Vegatopia Forum

Zuurdesem

Offline niewied

• 1.930
  • Geslacht: Man
Re:Ervaring met zuurdesem maken?
« Reactie #160 Gepost op: 06 maart 2014, 12:05:26 »
Hallo,

Weet iemand of het een probleem zou kunnen zijn om een bepaald soort zuurdesem te mengen met een ander soort bloem/meel?
vb speltbloem met boekweitzuurdesem of quinoazuurdesem...

Ja, de desem-microörganismen, waaronder wat gisten, trekken zich niet veel aan van de ene of de andere soort zetmeel.
Een beetje marmite (i.e. extra aminozuren) kan de desemgroei bevorderen. Evenals een temperatuur van 25 graden.
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Vegatopia

[Koken] Zuurdesemstarter met roggemeel
« Reactie #161 Gepost op: 29 maart 2017, 13:00:21 »
Zuurdesemstarter met roggemeel

Er gaat niets boven zelfgebakken brood - en al helemaal niets boven zelfgebakken zuurdesembrood.met een stevige smaak en een knapperige korst. Over een paar dagen gaan we een freestyle zuurdesembrood bakken. De basis voor zuurdesembrood is een zuurdesemstarter, gefermenteerd roggemeel. Hier heb je maar een paar ingrediënten voor nodig, en een beetje tijd. Als je vandaag een potje vult met roggemeel en water, kun je zondag met ons meebakken.

Source: Zuurdesemstarter met roggemeel

Aiko

Re: [Koken] Zuurdesemstarter met roggemeel
« Reactie #162 Gepost op: 29 maart 2017, 13:28:41 »
In hoeverre is er ook wat succes te behalen als je géén 25 graden te bieden hebt? Mijn huis is een graad of tien koeler.

Offline Monica

• 231
« Reactie #163 Gepost op: 29 maart 2017, 14:40:55 »
Leuk! Ik ga meedoen!

Had al heel lang zo'n potje voor een starter klaarstaan om er eens aan te beginnen, dus nu een mooie gelegenheid om mee te doen. Alleen hier hetzelfde probleem als Aiko. Deze dagen komt de temperatuur hier ook niet vaak boven de 20 graden.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.668
    • Mijn Homepage
« Reactie #164 Gepost op: 29 maart 2017, 15:24:10 »
Lekker in een warme deken wikkelen? In de buurt van de verwarming of kachel? Jullie hebben in maart toch nog wel een warmtebron aan om het huis op kamertemperatuur te houden?
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Monica

• 231
« Reactie #165 Gepost op: 29 maart 2017, 16:34:02 »
Ja wel een verwarming, maar overdag staat die uit als we er niet zijn en als ie aanstaat komt ie ook niet tot 25 graden.

Maar we gaan het gewoon zo proberen en als het zonnetje schijnt wordt het hier overdag al gauw 20 graden zonder verwarming.  :D

Offline Eelco

• Admin
  • 20.668
    • Mijn Homepage
« Reactie #166 Gepost op: 29 maart 2017, 16:58:09 »
Bovendien is de temperatuur in het glas op een zonnige plek of bij de verwarming ook alweer wat hoger dan buiten het glas (denk aan een in de zon geparkeerde auto, daarin wordt het ook al snel lekker warm).

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #167 Gepost op: 29 maart 2017, 17:00:40 »
Lekker in een warme deken wikkelen? In de buurt van de verwarming of kachel? Jullie hebben in maart toch nog wel een warmtebron aan om het huis op kamertemperatuur te houden?

Gisteren niet meer! Werd het zowaar 19 graden in mijn koude huisje.

Denk dat het vanavond wel nodig is (maar ik stook tot 18 graden).

Offline Monica

• 231
« Reactie #168 Gepost op: 30 maart 2017, 00:17:30 »
Ik meende nu al bubbeltjes te zien of heb ik het gedroomd.  ;D

De komende dagen zit het met de temperatuur wel goed. Buiten 20 graden, dan wordt het hier binnen ver daarboven met het zonnetje op de ramen. Misschien moet ik 'm zelfs koeler zetten haha.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.668
    • Mijn Homepage
« Reactie #169 Gepost op: 30 maart 2017, 00:23:49 »
Ik meende nu al bubbeltjes te zien of heb ik het gedroomd.  ;D

De komende dagen zit het met de temperatuur wel goed. Buiten 20 graden, dan wordt het hier binnen ver daarboven met het zonnetje op de ramen. Misschien moet ik 'm zelfs koeler zetten haha.
Goed bezig! Gebruik vooral je ogen en je neus  :).