Mijn gazpacho:
1 kg rode, rijpe tomaten
1 blikje gepelde tomaten
2 rode paprika's
1 gele paprika
1 komkommer
plantaardige bouillonblokjes
6 witte boterhammen
olijfolie
oregano, basilicum, peterselie, peper, paprikapoeder
verse rode pepertjes
knoflook
tabasco
Snij de tomaten en 1 van de rode paprika's in grote stukken en zet op met 1 liter water en 1 liter groentebouillon, plus de kruiden. Laat een kwartiertje koken tot de tomaten zacht zijn, Als je net zo'n pietlut bent als ik vis je de tomatenschillen eruit, maar dit hoeft niet. Doe er het blikje gepelde tomaten, twee boterhammen en een flinke scheut olijfolie bij en maak er dan met de staafmixer een gladde soep van. Laat deze afkoelen, Proef of er nog kruiden bijmoeten, als je van pittig houdt kun je er alvast wat tabasco in doen.
Snij een rode paprika, een gele paprika, de rode peper en de komkommer in kleine blokjes en doe in schaaltjes. Snij van vier witte boterhammen de korst af en snij deze ook in kleine blokjes. Maak een paar grote eetlepels olijfolie heet en fruit daar 2 in plakjes gesneden teentjes knoflook in. Haal als de knoflook lichtbruin is, de knoflook uit de olie en bak de blokjes brood in de olie tot ze goudbruin zijn, strooi er wat zout over.
Iedereen neemt een kom soep en doet er naar smaak paprika, komkommer, pepertjes, tabasco en croutons in.
edit: en bedankt voor het verplaatsen van mijn recept naar de juiste draad