Vegatopia Forum

Recepten van het Halloween feestje

Offline Selly

• 30.783
Recepten van het Halloween feestje
« Gepost op: 31 oktober 2004, 23:58:16 »
Ohhh het brood van Aiko, Pieks tapenades, de fudge van Zusje en van nog veel meer dingen wil ik het recept weten. En iedereen moet natuurlijk goed onder z'n neus worden gewreven wat ze gemist hebben als ze er niet waren. Wil iedereen z'n recepten van het Halloween feestje hier posten?  :D
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2004, 23:58:29 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Sven

• 3.926
  • Geslacht: Man
Re:Recepten van het Halloween feestje
« Reactie #1 Gepost op: 01 november 2004, 00:12:29 »
Finse aardappelsalade:

gekookte aardappels, in blokjes
zoute augurken, in blokjes
vegan mayo
komijn
peper
zout

Mengen maar!
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Aiko

« Reactie #2 Gepost op: 01 november 2004, 00:19:00 »
Tja, een 'echt' recept kan ik niet geven, eerder een beknopt handelingenoverzicht. Het brood bestond 'gewoon' uit import meel vanuit Duitsland ('Vital' voor het homp brood, 'Weizenmischbrot mit kürbiskernen' voor de broodjes). Warm water in juiste verhouding toevoegen en tien minuten noeste kneedkracht.

In het homp brood heb ik een stuk of twintig walnoten (zonder de verhoute onderschil) doorheengekneed en daarna in een broodvorm (geen bakmachine!) gepropt. De bolletjes heb ik in een mix van lijnzaad, sesamzaad en zonneblommenpitten gedoopt. Beiden na het laten rijzen tot ze dubbel zo groot waren in twintig minuten in de oven op 225 graden laten bakken. Dat was't eigenlijk...

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #3 Gepost op: 01 november 2004, 01:09:23 »
Brownies

Mijn recept is een soort half-om-halfje van twee beswel verschillende recepten voor vegan brownies/chococake. Er zit olie in en azijn ::), wat weird is en misschien wel totaal niet culinair verantwoord! :bloos: en mij het idee geeft dat een benaming als 'gebakken chocovinaigrette' misschien beter op zijn plaats is. 8)

Nouja, het recept dus:
340 g bloem
300 g lichtbruine basterdsuiker
90 g cacao
1,5 tl bakpoeder
0,5 tl zout
2 à 2,5 el azijn
300 ml water
100 ml zonnebloemolie
1,5 tl vanille-aroma
80 g bittere chocolade, in stukjes
60 g gepelde walnoten, in stukjes

N.B. Ik gebruik qua lepeltjes de maatlepels van ik geloof de Hema. Die vallen naar mijn idee wat groter uit dan de meeste gebruikelijke eet- of theelepels (factor anderhalf à twee).

Zeef bloem, suiker, cacao, bakpoeder en zout bij elkaar in een beslagkom en meng het (met een houten lepel bijvoorbeeld). Voeg dan, al roerende, azijn, water, olie en vanille-aroma toe. Roer er vervolgens de noten en chocola doorheen.
Verwarm een oven voor op ca. 175ºC. Bekleed een bakblik (ik heb een braadslee gebruikt van 23x25 cm) met aluminiumfolie en giet het beslag daarin. Vergeet niet de kom uit te likken! :P
Bak het spul een minuut of 40. Ik heb geen idee hoe je kunt zien of het gaar is, omdat door de stukjes gesmolten chocola de vorkjeprik-truc niet echt werkt. :O Nouja, probeer maar wat. :-X
Zet hem na het afkoelen nog een paar uur in de koelkast om de stukjes chocola goed hard te krijgen. Pel het folie eraf en snijd de boel in stukjes. Vierentwintig deelt leuk uit, maar in zestienen kan ook goed hoor. :)
« Laatst bewerkt op: 09 januari 2005, 08:05:25 door calimero »
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Fabian

« Reactie #4 Gepost op: 01 november 2004, 02:06:00 »
Fabies' Erwfffftensoep zonder prei:

1,5 l water
1 bouillonblokje
500 gram spliterwten
kwart winterpeen
2 theelepels kerriepoeder
2 bosjes takjes peterselie
2 bosjes takjes selderij
2 uien
2 gedroogde pepers

Gooi alles bij elkaar! En nou eh.. ok, iets uitgebreider dan:
doe de erwffften in het water met bouillon en breng dat aan de kook. Vervolgens kun je de overige dingen (afgezien van de kruiden) gaan fijnsnijden.  Natuurlijk af en toe wel roeren voor en tijdens het koken, want anders branden de erwffften aan.

