd luxueus met twee gasbrandertjes en drie pannen campingkokend, maar daarvoor jaren met één brander en twee passende pannetjes gedaan: in klein pannetje voldoende pasta koken, ondertussen groenten snijden, vervolgens groenten in grotere pan bereiden, met sojabrokken of tofu of tempeh of seitan en tenslotte pasta toevoegen =  volwaardig éénpansgerecht. nou neem ik wel altijd een zak droge sojabrokken mee want die zijn niet overal makkelijk te verkrijgen. In de juiste verhoudingen heb je ook geen last van overtollig vocht van de groenten want dat nemen de brokken op.
Salade erbij en klaar is jol.
Gekookt ei bij ontbijt biedt variatie en extra mogelijkheid volwaardig te eten, klein koekepannetje biedt nog veel meer mogelijkheden.

In plaats van pasta kan je ook brood eten, rijst kan garen in je slaapzak (hooikistmethode)

Kan je nagaan hoe luxe het kan zijn als je twee brandertjes hebt, en twee pannetje plus een koekepan plus een slakom. Plus zon en zomer en vakantie  8).