[quote author =Beroepskok
SVH leermiddelen voor Koksopleiding: Warenkennis voor de keuken.
Pagina 258 t/m 260.
ISBN: 90-5211-220-7
Eerste druk: 1996
"Eén biefstuk bevat evenveel ijzer als twee kilo spinazie."
"Uit onderzoek is zelfs gebleken dat sommige van deze voedingsstoffen niet in plantaardige producten te vinden zijn. Hierdoor levert vlees een belangrijke bijdrage aan een evenwichtige voeding."
Deze text komt geloofwaardig op mij over. Over de spinazie: er staat niet bij of het rauw of gaar product is.
De mishandeling/marteling van dieren keur ik ook af. Dus idd structurele verandering.
Sommige van welke voedingsstoffen bedoel je precies, want je noemt hier tot nu toe alleen ijzer? Wellicht B12? Er bestaat echter een plantaardig product, spirulina gemaand, die wel degelijk B12 bevat. Maar wat het ijzergehalte betreft zou die biefstuk beter met peterselie vergeleken kunnen worden dan met spinazie. Sinds ik vegetariër ben heb ik zelfs nooit meer bloedarmoede gehad. Helaas is zelfs het Voedingscentrum niet helemaal up to date met de meest recentelijke wetenschappelijke bevindingen, want de allang achterhaalde theorie van "volwaardige eiwitten" leeft vandaag de dag nog steeds bij de diëtistes.
Wat betreft je bewering dat slechts de laatste tijd vleesvervangers beschikbaar zijn, moet ik je helaas tegenspreken, want de generaties vegetariërs van vóór de tofu, Tivall en Quorn kenden reeds hun eigen recepten om vlees te vervangen. En de eerste vleesimitaties werden al eeuwen geleden door de Chinezen bedacht.