Probeer het een beetje goed te praten voor mezelf door te zeggen dat het dier wordt doorgemaakt voor het vlees en dat het leer een bijproduct is, maar ik weet eigenlijk niet of dat wel klopt. Zouden er ook dieren worden geslacht puur voor het leer als er geen vlees meer werd gegeten...? Als je naar de bonthandel kijkt wél dus zal wel niet kloppen...
Het is meestal een bijproduct uit de vleesindustrie. Geen restproduct, maar een bijproduct dat een behoorlijk grote rol speelt bij het geld dat ermee verdiend wordt. Ik meen mij te herinneren dat 20% van het geld uit het leer komt, maar het zou ook kunnen dat bij sómmige het 20% is en bij de rest minder, dat weet ik niet meer.
Apart leer (slangenleer etc) is denk ik geen bijproduct, maar echt hoofdproduct.
Toen ik me erin verdiepte kwam ik veel berichten tegen over Australisch kangeroeleer, waarbij brieven waren uitgelekt van fokkerijen oid, waarin stond dat ze zich ernstige zorgen maakten dat als de boycot op kangeroeleer nog een tijdje door zou gaan, de hele kangeroe-industrie er aan onderdoor zou gaan. Dat is het enige echt duidelijke dat ik kon vinden over of het wel of niet kopen van leer invloed heeft op de vleesindustrie. Of zij representatief zijn voor andere vlees-industrieën, weet ik niet.
Ik kan me voorstellen dat als er te weinig leer beschikbaar zou zijn in de vleesindustrie, de leerindustrie over zou stappen naar zelf fokken en slachten puur voor het leer, maar op dit moment gebeurt het geloof ik nog niet (afgezien dus van slangenleer etc).
Ik draag in ieder geval wel leer. Leren jas, cowboylaarzen en m'n motorpak is ook van leer, maar da's eigenlijk meer vanuit functionaliteit. Andere motorpakken kan wel, maar op een racemotor zit je 't lekkerst en veiligst met een strak leren pak. Wappert niet en je hebt betere feel met de motor onder je.
Of er ook goede alternatieven voor leren motorpak bestaan, en of die dan ook in Nederland/België verkocht worden, weet ik niet.
Maar bij schoenen zeggen de leerindustrie en de meeste consumenten dat er geen plantaardig product is dat dezelfde kwaliteit heeft als leer, omdat zij het vergelijken met canvas of nepleer uit standaard schoenenwinkels, die inderdaad niet vergelijkbaar zijn. Maar er zijn ook allerlei soorten veganistisch nepleer dat even goed schijnt te zijn als echt leer, en ook al die eigenschappen heeft, zoals ademend. Maar dat wordt nog weinig gebruikt, zeker in Nederland, en dus weten mensen niet dat plantaardig even goed kan zijn als leer.
Mogelijk is dat bij motorpakken ook het geval, bestaan er wel alternatieven die even goed zijn, maar ben je die gewoon nog niet tegengekomen.