Vegatopia Forum

Redenen om vegetariër te worden

Offline karl

• 6.375
  • Geslacht: Man
Re: Redenen om vegetariër te worden
« Reactie #220 Gepost op: 10 januari 2018, 13:47:52 »
Dat is een goede repliek: er zijn geen echte goede redenen voor behalve dat men het lekker vindt.

Online Eelco

• Admin
  • 20.665
    • Mijn Homepage
« Reactie #221 Gepost op: 10 januari 2018, 14:48:00 »
Dat is een goede repliek: er zijn geen echte goede redenen voor behalve dat men het lekker vindt.
Je wordt er groot en sterk van. In de natuur worden ook volop dieren gegeten, dus waarom wij niet. Een mens is nu eenmaal een omnivoor. Planten hebben ook gevoel.
http://www.vegatopia.com/vega/vraagbaak/10493-hoe-om-te-gaan-met-vervelende-collegas-en-andere-carnivoren
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline karl

• 6.375
« Reactie #222 Gepost op: 10 januari 2018, 15:02:40 »
Ja, maar zoals uit het artikel blijkt zijn dat opmerkingen die kunnen weerlegd worden. Uiteindelijk blijft in wezen over dat het lekker is (waarop in het artikel dan ruimhartig wordt gezegd dat je dan vooral vlees moet blijven eten.) Het is van neleH zeer ter zake om de rollen eindelijk eens om te keren, zeker in deze meer voedingsbewuste tijden: niet de vegetariër die zich moet verantwoorden, wel de vleeseter (en dan wat mij betreft niet als uit de lucht vallend verwijt, maar als wedervraag).

Offline eno2

• 758
« Reactie #223 Gepost op: 10 januari 2018, 20:43:57 »
En dat is onvoldoende? Mensen eten wat ze graag willen en vooral wat ze lekker vinden.

Ik draai het altijd om en vraag me (en mensen) af: waarom zou je wél vlees eten?

Dat is een zinloze vraag aan iemand die zo opgevoed werd en een groot aantal lievelingsgerechten met vlees ontwikkeld heeft

Planten hebben ook gevoel.
Dat is een satirische uitspraak die je verwacht van vleeseters.
Planten  reageren natuurlijk per actie/reactie en  zoals alle levende organismen maar een zenuwstelsel hebben ze niet. Pijngevoel kan dan ook niet wetenschappelijk vastgesteld worden.
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2018, 20:53:09 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

• 758
« Reactie #224 Gepost op: 10 januari 2018, 20:54:08 »
En dat is onvoldoende? Mensen eten wat ze graag willen en vooral wat ze lekker vinden.
Argumentatiewaarde: nul.

Ik draai het altijd om en vraag me (en mensen) af: waarom zou je wél vlees eten?

Dat is een zinloze vraag aan iemand die zo opgevoed werd en een groot aantal lievelingsgerechten met vlees ontwikkeld heeft

Planten hebben ook gevoel.
Dat is een satirische uitspraak die je verwacht van vleeseters.
Planten  reageren natuurlijk per actie/reactie en  zoals alle levende organismen maar een zenuwstelsel hebben ze niet. Pijngevoel kan dan ook niet wetenschappelijk vastgesteld worden.

Zijn die vleesvervangers van de Lidl biologisch dan?
Vanuit het veganistisch standpunt moeten vleesvervangers voor mij niet biologisch zijn.  En wat is dat eigenlijk: biologisch? Een label?
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2018, 21:00:24 door eno2 »

Offline eno2

• 758
Re:Redenen om vegetariër te worden
« Reactie #225 Gepost op: 10 januari 2018, 21:05:57 »

Ik ben overigens niet tegen het eten van vlees. Ook vind ik het doden niet 'zielig'. Ik zie dat als iets natuurlijks. Roofdieren doden ook. Dat hoort erbij als je geboren bent als prooidier :-). Even voor zij die roepen "ja maar slachthuizen blabla". Ik heb het over het doden van een dier, niet het slachten of de manier waarop er geslacht wordt.
Je ziet iets essentieels over het hoofd. Wij mensen kunnen uit de prooidieren- en dierlijke voedselketen stappen omdat we 1 omnivoren zijn 2 ons bewustzijn  en motivering dermate ontwikkeld is dat we een vrije keuze kunnen maken. Geen enkel ander predator kan dat. Die hebben ook geen ethiek en kunnen die niet hebben. Wij wel.
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2018, 21:25:04 door eno2 »

Online Eelco

• Admin
  • 20.665
    • Mijn Homepage
« Reactie #226 Gepost op: 10 januari 2018, 22:23:25 »
Maarten van Rossem gaf vanavond in de Slimste Mens naar aanleiding van een vraag over kreeften ('zo rood als een kreeft') een paar goede redenen om vegetariër te worden. Hij vond dat als je in een restaurant een levende kreeft mag uitzoeken, die dan ter plekke voor je levend wordt gekookt, dat het dan wel consequent zou zijn iets dergelijks ook met kippen en koeien te doen.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline karl