Als de boel kookt kun je alles wat je hebt fijngesneden en de kruiden erbij gaan doen. Eventueel nog wat zout en peper extra toevoegen.

En oja, ik had ook nog twee theelepels van een kruid toegevoegd waarvan ik niet de naam weet.  :bloos:

Dat was dan weer mijn omschrijving van het recept.  :D  Ik moet een kookboek gaan schrijven, denk ik. Ik heb talent!

Oh... en ehm, je moet ook de soep nog een uur zachtjes laten doorkoken zodat de erwffften wel goed zacht worden en oplossen. En af en toe roeren he.  ;)
« Laatst bewerkt op: 01 november 2004, 15:50:37 door Fabian »

Fabian

« Reactie #5 Gepost op: 01 november 2004, 02:08:49 »
Hoei! De onbekende kruid is of liever zijn garam masala!

Offline Mariek

• 3.972
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #6 Gepost op: 01 november 2004, 10:03:27 »
Vegan Fudge (http://www.geocities.com/miaow2000/fudge.html)

6 eetlepels vegan margarine
3 1/2 cup poedersuiker
1/2 cup gezeefde cacao
1 eetlepel vanille-aroma (shit, wel gekocht en niet in gegooid! :o)
1/4 cup soja-melk
100 gram walnoten

Vet een rechthoekige bak van ongeveer 25 bij 15 cm in.

Gooi alle ingredienten (behalve de noten) au-bain-marie bij elkaar (ik heb de boter gesmolten in de magnetron, dan ging het wat sneller maar dan heb je ook ietsje meer afwas ;)), roeren tot het een gelijkmatige massa is. Gooi de smurrie in de bak en druk de noten erin. Laat het geheel koelen in de koelkast*, snij de fugde in kleine vierkantjes en eten maar!

* mijn fudge heeft een uur of 18 in de koelkast gestaan, maar de bodem was nog een beetje zacht. Dat kan ook komen omdat ik eventueel teveel boter in had gedaan, eetlepels zijn minder duidelijk dan grammen...
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #7 Gepost op: 01 november 2004, 10:12:03 »
Amerikaanse eetlepels zijn 15 ml, cups zijn 250 ml.

De maatlepeltjes van de HEMA hebben de amerikaanse maten. Een theelepel is 5 ml.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Piek

• 2.510
« Reactie #8 Gepost op: 01 november 2004, 10:28:43 »
Tapenade #1 (zwarte olijven en zongedroogde tomaten)
Ingrediënten:
75 gram zwarte olijven (ontpit)
75 gram zongedroogde tomaten (op olie)
1 eetlepel kappertjes
1 flinke teen knoflook
30 gram verse peterselie
1 eetlepel limoensap
flink wat olijfolie extra vierge

Bereidingstijd: ongeveer 10 minuten

Bereiding:
Gooi de olijven, zongedroogde tomaten, kappertjes, knoflook en peterselie in een keukenmachine. Voeg, terwijl de keukenmachine draait, geleidelijk aan het limoensap en de olijfolie toe tot een gebonden prutje saus ontstaat.
Laat de inhoud voor het serveren op kamertemperatuur komen.

Tapenade #2 (groene olijven)
Ingrediënten:
125 gram groene olijven (ontpit)
2 teentjes knoflook, grofgehakt
4 theelepels kappertjes
25 gram gehakte verse peterselie
1 theelepel gedroogde tijm
ong. 6 eetlepels olijflolie
zout en versgemalen zwarte peper

Bereidingstijd: ongeveer 10 minuten

Bereiding:
De ingrediënten, behalve olijfolie zout en peper, in een keukenmachine enkele seconden pureren. Terwijl de motor draait olie in een dun straaltje erbij schenken tot een mengsel ontstaat.
Het mengsel op smaak brengen met zout en peper en naar samaak evt. nog knoflook, kappertjes of kruiden toevoegen.

