Vegatopia Forum

Sauzen en salsa's zelf maken

Kiwi

Re:Iemand een idee over lekkere satésaus?
« Reactie #120 Gepost op: 26 juli 2010, 01:03:17 »
Nee, er zitten aroma's afkomstig van vis in, dus niet geschikt voor vegetariërs. Ik maak pindasaus eigenlijk altijd zelf, dan weet ik tenminste zeker wat er wel en niet in zit.

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #121 Gepost op: 26 juli 2010, 08:51:05 »
Ik maak het altijd van ui, pindakaas, sambal, santen, ketjap en nog wat kruidenpoeders. Dan weet je wat er in zit, en kun je hem precies op smaak maken zoals jij hem lekker vindt.

Offline Basje

• **
  • 60
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #122 Gepost op: 26 juli 2010, 08:52:07 »
Ik gebruikte altijd water maar hoorde laatst dat je in plaats daarvan kokosmelk kunt gebruiken, dat lijkt me lekker!

Kiwi

« Reactie #123 Gepost op: 26 juli 2010, 09:28:15 »
Ik maak het altijd van ui, pindakaas, sambal, santen, ketjap en nog wat kruidenpoeders.

Ik voeg ook altijd nog flink wat citroensap en een klein beetje gula djawa (palmsuiker) of bruine basterdsuiker toe. Soms ook nog knoflook en/of gember.

Offline Djooiss

• 1.843
« Reactie #124 Gepost op: 26 juli 2010, 10:33:33 »
Ik maak het altijd van ui, pindakaas, sambal, santen, ketjap en nog wat kruidenpoeders.

Ik voeg ook altijd nog flink wat citroensap en een klein beetje gula djawa (palmsuiker) of bruine basterdsuiker toe. Soms ook nog knoflook en/of gember.

Voor gado gado doe ik ongeveer wat jullie beiden doen, met als toevoeging kokosmelk. Wordt de saus wat blekig van, maar smaakt lekker zacht.

En heel soms, maak ik het helemaal zelf, dus met pinda's. Zal eens kijken of ik nog ergens het recept/aantekeningen heb liggen, is namelijk wel de moeite waard.
Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain

Offline koekje

• 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Pinda- / satesaus
« Reactie #125 Gepost op: 26 juli 2010, 13:31:08 »
Ik geloof dat iedereen inmiddels wel bekend is met het feit dat ik geen satésaus kan maken. Allerlei andere sauzen gaan goed, maar satésaus mislukt altijd. Bast heeft hier een keer pindasaus gemaakt en ik heb heel goed opgelet en het zelf naderhand eens nagedaan, en toen ging het ook weer mis. De saus brandt aan of gaat enorm schiften, wat zelfs niet meer goed te krijgen is.

Mss moet ik zelf ook maar eens met pinda's maken, ipv pindakaas, dat het probleem daar zit.
Djooiss, hoe doe je dat? Pinda's in de vijzel pletten of in de hakmolen? In de hakmolen worden ze toch alleen in kleine stukjes en niet smeuiig?
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Re:Pinda- / satesaus
« Reactie #126 Gepost op: 26 juli 2010, 13:39:37 »
Mss moet ik zelf ook maar eens met pinda's maken, ipv pindakaas, dat het probleem daar zit.

Neem dan ongebrande pinda's voor de zekerheid. :P
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #127 Gepost op: 26 juli 2010, 13:48:15 »

Voor gado gado doe ik ongeveer wat jullie beiden doen, met als toevoeging kokosmelk. Wordt de saus wat blekig van, maar smaakt lekker zacht.

En heel soms, maak ik het helemaal zelf, dus met pinda's. Zal eens kijken of ik nog ergens het recept/aantekeningen heb liggen, is namelijk wel de moeite waard.
Doe je zowel santen als kokosmelk? Is dat niet een beetje overdreven?

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.929
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: Pastasaus!
« Reactie #128 Gepost op: 10 mei 2015, 11:49:11 »
Deden jullie het ook altijd verkeerd?

De correcte manier om pasta en saus te mengen volgens Andrew Carmellini:
1. Schep de pasta vanaf de pan (nog met water) in de saus en meng het.
2. Doe een beetje van het hete water erbij.
3. Boter erbij, wat geraspte kaas, eventueel wat verse kruiden. Klaar!

« Reactie #129 Gepost op: 10 mei 2015, 12:13:20 »
Ik giet de pasta wel altijd af (meestal met vergiet), maar net niet helemaal. Zou dat ook zijn goedkeuring kunnen wegdragen? En dat afspoelen met koud water heb ik nog nooit gedaan, geloof ik. Ik zie inderdaad geen enkele reden om je eten voortijdig koud te laten worden.
« Laatst bewerkt op: 10 mei 2015, 12:15:30 door M@ñgalya@ñ »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #130 Gepost op: 10 mei 2015, 16:08:45 »
Ik vind de saus door de pasta roeren (of omgekeerd) niet lekker, en boter erdoor ronduit vies. Ik giet de pasta af, schep het op een voorverwarmd bord en schep dan de saus erover. Ziet er mooier uit, eet fijner, smaakt lekkerder.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