• 6.375
« Reactie #227 Gepost op: 11 januari 2018, 08:21:37 »
Eno2, ik schrijf toch niet dat het argument dat vlees lekker is onvoldoende is?  Ik schrijf juist dat dit het enige valabele argument is, omdat de andere argumenten pro vlees eigenlijk geen hout snijden. Ze zijn een verrechtvaardiging voor een aangeleerd gedrag dat men liever niet ter discussie stelt omdat men het niet wil wijzigen.
En de vraag stellen waarom iemand vlees eet zou een enkele keer misschien toch tot een bevraging van het eigen eetgedrag kunnen leiden of een discussie errond omdat, zoals je zelf schrijft, mensen een ethische reflectie (kunnen) hebben. Of acht je een vleeseter niet in staat tot een wijziging in zijn gedrag? Het toenemend aantal flexitariërs, vooral ook in België, wijst op minder verstarring dan je schijnt te vooronderstellen.
« Laatst bewerkt op: 11 januari 2018, 08:28:14 door karl »

Offline neleH

• 1.736
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #228 Gepost op: 11 januari 2018, 11:12:11 »
Overigens vind ik vlees ook heel erg lekker. De stevige structuur en specifieke smaak, bijv van een speklap van de barbecue. Mensen vinden dat toch soms raar als je dat als vegetarier zegt.
Gelukkig zijn er vleesvervangers die redelijk in de buurt komen en waar je van kunt genieten zonder een knagend geweten te hebben  :) :) :)

« Reactie #229 Gepost op: 11 januari 2018, 11:12:37 »
Ik ben vegetariër op doktersadvies. Klink lekker lullig maar vanwege mijn spastische darm zijn er een aantal onderzoeken uitgevoerd die erop wijzen dat vlees (ook vis in mindere maten) niet goed verteren in mijn darm en ik hierdoor gemiddeld 1x per 3 weken opgescheept zit met een fikse darmontsteking.. Daarbij ben ik allergisch voor antibiotica dus medicatie toedienen is in dat geval vaak lastig. Eet nu sinds oktober geen vlees en vis meer en heb helemaal geen ontstekingen meer gehad! Ik ben dus niet principieel vegetariër maar vind het wel een pluspunt dat ik door mijn dieet dierenlevens spaar.

Offline neleH

• 1.736
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #230 Gepost op: 11 januari 2018, 15:52:59 »
Goh MaantJee94, wat fijn dat je sindsdien helemaal geen onstekingen meer hebt! Zat leuke en lekkere recepten te vinden op Vegatopia en welkom op het forum :-)

Offline eno2

• 758
« Reactie #231 Gepost op: 12 januari 2018, 02:38:00 »
Overigens vind ik vlees ook heel erg lekker. De stevige structuur en specifieke smaak, bijv van een speklap van de barbecue. Mensen vinden dat toch soms raar als je dat als vegetarier zegt.
Gelukkig zijn er vleesvervangers die redelijk in de buurt komen en waar je van kunt genieten zonder een knagend geweten te hebben  :) :) :)

Ik was gek op vis. Vlees laten deed me totaal niks. Een vingerknip.

Offline eno2

• 758
« Reactie #232 Gepost op: 12 januari 2018, 02:45:23 »
Ik plaatste in mijn draad 'veganisten, wat eet je vandaag', op een open forum, waar veganisten traditioneel gebombardeerd worden met vlees(gerechten) deze persiflerende motivering, om een beetje 'terug te t(g)rappen':

Levend vlees is heilig. Dat zit vol zenuwcellen en zenuwbanen die naar de hersenen leiden. Dat moet volledig gerespecteerd worden daar waar mogelijk. Enkel zelfverdediging dient toegestaan TEGEN ANDER levend VLEES! ! En dat alleen op niet-wrede wijze! Alle andere agressie tegen levend vlees dient achterwege te blijven! Het is een wonder dat hersenen het levend vlees en spieren en botten kunnen aansturen en omgekeerd en daarvan bewust van zijn!. Dat wonder mag niet nodeloos kapot gemaakt worden. Alleen maar om het op te eten...Of uit cynisch geldgewin. Of uit sport. Of uit sadisme.

Nou ja persiflage, voor mij is levend vlees heilig en een wonder, eerlijk gezegd tussen ons.

« Laatst bewerkt op: 12 januari 2018, 02:52:07 door eno2 »

« Reactie #233 Gepost op: 12 januari 2018, 08:48:20 »
Goh MaantJee94, wat fijn dat je sindsdien helemaal geen onstekingen meer hebt! Zat leuke en lekkere recepten te vinden op Vegatopia en welkom op het forum :-)

Bedankt! Wat ik merk is dat ik nu veel creatiever ben in de keuken. Niet meer standaard; groente vlees en aardappels maar echte ovenschotels en de heerlijkste roerbakgerechten. Ik merk nu pas hoe saai ik eigenlijk kookte toen ik nog vlees at haha. Ik zal zeker eens naar de recepten kijken! :)

Offline karl

• 6.375
« Reactie #234 Gepost op: 12 januari 2018, 10:57:30 »
Dat antwoorden we ook dikwijls aan wie vraagt wat we dan toch bereiden. Vegetarisch koken is heel avontuurlijk! Dat is alleen al een reden om het te doen, naast veel waardevolle andere redenen.