Vegatopia Forum

Karma shoarma

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Online Sam

  • ******
  • 7.149
Karma shoarma
« Gepost op: 07 juni 2020, 16:12:15 »
Vandaag grote advertentie borden die Karma Shoarma aanprijzen. Vegan, op basis van onder andere selderij (waarvan Eelco al heeft ontdekt dat je daar prima schnitzels van kunt bakken...). Ze zijn begonnen op festivals maar je kunt nu ook voor thuis bestellen (in deze festivalloze tijden) Ik ben wel erg nieuwsgierig en heb een doos besteld. Het is wel een kilo, maar je kunt het invriezen volgens de FAQ.

Heeft iemand hier dit al eens gegeten?
« Laatst bewerkt op: 09 juni 2020, 20:52:09 door Sam »
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.594
Re: Karma shoarma
« Reactie #1 Gepost op: 07 juni 2020, 21:35:40 »
Nee, ik zelf niet gehad, maar ik heb er wel goede dingen over gehoord van mensen die naar Best Kept Secret zijn geweest.

Offline neleH

  • *****
  • 1.736
  • Geslacht: Vrouw
Re: Karma shoarma
« Reactie #2 Gepost op: 08 juni 2020, 09:46:20 »
Nog nooit eerder van gehoord, ik ben wel benieuwd! Laat je weten wat je er van vond?

Offline neleH

  • *****
  • 1.736
  • Geslacht: Vrouw
Re: Karma shoarma
« Reactie #3 Gepost op: 08 juni 2020, 09:48:34 »

"Haal de Karma Shoarma altijd bevroren uit de vriezer en laat dan 30 minuten ontdooien voor gebruik"

 ;D

Online Sam

  • ******
  • 7.149
Re: Karma shoarma
« Reactie #4 Gepost op: 08 juni 2020, 09:57:16 »
 ;D Dat is een leuke voor het Taalstruikel draadje neleH!
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Online Sam

  • ******
  • 7.149
Re: Karma shoarma
« Reactie #5 Gepost op: 08 juni 2020, 21:34:08 »
Gisteren besteld, vandaag geleverd. Het is niet ingevroren dus ik kan de baal van 1 kg makkelijk in porties verdelen en invriezen. Er zit een leuk receptenboekje bij, ik denk dat ik begin met de klassieke pita met sla en knoflooksaus.

Edit: ik ben in de verleiding om te proeven maar zit te vol pizza om het recht te doen  ;D
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Online Sam

  • ******
  • 7.149
Re: Karma shoarma
« Reactie #6 Gepost op: 09 juni 2020, 20:50:20 »
Vanavond uitgeprobeerd met pita en knoflooksaus, en het viel helemaal niet tegen, ik vond het erg lekker voor een vleesvervanger. Het zijn dunne repen van een millimeter dik en zo'n twee cm breed, en dan een centimeter of vijf, zes lang. Heel kort bakken, volgens het recept in olie maar ik vond dat niet nodig, het moet alleen even doorwarmen in plaats van echt bakken. De reepjes hebben een stevige bite, en de smaak komt van de traditionele shoarmakruiden, zoals ik ze ook bij de toko koop (die ook in shoarmazaken gebruikt worden). Ik heb er zelf geen extra kruiden bijgedaan en ook geen zout, het was goed op smaak.

Ik heb zo'n 60 gram gebruikt per klein pita broodje, en er drie pitabroodjes mee gemaakt. Het is dusdanig vullend dat ik de salade die ik ernaast had, bijna niet op kreeg (bijna...)

Hoe verhoudt het zich tot andere vleesvervangers? Ik heb even wat op een rijtje gezet.
Qua prijs: het is 19,95 per kilo, de vegetarische burger van AH is 16,60 per kilo.
Qua gezondheid: Ze beweren gezond te zijn, maar het is wel 254 calorieen per 100 gram, in plaats van de 164 van de vegetarische burger. Ook 1,8 gram zout versus 1,3 voor de burger, en 1,8 gram verzadigd vet versus 0,7 voor de burger. Ze noemen selderij als gezond ingredient, maar het staat op de derde plaats na water en tarwe(eiwit). Ik zou het dus niet specifief kiezen vanwege de gezondheidsclaims.
Qua structuur en smaak: ik vind het lekkerder, maar als ik het vergelijk qua smaak met de AH burger nadat ik er zelf shoarmakruiden van de toko overheen doe, ontloopt het elkaar niet veel.

Ga ik het nog eens kopen? Ik weet het nog niet. Voorlopig heb ik voor de komende maanden genoeg in de vriezer, dit is een product wat ik wel een keer per maand wil eten (ook eens in flatbread bijvoorbeeld). Op een festival wil ik er zeker graag voor in de rij gaan staan.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.572
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Karma shoarma
« Reactie #7 Gepost op: 09 juni 2020, 21:30:03 »
Mooie uitgebreide recensie, Sam! Vind je het jammer of juist goed dat de shoarma al gekruid is - en het dus niet zelf kunt/hoeft te kruiden? Twee euro per 100 gram vind ik op zich best ok, maar stiekem nog steeds redelijk aan de prijs. Wellicht leuk om eens 'echte' knolselderij op de roti-manier van Mari Maris te maken, maar dan dus met shoarmakruiden ipv curry. Gewoon om ook eens geprobeerd te hebben en te kunnen vergelijken.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.594
Re: Karma shoarma
« Reactie #8 Gepost op: 09 juni 2020, 22:09:29 »
Nu krijg ik weer zin in festivals  :nopompom: Maar fijn dat het smaakte!