Aubergine-knoflooksmeersel
Ingrediënten:
2 aubergines
2 teentjes uitgeperste knoflook
sap van 1 citroen
1 theelepen gemalen komijn
3 eetlepels olijfolie
1 kleine peper zonder zaad, in dunne reepjes
zout en versgemalen zwarte peper

Bereidingstijd: ongeveer 50 minuten

Bereiding:
De aubergines rondom met een vork inprikken, in een braadslede leggen en in een op 200 graden C voorverwarmde oven 40 minuten roosteren (of tot ze ingeklapt en helemaal zacht zijn).
De aubergines een beetje laten afkoelen, halveren en het vruchtvlees in een keukenmachine doen. Voeg de overige ingrediënten toe en laat de keukenmachine de boel pureren tot een egaal mengsel. Breng de dip op smaak met wat zout en peper.
Op kamer temperatuur serveren.

-------------------------------------------------------------------

Recept van tapenade #1 komt van internet. Recept van #2 en het aubergine-knoflooksmeersel komen uit 'Atrium Vegetarisch Kookboek' van Sarah Brown
Voor de aanwezigen: ik had van de tapenades iets grotere porties gemaakt (ongeveer 150%)
Eet gezond & eet taartjes

Offline nicky_too

• 947
« Reactie #9 Gepost op: 01 november 2004, 12:09:36 »
Zombiekots (Halloweengerecht, ook wel bekend als doperwtensalade)  

Aantal personen:  6  
Bereidingstijd:  20-30 minuten  

Ingrediënten:
1 blik doperwten
1 zakje voorgekookte aardappelen (golfjes, schijfjes, o.i.d.)
mayonaise
mosterd
1 klein potje zilveruitjes
kruiden (bieslook, peterselie, bijv.)

Voorbereiding:  Kook de doperwten en de voorgekookte aardappels samen tot ze gaar zijn.  

Bereidingswijze:  Giet de doperwten en aardappels af en stamp ze fijn in de pan. Voeg de zilveruitjes toe. Voeg nu mayonaise toe tot het mengsel stevig is (vergelijkbaar met huzarensalade). Voeg nu voor de smaak wat mosterd toe. Tenslotte: voeg nog wat kruiden toe, zodat het geheel er behoorlijk groen uit ziet, maar hou wel rekening met de smaak. Leg de schoongemaakte bladeren ijsbergsla in een schaal en doe daar de salade op. Garneer de salade eventueel nog met wat geknipte bieslook.  

Zoete en hartige stengels

Bereidingstijd:  20-30 minuten  

Ingrediënten:
 bladerdeeg
eierdooier
suiker
kaneelpoeder
pesto
geraspte kaas

Bereidingswijze:  Leg 2 plakjes bladerdeeg op elkaar en rol ze uit tot dubbele lengte. Bestrijk de plak met losgeklopte eierdooier. Bestrooi met suiker en kaneelpoeder. Snijd er lange repen van en draai er spiralen van. Bak ze in ca. 12 minuten in een voorverwarmde oven (180ºC). Op dezelfde manier kunnen er ook hartige stengels gemaakt worden. Bestrijk ze dan met pesto en bestrooi met geraspte kaas.  

Bron: Keukenblad 1-3 t/m 27-3 2004

Gevulde cherrytomaatjes

Ingrediënten:
cherrytomaten
zachte kaas (zoals Hüttenkäse)
kruiden (bijv. Italiaanse kruiden of kervel)

Bereiding:
Snijd de bovenkant van de tomaatjes af en hol ze uit met een theelepel. Vul de tomaten met de kaas en strooi er kruiden overheen.
"AAAH!!"
"HMPF!"

Elsbeth

« Reactie #10 Gepost op: 01 november 2004, 13:00:40 »
Maiskoekjesss...