« Reactie #131 Gepost op: 10 mei 2015, 17:18:43 »
Spaghetti en saus schep ik ook altijd apart op (al is het maar omdat ik altijd graag een paar happen spaghetti 'au naturel', of slechts met wat parmezaanse kaas eet).
Bij macaroni roer ik de saus er eigenlijk wel altijd in de pan al door. Tja hoe kom je aan zo'n gewoonte eigenlijk. Voor de smaak maakt het me verder niet veel uit, tenzij je later een restant opwarmt. Dan krijg je van die vieze, weke macaroni die je met een rietje naar binnen kan slurpen, dus dan kook ik vaak nog maar wat extra pasta bij om dat enigszins te compenseren.
William Shatner

Offline meisbaer

• 5.623
« Reactie #132 Gepost op: 10 mei 2015, 21:14:39 »
Ik heb genoeg kookprogramma's gekeken  ;) Ik schep de pasta meestal met een schuimspaan in de saus, soms giet ik af, maar laat er inderdaad wat water bij in. Pasta gaat altijd in de sauspan, meestal ook omdat die het grootst is. Boter doe ik niet door, maar ik weet wel dat dat een trucje is om de saus mooi glimmend en iets zachterbvan smaak te maken. Pastawater bevat nog een beetje zetmeel, en helpt je saus mooier te maken,

Maar ik moet wel zeggen dat er af en toe wat kale pasta wordt gesnoept, want dat is inderdaad stieken best lekker.

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #133 Gepost op: 10 mei 2015, 22:22:30 »
Boter doe ik niet door, maar ik weet wel dat dat een trucje is om de saus mooi glimmend en iets zachterbvan smaak te maken.

Monteren, al heb je natuurlijk ook die geniale tomaten-botersaus van Marcella Hazan. :heart:

Ik deed het ook met afgieten en zo. Bij ons thuis werd goedkope pasta best een beetje mishandelt, dus ik wist niet beter en was ook niet zo geïnteresseerd. Maar toen kreeg ik het betere spul goed bereid voorgezet en was ik om, want wat een verschil! Heel veel gesnoept van pasta (werkte bij een keuken in de buurt en tijdens het uithoren van hoe en wat was het gewoon te verleidelijk om niet doen.. :angel:), zelfs kaal bleek het echt lekker. Die goedkope macaroni komt dan ook nog maar zelden en puur vanuit nostalgisch oogpunt op tafel. Wel in ruim gezouten water en met een beetje pastavocht erin, dat dan weer wel.
Sin chile, no tiene chiste!

Vegatopia

[Koken] Fiesta del sol salsa
« Reactie #134 Gepost op: 29 mei 2015, 13:00:09 »
Fiesta del sol salsa

Afgelopen zondag hielden enkele Vegatopia-redacteuren een gezellige kookworkshop op de Libelle Zomerweek in Almere. Het thema dit jaar was Fiesta Del Sol, en uiteraard sloten onze gerechten daarbij aan. In de mooie stand van onze uitgever Nieuw Amsterdam werd onder andere deze salsa gemaakt. Lekker met tortillachips!

Source: Fiesta del sol salsa

Vegatopia

[Koken] Knoflooksaus
« Reactie #135 Gepost op: 26 mei 2017, 13:00:54 »
Knoflooksaus

Het is behoorlijk fris geweest dit voorjaar, maar gelukkig is het barbecueseizoen nu echt begonnen! En bij een barbecue horen sausjes! Als ik langs het sauzenschap van de supermarkt loop, verbaas ik me er altijd over hoeveel verschillende sauzen er te koop zijn, en hoe weinig behoefte ik aan al die flesjes en tubes heb. Bij een barbecue telt er voor mij maar één saus écht mee: knoflooksaus. En die maak je in een handomdraai lekker zelf!

Source: Knoflooksaus

Offline meisbaer

• 5.623
Re: [Koken] Knoflooksaus
« Reactie #136 Gepost op: 26 mei 2017, 20:49:21 »
Maar drie teentjes knoflook?  ;D Krijg meteen zin in knoflooksaus :yummie:

Offline Eelco

• Admin
  • 20.669
    • Mijn Homepage
Re: [Koken] Knoflooksaus
« Reactie #137 Gepost op: 26 mei 2017, 22:12:21 »
Maar drie teentjes knoflook?  ;D
Ik weet uit ervaring dat dat voor veel mensen al intensief genoeg is  ;). Het recept is dan ook voor één relatief klein kommetje saus. Voor mezelf zou ik ook eerder vijf teentjes nemen, denk ik.

Misschien nog een leuke life-hack voor de peterselie: ik koop altijd een fikse bos peterselie bij de Turk, voor minder geld dan wat je bij de Albert Heijn voor een kleine hoeveelheid betaalt, en vries de peterselie dan in. Voor deze knoflooksaus wil je de peterselie zo klein mogelijk hebben en dat krijg je perfect voor elkaar door de peterselie in bevroren toestand met de staafmixer fijn te malen. Ook ideaal voor bv. kruidenboter of kruidenkwark.
« Laatst bewerkt op: 27 mei 2017, 01:55:19 door Eelco »
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Eelco

• Admin
  • 20.669
    • Mijn Homepage
Re: Sauzen en salsa's zelf maken
« Reactie #138 Gepost op: 05 mei 2018, 00:11:59 »
Ik had vanavond zin in verse salsa, met neutrale tortillachips. Tomaatje in vieren gedeeld, zaadjes verwijderd, in piepkleine stukjes gesneden. Een half rood uitje, gesnipperd erbij, geraspte knoflook en een fijngesneden stukje madame jeanette. Beetje zout en een fikse scheut citroensap. Binnen vijf minuten klaar. Lekker!
« Laatst bewerkt op: 05 mei 2018, 01:08:36 door Eelco »
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength