Toggle navigation
Vegatopia Forum
Index
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Vegatopia
Forumregels
Inloggen
Registreren
Close
Inloggen
Remember me
Vegatopia Forum
Vegetarisch - voor iedereen
Vegetarische producten
Ook vegetarische worsten mogen worst heten van Europees Hof
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
2 Reacties
2310 Gelezen
B@ñ@ñenschuimpje
8.475
«
Gepost op:
04 oktober 2024, 17:38:02 »
https://www.nu.nl/economie/6330559/ook-vegetarische-worsten-mogen-worst-heten-van-europees-hof.html
Hamburgers, steaks en worst zijn namen die niet alleen maar aan vleesproducten voorbehouden zijn. Dat concludeerde het Europese Hof van Justitie vrijdag na een Franse rechtszaak.
De zaak was aangespannen door het bedrijf Beyond Meat, dat vleesvervangers maakt, en drie organisaties voor vegetari?rs. Zij maakten bezwaar tegen een regel die Frankrijk vorig jaar had ingevoerd.
Volgens die regel mogen woorden als 'biefstuk' en 'worst' alleen worden gebruikt voor vlees, en niet voor vegetarische producten. De makers van zulk eten mochten er ook geen woorden als 'plantaardig' of 'soja' voor zetten om het verschil met vlees duidelijk te maken.
De klagers zeiden dat dat in strijd is met Europese regels, en ze krijgen nu gelijk van de Europese rechters. "Lidstaten kunnen niet met een algemeen en abstract verbod voorkomen dat de makers van plantaardig eten beschrijvende namen gebruiken voor hun producten", staat in het oordeel. Landen mogen alleen handhaven en een fabrikant vervolgen wanneer er sprake kan zijn van misleiding.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner
Poek
Forumkenner 2006, 2009 en 2011
11.927
Geslacht:
Re: Ook vegetarische worsten mogen worst heten van Europees Hof
«
Reactie #1 Gepost op:
04 oktober 2024, 18:08:53 »
Die wetten waren waarschijnlijk meer om vegetarische producten tegen te werken (en/of de vleesindustrie te bevoordelen) dan om de consument te beschermen, dus mooi dat daar een streep door is gezet.
Sam
7.188
Re: Ook vegetarische worsten mogen worst heten van Europees Hof
«
Reactie #2 Gepost op:
04 oktober 2024, 19:01:39 »
Heel goed
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light
Print
Pagina's: [
1