Vegatopia Forum

Soya en de schildklier

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Soya en de schildklier
« Gepost op: 22 februari 2004, 18:03:00 »
Het gebruik van veel soja wordt o.a. met schildklierziekten in verband gebracht.

Ik had hier nog nooit van gehoord. Heb je er meer info over?


Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Soya en de schildklier
« Reactie #1 Gepost op: 22 februari 2004, 22:53:21 »
Even voor je gegoogeld: het barst op het net van info over zowel positieve als negatieve effecten van soja. Ik plukte dit citaat:
Soja
In een groot aantal onderzoeken is gevonden dat in sojabonen stoffen zitten (isoflavonen) die de productie van schildklierhormoon belemmeren.
Mensen met een vegetarisch dieet die veel vleesvervangers eten met soja, en vooral zuigelingen die met sojamelk als vervanger voor moedermelk of babyvoeding worden gevoed, lopen het risico te veel van deze stoffen binnen te krijgen.
Onderzoek heeft aangetoond dat onder kinderen die met sojamelk zijn opgevoed significant meer hypothyreoïdie voorkomt dan bij kinderen die andere voeding kregen.
De conclusie van dit onderzoek was dat bij kinderen met aangeboren hypothyreoïdie die soja-voeding krijgen de dosis thyroxine tijdelijk verhoogd moet worden.
In de voetnoten is verwezen naar de (zeer technische) onderzoeken die dit nader beschrijven.
Er is ook een uitgebreide Engelstalige website over de gevaren van soja: http://www.soyonlineservice.co.nz/
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2004, 22:55:01 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Soya en de schildklier
« Reactie #2 Gepost op: 24 februari 2004, 21:49:54 »
Er is ook een uitgebreide Engelstalige website over de gevaren van soja: http://www.soyonlineservice.co.nz/

Even snel gekeken: nogal eenzijdige, schreeuwerige site. Vraag me af hoe betrouwbaar het is. Lijkt me van het type selectief quoten.

Voor bijna alle voedingsmiddelen geldt dat er zowel goede als schadelijke effecten kunnen optreden.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Soya en de schildklier
« Reactie #3 Gepost op: 24 februari 2004, 22:14:18 »
Hier weer een site die juist over de positieve effecten van isoflavonen gaat:

http://www.nal.usda.gov/fnic/foodcomp/Data/isoflav/isoflav.html

Zijn er onderzoeken gedaan naar schildklierproblemen bij vegetariers?



Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Soya en de schildklier
« Reactie #4 Gepost op: 24 februari 2004, 22:24:46 »
Staat hier niet wat erover:
http://coconutoil.com/soy.htm
Stem op de Partij voor de Dieren

Fabian

Re:Soya en de schildklier
« Reactie #5 Gepost op: 03 maart 2004, 12:22:20 »
Voor babies en jonge kinderen wordt sojamelk afgeraderen door sommige wetenschappers, omdat ze een overgevoeligheid kunnen ontwikkelen en hyperactief kunnen worden. Maar als volwassene kun je het gewoon drinken, zij het dat je geen twee pakken per dag drinkt.

Fabian

Re:Soya en de schildklier
« Reactie #6 Gepost op: 03 maart 2004, 12:28:28 »
Staat hier niet wat erover:
http://coconutoil.com/soy.htm

hmm ja, ik heb een paar jaar terug nog wel email discussies gehad met Sally Fallon van de WPF. Maar dat is gewoon een grote hetze tegen soja. Alles wat er maar aan negatieve effecten, ook al is het minimaal, over soja wordt gevonden blazen zij op. Om maar het gebruik van koeienmelk te kunnen promoten.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Soya en de schildklier
« Reactie #7 Gepost op: 03 maart 2004, 12:33:46 »
Om even te herhalen, sojamelk is evenals melk niet nodig.

De rest van het verhaal wordt dan triviaal :P
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Fabian

Re:Soya en de schildklier
« Reactie #8 Gepost op: 03 maart 2004, 13:18:08 »
hmmm ja maar er zijn ook mensen die het drinken omdat ze het lekker vinden  ;)

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Soya en de schildklier
« Reactie #9 Gepost op: 03 maart 2004, 13:24:01 »
Maar als volwassene kun je het gewoon drinken, zij het dat je geen twee pakken per dag drinkt.
Dat zijn 2 pakken van 1 liter??

Ben helemaal verslaafd aan sojamelk(met smaakje). Maar drink gelukkig dan geen 2 pakken per dag. Wel 2 kleine pakjes soms.
Stem op de Partij voor de Dieren

Fabian

Re:Soya en de schildklier
« Reactie #10 Gepost op: 03 maart 2004, 13:27:02 »
nou ik noem maar wat hoor. 2 pakken lijkt me gewoon niet gezond. Maar 2 pakken melk is ook niet gezond, 2 flessen cola ook niet, etc.

2 kleine pakjes lijkt me niet echt bezwaarlijk

Offline Artemis

  • Superplientje
  • ***
  • 395
Re:Soya en de schildklier
« Reactie #11 Gepost op: 03 maart 2004, 20:06:27 »
hmmm ja maar er zijn ook mensen die het drinken omdat ze het lekker vinden  ;)

 ???

Hier wordt het vooral gebruikt voor de pap en de pannekoeken. (kan wel met water, maar dat is zo waterig. ;) ) S wil nog wel eens een glas drinken en het gaat mee naar school. Maar vaker drinkt ze diksap.
:witch2:

Enolaice

Re:Soya en de schildklier
« Reactie #12 Gepost op: 23 april 2004, 15:23:13 »
Ik vraag me idd af of schildklier iets met vegetarisme te maken heeft. Ik heb namelijk een ontsteking aan mijn schildklier gehad, waarvan deze nog steeds niet hersteld is.
In mijn geval ligt het echter niet aan soja, wat dat eet ik helemaal niet.


demiseXofXaXlove

Re:Soya en de schildklier
« Reactie #13 Gepost op: 11 juni 2004, 19:24:44 »
Ik weet alleen dat een tekort aan jodium problemen met je schildklier kan opleveren. En jodium komt niet al te vaak voor in plantaardige voeding. Sowieso komt het niet vaak voor, vandaar dat er aan broodzout jodium word toegevoegd. Dit is alleen nu niet langer verplicht door de wet, dus kan het zijn dat er geen jodiumhoudend zout in je brood zit. Maar er zit genoeg jodium in de huis- tuin- en keukenzout van Jozo. In zeezout komt wel jodium voor, maar in geringe hoeveelheden. Men neemt aan niet genoeg voor je dagelijkse behoefte.

Summerlinda

Re:Soya en de schildklier
« Reactie #14 Gepost op: 11 juni 2004, 19:59:17 »
In een groot aantal onderzoeken is gevonden dat in sojabonen stoffen zitten (isoflavonen) die de productie van schildklierhormoon belemmeren.


Ik las laatst ergens op een site [weet de url helaas niet meer] dat die isoflavonen een gunstige werking hebben op vrouwen in de overgang. Je zou er minder opvliegers en zweetaanvallen van krijgen [bij inname van minimaal x gram per dag]

Dat was een onderzoek naar aanleiding van het feit dat oosterse vrouwen veel minder last hebben van die overgangsverschijnselen door het veelvuldig eten van soja[produkten]

Ben

Re:Soya en de schildklier
« Reactie #15 Gepost op: 14 juni 2004, 23:02:49 »
Ik las laatst ergens op een site [weet de url helaas niet meer] dat die isoflavonen een gunstige werking hebben op vrouwen in de overgang.
http://www.isoflavones.info/nl/