Online Sam

  • ******
  • 7.149
Re: Karma shoarma
« Reactie #9 Gepost op: 09 juni 2020, 22:36:03 »
Mooie uitgebreide recensie, Sam! Vind je het jammer of juist goed dat de shoarma al gekruid is - en het dus niet zelf kunt/hoeft te kruiden? Twee euro per 100 gram vind ik op zich best ok, maar stiekem nog steeds redelijk aan de prijs. Wellicht leuk om eens 'echte' knolselderij op de roti-manier van Mari Maris te maken, maar dan dus met shoarmakruiden ipv curry. Gewoon om ook eens geprobeerd te hebben en te kunnen vergelijken.
Ik vind het prima dat het al gekruid is, ik zou het zelf precies zo doen en dat heb ik niet vaak!

Klinkt als een goed plan om het eens met blokjes selderij en shoarmakruiden te proberen op de manier van Mari, ga ik doen! Ik denk dat het wel lekker wordt, maar niet de juiste (droge) structuur gaat hebben voor het dragen van knoflooksaus.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Online Sam

  • ******
  • 7.149
Re: Karma shoarma
« Reactie #10 Gepost op: 16 juni 2020, 09:43:03 »
Gisteren een handje hiervan in de chili gedaan, gesnipperd. Was wel lekker maar voegde behalve structuur, weinig toe aan de smaak van de (nogal pittige) chili.

Groot voordeel: ik heb het "los" ingevroren in zakjes, en het wordt geen klont maar blijft allemaal redelijk los, je kunt dus makkelijk een handje eruit halen zonder de hele portie te hoeven ontdooien.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Online Sam

  • ******
  • 7.149
Re: Karma shoarma
« Reactie #11 Gepost op: 25 juni 2020, 19:43:24 »
Vanavond gebruikt als wrap vulling, met avocado en tomaat. Sausje van knoflook, mayo, yoghurt en flink wat gerookte paprika en tabasco, flink pittig. Het was erg lekker! De smaak en structuur blijft prima in de vriezer.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Re: Karma shoarma
« Reactie #12 Gepost op: 25 juni 2020, 23:18:47 »
he leuk, ik zie ook steeds de billboards en vroeg me al af wat het was. Maar het hoofdbestanddeel is dus een soort seitan ( tarwegluten). Misschien toch fijn voor mensen die liever geen soja of schimmelculturen ( quorn) eten.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.594
Re: Karma shoarma
« Reactie #13 Gepost op: 26 juni 2020, 23:39:00 »
Oh, dan snap ik wel dat het lekker is, seitan heeft een fijne structuur en bite. Al lang niet meer gegeten (al zijn veel van die vega dingen vaak bijna seitan)

Online Sam

  • ******
  • 7.149
Re: Karma shoarma
« Reactie #14 Gepost op: 27 juli 2020, 13:56:21 »
Ga ik het nog eens kopen? Ik weet het nog niet. Voorlopig heb ik voor de komende maanden genoeg in de vriezer, dit is een product wat ik wel een keer per maand wil eten (ook eens in flatbread bijvoorbeeld). Op een festival wil ik er zeker graag voor in de rij gaan staan.
Inmiddels is mijn eerste kilo Karma Shoarma op, ik heb er 7 weken mee gedaan, ongeveer 7 maaltijden. Dat is dus veel vlugger gegaan dan "een keer per maand" eens eten. Ik heb in deze periode geen vega shoarma van andere vleesvervangers gemaakt, en ook weinig andere junkfood vleesvervangers gemaakt (zoals broodjes vegaburger). Het is dus een vleesvervanger-vervanger geworden  ;D

Vooral als wrap vind ik het heel erg lekker en erg snel: Karma Shoarma zo uit de diepvries in de koekenpan, deksel erop, in een paar minuten opbakken (niet knapperig laten worden). Wrap uit de diepvries (ik rol ze op voor ik ze in de vriezer doe, dan blijven ze mooi los van elkaar) even 20 seconden in de magnetron. Dan op de wrap sla, paprika, avocado, wat ik verder nog aan losse groente heb, en dan de Karma Shoarma erop met een sausje van meestal griekse yoghurt, knoflook, wat sambal etc. Staat binnen 10 minuten op tafel. Netjes met mes en vork te eten maar ook gerold in aluminiumfolie uit het vuistje (a la shoarmazaak).

Ik ga het wel opnieuw bestellen.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Karma shoarma
« Reactie #15 Gepost op: 04 oktober 2020, 11:08:06 »
Ik las dat ze hopen vanaf volgende maand ook in supermarkten te liggen, ben benieuwd.
,,,,فلافل

Online Sam

  • ******
  • 7.149
Re: Karma shoarma
« Reactie #16 Gepost op: 04 oktober 2020, 18:55:08 »
Oh leuk! Ik ben inmiddels aan mijn derde kilobaal toegekomen. Vanavond ook weer lekker pitabroodjes ermee vullen, met heftige knoflooksaus.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light