Vegatopia Forum

Kersen in pot

Offline Christiaan

• 10.293
Kersen in pot
« Gepost op: 15 februari 2005, 22:23:01 »
Ik heb nu al meer dan een jaar een pot kersen staan en ik weet bij god niet meer wat ik daar nou oorspronkelijk mee wou, maar heeft iemand een idee wat ik er mee zou kunnen? En dan uiteraard geheel plantaardig.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Mariek

• 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kersen in pot
« Reactie #1 Gepost op: 15 februari 2005, 22:39:12 »
Op siroop? Meebakken in een vegan cake!
Niet door het beslag roeren, maar een laag beslag, laag kersen, laag beslag.
Of opwarmen en over ijs gooien. Of door de sojavla.
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2005, 22:40:16 door Zusje »
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline dorinka

• 741
« Reactie #2 Gepost op: 16 februari 2005, 09:59:22 »
het sap indikken met aardappelmeeler wat suiker en kaneel doorheen doen, en dan alles over een taartbodem smeren, of bij ijs eten (met pannenkoeken :))
Zo.

Stella_Maris

« Reactie #3 Gepost op: 16 februari 2005, 10:43:04 »
Kerstentaart maken! Van boter, bloem en suiker een kruimeldeeg maken. 2/3de in een taartvorm doen, die eerst is ingevet, daarna met bakpapier ingelegd, en weer ingevet. Een sausje maken van ei en melk (als je dat eet) en 2/3 hiervan hierop gieten (goed verdelen). De kersen moeten dan al klaar zijn: 700 gram kersen ong koken met 100 ml sap en een eetlepel maizena.  Dit een tijdje laten koken tot er een dikke saus ontstaat. Laten afkoelen (de saus dikt dan helemaal in). dit op het melk-ei-mengsel gooien en daarover voorzichtig de rest van melk-ei in hoopjes gieten. De rest van het kruimeldeeg hierover. en afbakken.... nadeel: je oven wordt er wel vies van omdat ie nogal snel lekt. Voordeel: het is heeeeeeeerlijk! En het kan met alle fruit op blik :).... Als je geinteresseerd bent kan ik je het gehele recept (met alle kooktijden, juiste ingredienten, etc) sturen, maar die heb ik nu nl niet bij....
Bij mij en mijn familie is deze kersentaart echt heeeel goed aangeslagen, en ik ga em binnenkort met aardbeien maken :)

Succes!

bienne

« Reactie #4 Gepost op: 19 februari 2005, 14:10:13 »
Lekker simpel door een bakkie yoghurt. Dat is jummie

Elsbeth

« Reactie #5 Gepost op: 19 februari 2005, 16:28:03 »
Een sausje maken van ei en melk (als je dat eet) en 2/3 hiervan hierop gieten (goed verdelen).
:nooo: Christiaan is vegan, dus geheel plantaardig. Wat kan je i.p.v. ei gebruiken?

Offline bart

• 2.585
  • Geslacht: Man
« Reactie #6 Gepost op: 19 februari 2005, 23:10:37 »
Pureren en als saus geven bij een vegan chocolademousse waar je kirsch in hebt verwerkt? Tenminste, er bestaat zoiets als vegan chocolademousse, toch?

Edit: in de Saissonier van januari staat een recept van een Franse professor Moleculaire Gastronomie, maar dat klinkt niet echt makkelijk.
« Laatst bewerkt op: 19 februari 2005, 23:11:33 door bart »
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Stella_Maris

« Reactie #7 Gepost op: 20 februari 2005, 14:55:43 »
Een sausje maken van ei en melk (als je dat eet) en 2/3 hiervan hierop gieten (goed verdelen).
:nooo: Christiaan is vegan, dus geheel plantaardig. Wat kan je i.p.v. ei gebruiken?

Ik heb (nog) geen idee... wat gebruiken andere vegans ipv ei?

Offline Gabs

• 796
« Reactie #8 Gepost op: 20 februari 2005, 16:13:56 »
suiker even bakken in boter, dan citroensap en het kersensap erbij doen, roeren tot alle suiker is opgelost, de kersen erbij, kirsch erin en even flamberen... lekker bij ijs.

overanalizing

« Reactie #9 Gepost op: 20 februari 2005, 17:34:40 »

Ik heb (nog) geen idee... wat gebruiken andere vegans ipv ei?

Mmmh, dit is een lastige, omdat ik aanneem dat het ei in dit gerecht een soort 'dikkere' vulling moet geven - een beetje het effect van een dikke omelet? Ik zou gewoon voor een zoete ingedikte saus van kokosmelk gaan. Of je kan ook gewoon wat agar-agar gebruiken om het 'gelatine-effect' van een fruittaart te krijgen. Wel wat minder romig dan.

Stella_Maris

« Reactie #10 Gepost op: 21 februari 2005, 16:16:07 »
Nou ik weet niet wat je met omelet bedoelt, maar het is meer zo dat tijdens het bakken de melk (met ei) door het deel heen sijpelt, zodat je een beetje een smeuiige koek krijgt... ik zou eigenlijk zelf eerder denken dat het misschien een idee is om ipv ei een klein schepje maizena te gebruiken... Dat verdikt ook...

Voor de liefhebbers hier het exacte recept:
750 gr kersen zonder pit (uit pot/blik)
1 el maizena
1,25 dl kersensiroop
280 gr zelfrijzend bakmeel
190 gr suiker
1/3 kop gedroogde kokos
125 gr in stukjes gesneden boter
1 ei
2 dl melk

maizena met siroop mengen en samen met de kersen roerend op een laag vuur(!) aan de kook brengen. daarna laten afkoelen (het dikt in). Zeef meel, voeg kokos en suiker toe en de boter. Kneed met vingertoppen een kruimelig deeg.
Vet een taartblik van 20 cm doorsnee in met boter, doe er bakpapier in en vet het bakpapier in.  Doe 2/3de van het kruimeldeeg in het bakblik.
Meng ei en melk tot glad mengsel. Giet 2/3de over het deeg. Giet voorzichtig het kersenmengsel hierop. Breng vervolgens de rest van ei/melkmengsel aan op de kersen (in hoopjes met een lepel). Strooi de rest van het deeg hierover. Bak de taart in 35-40 min op 180 graden (tot breinaald er schoon uit komt wanneer je erin prikt). Laat hem naderhand 10 minuten afkoelen in de oven. Haal hem uit de oven en laat hem helemaal afkoelen. pas op: niet eerder de taartvorm weghalen want dan stort de taart in. heerlijk!

Voor veganisten lijkt het mij dat het ei melk mengsel vervangen kan worden dus door sojamelk (of misschien kokosmelk in dit recept!) met een klein schepje maizena.

Hanne

« Reactie #11 Gepost op: 24 februari 2005, 23:28:20 »
gewoon bij ballekes..? :) (ipv ballekes met kriekskes voor de mensen die meer van zoet houden...)