Vegatopia Forum

De Joodse Keuken - Claudia Roden

Monica

De Joodse Keuken - Claudia Roden
« Gepost op: 05 juni 2005, 19:20:59 »
Een paar maanden geleden heb ik het boek; 'De Joodse Keuken' gekocht. Geschreven door Claudia Roden.
Er staan naast de vlees en visrecepten erg veel vegetarische gerechten in. Wel voornamelijk op zuivel gericht. Errug lekker trouwens. En er staan veel recepten in van koekjes, taart, cakes. Ik heb er al een aantal uitgeprobeerd zoals de boterkoek, hazelnootcake, appeltaart, mamool (koekjes gevuld met nootjes en oranjebloesemwater. Het grootste deel van de recepten komt van de Sefardische keuken. Dit kun je zo ongeveer vergelijken met de Noordafrikaanse/mediterrane keuken. Dus als je de koekjes van je Marokkaanse buren/vrienden erg lekker vind dan kun je in dit boek veel van die recepten vinden.
Het boek kost ongeveer 39 euro. Het ISBN nummer is 90 5501 407 9 en de uitgeverij is BZZTôH.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:De Joodse Keuken - Claudia Roden
« Reactie #1 Gepost op: 05 juni 2005, 19:48:52 »
Bij Bol.com issie 33 euro.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #2 Gepost op: 06 juni 2005, 14:41:53 »
ik heb em ook. Best mooi kookboek. Veel om te lezen (er staat allemaal achtergrond info ook in). Ook zeggen ze dat falafel beter met tuinbonen is.
,,,,فلافل

Monica

« Reactie #3 Gepost op: 06 juni 2005, 15:26:34 »
Heb jij dat al uitgeprobeerd, die falafel van tuinbonen?
Ik ben deze week jarig en dan maak ik de hazalnootcake uit het kookboek. Er gaat bij mij wel een theelepel wijnsteenzuurbakpoeder doorheen om hem wat beter in model te krijgen bij het rijzen en op tijd een stukje alufolie erop anders wordt ie te bruin van boven.
Ik doe er dan nog bij het serveren een likje eigengemaakte pruimenjam en wat slagroom op.

In het kookboek wordt ook regelmatig gebruik gemaakt van zure room. Dat kun je gemakkelijk zelf maken door een pakje houdbare slagroom (bv. lidl, op kamertemperatuur) te mengen met een eetlepel versgepers citroensap. Even roeren en het is dan bijna direct al wat dikker.
Het wordt wel weer snel dun als je het mengt met iets maar als toevoeging aan een recept werkt het prima en het is errug lekker. Vind het lekkerder dan slagroom met suiker.