*125 gr zelfrijzend bakmeel
*1 blik mais (+/- 300 gr uitgelekt)
*halve paprika
*2 bosuitjes
*75-100 gr feta
*véél chilipoeder OF 'n verse chilipeper raspen (dan flink wat minder..)
*100 ml olie (ik heb zonnebloem gebruikt)
*water
*ei (ik heb bio ei gebruikt)
*zout

Beslagje maken:
Klop ei los met theelepeltje zout. Doe vervolgens het meel erbij en water totdat het een soepel beslagje is (iets dikker dan pannenkoekenbeslag). Gooi vervolgens de paprika, bosui en uiteraard mais erbij. Maak er een stvig beslagje van (eventueel nog wat meer water en/of meel toevoegen). Gooi er véél chilipoeder doorheen.

Koekjes bakken:
Doe een mooie laag olie in een koekepan en maak met twee lepels 'hompjes' beslag en doe deze in de pan. Het gaat meteen bakken (meer een soort frituren). Bestrooi de koekjes nog met chilipoeder. Keer ze om voordat ze aanbranden, gooi nog wat chilipoeder erop. Bakken bakken maar (3 á 4 min.) en ten slotte uit de pan halen (duh..) en uit laten lekken op keuken (of WC-) papier! Lekker lekker!  :yes:

PS:
Ga maar creatief om met de hoeveelheden van het beslag hoor. Als jij 200 gr feta en een hele paprika wil, lukt het vast ook wel. Ik denk dat het met peper ook erg lekker is. Volgens mij kan je uberhaupt met allerlei groenten koekjes maken op deze manier!  :D
« Laatst bewerkt op: 02 november 2004, 15:32:29 door Elsbeth »

Offline nicky_too

• 947
« Reactie #11 Gepost op: 02 november 2004, 10:37:05 »
Kan iemand nog zorgen dat het recept van de chili hier nog komt te staan? Die wil ik zelf ooit eens maken.
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline Mariek

• 3.972
« Reactie #12 Gepost op: 02 november 2004, 10:49:20 »
Aiko's introducee heeft zich aangemeld, haar nick is 'Lilly'.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Sven

• 3.926
  • Geslacht: Man
« Reactie #13 Gepost op: 02 november 2004, 11:44:08 »
Arianne, we wachten ook nog vol ongeduld op jouw receptje. Het was nl. erg lekker.  :-*
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline animal lover

• 592
« Reactie #14 Gepost op: 02 november 2004, 15:31:21 »
Jammer dat ik er niet meer aan gedacht heb, omdat ik de laatste tijd niet meer zoveel tijd heb om op internet te gaan en alles van Vegatopia mis. :(
Vegetariër, die flirt met het veganisme.

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #15 Gepost op: 09 november 2004, 13:49:04 »
Mag ik nog even bedelen om die choco peperdip van Selly?
Klonk wel erg interessant eigenlijk ;D
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #16 Gepost op: 09 november 2004, 17:39:40 »
 :-[ ja hoor daar komt mijn recept ook!  :)

- 1 rode sla
- 1 rood pepertje, in mini stukjes
- 1 flink blok gerookte tofu, heel fijn gehakt
- 2 flinke venkelknollen, in stukjes
- 50 g goede bittere chocolade, verkruimeld
- 50 ml veganaise of mayonaise
- 250 ml yoghurt of yofu
- 2 el gerook paprikapoeder
- zout, peper

Bak de tofu op hoog vuur 12 minuten met het gerookt paprikapoeder (te koop in Spaanse winkels en een aanrader).
Haal de slakrop uitelkaar: je hebt zo veel mogelijk grote slabladeren nodig die je op een bord legt. Let op: rode sla is echt heel bitter, je zou ook rode slabladeren met ijsbergsla bladeren kunnen afwisselen.
Meng de mayo en yoghurt met de rode pepers.

Verdeel de venkel over de slabladeren (die een soort bakjes vormen). Verdeel dan tofu erover. Doe dan een toef yoghurtdip op elk blad. Verdeel dan de chocolade er over.

Ik had 2 pepertjes gedaan op het feestje en dat was een beetje te scherp, met 1 pepertje is beter.

,,,,فلافل