Vegatopia Forum

Couscous à la Lynnova & Geerhartje

Couscous à la Lynnova & Geerhartje
« Gepost op: 26 september 2005, 23:05:45 »
Een typisch Nederlands gerecht !  Je hebt er immers een Albert Hein voor nodig... Ja, dat is duidelijk het beste product van Nederland, na de ... Nou ja... Koken dus!  

Men neme, voor twee gulzige personen of wanneer men maar eet om negen uur:
- Een ui
- Een pot (hoe heet dat in mooi Nederlands en duidelijk dat men weet dat ik bedoel in een glazen pot?  Gewoon: een glazen pot?) gegrilde paprika (AH natuurlijk)
- Een doosje trostomaten, in de AH hebben die een leuke naam, maar die is mij ontsnapt, Tom Jum of zo?
- Couscous, 250 gram, hé?
- Cashewnoten, hoeveel gram is dat in zo'n doosje?

Voor de verdere groenten zijn er variaties:
1. een potje gegrilde palmharten
2. een pot zwarte olijven en een potje milde groene pepers, natuurlijk allemaal verkrijgpaar in glazen potten bij de AH
3. of alles, maar dan moet men wel heel gulzig zijn...

Eerst moeten uiteraard de groenten worden gesneden, de tomaten best niet te klein zodat er nog wat onverpulverde stukjes overblijven en het is leuk om de olijven in twee te snijden, zo komt er couscous in te zitten.  Dan moet de couscous klaargemaakt worden: doe het in een bord en giet er een hoeveelheid kokend water over zoals aangegeven op de doos (ja, weet ik niet precies, hoor, verhouding ½ zeker ongeveer?).  Terwijl de couscous aan het zwellen is, roerbakken we de groenten, natuurlijk eerst de ui, en dan de rest, mag wel samen (of deden wij eerst even enkel de tomaat?) enkel de olijven misschien iets later, want die verliezen vlug hun smaak.  Als de groenten goed aan het pruttelen zijn, moet de couscous worden toegevoegd, ook niet te laat, want dan is het meeste vocht weggekookt en krijgt de couscous geen mooie rode kleur.  Als laatste natuurlijk de cashewnoten, want die mogen niet lang meekoken.  Gemakkelijk en heerlijk!  Smakelijk; maar zeker niet vergeten de AH een lofbriefje te schrijven (en tezelfdertijd ook even aanmanen om in België filialen te openen...!

-Post scriptum Gerardum of hoe zeg je dat op zijn Romeins (Lynnova is hier de Latina) :

-Latina Lynnova: Post scriptum Gerardi me dunkt, genitief: van Gerardus

Palmharten - gaaf woord! - veel mooier dan artisjokken (daarbij denk ik onwillekeurig steeds aan overjarige hippies die traag sjokken op afgezakte sokken).

En die couscous en hoe die te bereiden, kom aan, Lynnova, dat staat op de verpakking, een verwijzing daarnaar volstaat. We hoeven het recept toch niet helemaal voor te kauwen? Straks verlangt men nog van ons dat we het gerecht zelf gaan voorkauwen, letterlijk, je geeft ze de vinger en ze pakken de hele hand.

Hoe die tomaten heten, ikke ook nie meer wete! Tom Jum tomaten? Tom Jones tomaten? Oom Tom tomaten? En tout cas (Lynnova et moi, wij spreken soms een woordje Frans.) van rode, niet al te grote tomaten, trostomaten, niet van de avro dus, ook niet flauw, die tomaten dan, lekker sappig, lekker stevig, in zo'n mooi kartonnen doosje zaten ze.

De pepertjes! Niet te vergeten, de pepertjes! Ook uit een glazen potje (perfect adequate benaming hoor!). Erg lekker hoor in die zalige, overdadige couscous!

En, o, lieve beeldbuiskindertjes van het internettijdperk, Lynnova stipte het al aan, de cashewnoten pas op het allerlaatst toevoegen en niet té lang laten bakken want van te lang gebakken cashewnoten schijn je paarsblauwe uitslag in je bilnaad te krijgen, en dat schuurt dan open tijdens het lopen, erg gênant vooral wanneer je een lichte broek of rok draagt, voorzichtig derhalve!

"Een gewaarschuwd mens is nooit alleen."

Uit: Het Boek Der Raadselen
Van: Gerardus Hermeticus

Kiwi

Re:Couscous à la Lynnova & Geerhartje
« Reactie #1 Gepost op: 26 september 2005, 23:22:56 »
Hoe die tomaten heten, ikke ook nie meer wete! Tom Jum tomaten? Tom Jones tomaten? Oom Tom tomaten? En tout cas (Lynnova et moi, wij spreken soms een woordje Frans.) van rode, niet al te grote tomaten, trostomaten, niet van de avro dus, ook niet flauw, die tomaten dan, lekker sappig, lekker stevig, in zo'n mooi kartonnen doosje zaten ze.

Ze hebben zelfs een eigen site! :P

« Reactie #2 Gepost op: 26 september 2005, 23:31:09 »
Tasty Tom, dat was het!  Natuurlijk!  Zo voor de hand liggend en toch niet onthouden...

viv

« Reactie #3 Gepost op: 26 september 2005, 23:34:22 »
Tasty-tom die zijn echt lekker
couscous ben ik niet zo dol op geloof ik >:(

Offline Sander

• 5.528
  • Geslacht: Man
« Reactie #4 Gepost op: 26 september 2005, 23:38:50 »
couscous ben ik niet zo dol op geloof ik >:(

Waarom kijk je daar zo boos bij als ik vragen mag?
“it's strange how life makes sense in time...”

viv

« Reactie #5 Gepost op: 26 september 2005, 23:41:37 »
 ;D verkeerde aangeklikt  ;D

Aiko

« Reactie #6 Gepost op: 27 september 2005, 00:34:26 »
Zo, die cashewnoten zijn maar wàt gevaarlijk...

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #7 Gepost op: 27 september 2005, 18:14:28 »
Ook uit een glazen potje (perfect adequate benaming hoor!).

Nee! :smeerie:

Iets mis met bokaal? >:(
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Piek

• 2.510
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #8 Gepost op: 27 september 2005, 18:15:53 »
Eet gezond & eet taartjes

« Reactie #9 Gepost op: 10 oktober 2005, 23:47:11 »
Jaaaaah!  Dat was het wat ik zocht, wist dat er een bepaalde term was voor die glazen gevallen...   :)  

Offline Laurita_27

• 979
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #10 Gepost op: 11 oktober 2005, 10:46:54 »
Iets mis met bokaal? >:(

In het (NL) ziekenhuis is een bokaal een maatbeker waar wij urine in meten :O
« Laatst bewerkt op: 11 oktober 2005, 10:49:09 door Laurita_23 »
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #11 Gepost op: 11 oktober 2005, 22:00:45 »
Jaaaaah!  Dat was het wat ik zocht, wist dat er een bepaalde term was voor die glazen gevallen...   :)  

Anytime, darling.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

« Reactie #12 Gepost op: 11 oktober 2005, 22:01:55 »
 :O

Zo zie je maar, zo slecht nog niet van mij, die glazen pot...

Een bokaal is bij ons (B, maar misschien ook wel enkel een bepaalde streek) trouwens ook wel een vissenkom, eventueel gepreciseerd met vis- voor bokaal, maar niet per sé.

Dat zo wel eens tot mooie, nou ja, dieronvriendelijke eerder, situaties kunnen lijden, bij een misverstand ergens op de toren van Babel...