Hoe at je hiervoor dan? Ik maak alle maaltijden zelf naar mijn gevoel?
Ik maak nu alles "from scratch" (ik weet even geen goede vertaling). Hiervoor maakte ik ook wel veel op die manier maar had ik uitwijk mogelijkheden als ik even geen zin had om te koken. (AVG met kant-en-klare vleesvervanger, broodje of warme lunch op mijn werk, broodmaaltijd, Iglo ping&klaar, diepvriespizza...)
Ik heb veel allergieën, dus ook geen uitwijkmogelijkheden, maar dat went en je wordt er beter in. Bovendien vind ik het niet erg om wat langer in de keuken te zijn, omdat gezond eten mij verder veel oplevert.
Ik heb wel een goedgevulde kruidenkast, en ik neem als ik de boodschappen bestel de tijd om voor een week of 2 recepten (en lunchgerechten) te bedenken, dat kost even tijd, voor Corona was ik 2x per week ook salade-ingrediënten aan het preppen zodat ik de avond vantevoren snel in elkaar kon zetten, maar voor mij scheelt het enorm als ik het denkwerk op de dag zelf kan vervangen door gewoon iets van mijn lijstje te pakken.
Ik gebruik vaak gewoon de ah recepten-app, dat zijn dingen die mijn kind in de regel ook lust, maar dan vervang ik alles wat ik niet mag of wil door een versie die ik wel eet. Dus witte rijst wordt volkoren, dood dier wordt tofu of peulvruchten etc.
Verder probeer ik bij de lunch ook al eiwitten te eten (hummus, linzen, kikkererwten of bonen in de salade of soep voor mij, voor mijn kleuter ook wel blokjes rauwe tofu of een half eitje in de broodtrommel, theoretisch kan een zelfgemaakte burger of falafel ook, maar ik vind dat meestal teveel werk), mijn dochter krijgt als tussendoortje meestal magere Franse kwark, ook relatief hoog in eiwitten en als ze er dan ‘s avonds geen zin in heeft, is dat niet meer zo erg omdat ze overdag al genoeg van gegeten (overigens krijgt ze ook rauwkost in haar broodtrommel en als ze uit school komt, dus voor groenten geldt hetzelfde, ze heeft alles al binnen voor het avondeten).
Ik vind het zo spreiden zelf fijn werken omdat je de druk van de individuele maaltijd af haalt, maar het is even oefenen om het je eigen te maken.