Vegatopia Forum

Europa wil aantal plastictasjes verminderen

Offline bambi

• 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re: Europa wil aantal plastictasjes verminderen
« Reactie #20 Gepost op: 25 mei 2017, 21:22:17 »
Inderdaad: "afbreekbaar" schijnt niet in de natuur te gebeuren.   
En ook als het maar weinig helpt: last heb ik er ook niet van.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.927
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
« Reactie #21 Gepost op: 25 mei 2017, 23:20:54 »

« Reactie #22 Gepost op: 26 mei 2017, 09:36:28 »
Ik heb zo het donkerbruine vermoeden dat je afbreekbare ballonnen niet een op een met afbreekbare tasjes kan vergelijken.

Hier heeft het verbod enorm goed gewerkt, maar dat kwam vooral omdat de cassieres de akelige gewoonte hadden je waren ongevraagd al in tasjes te stoppen (liefs niet meer dan drie of vier per tasje), terwijl je zelf aan de andere kant van de band nog bezig was je wagentje uit te laden. Voor de supermarkt waren die tasjes pure tijdwinst.
Overigens zijn de kassa's nog steeds niet zo efficient ingericht als in Nederland, nog steeds geen schuifje om de boodschappen van de volgende klant in een ander vak te dirigeren terwijl de vorige klant de boodschappen in z'n tas aan het laden is. Is dat een typisch Ndderlands systeem?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Poek

• 11.927
    • dimitri.org
« Reactie #23 Gepost op: 26 mei 2017, 10:49:52 »
In o.a. het VK en Duitsland hebben ze ook beurtbalkjes. De Aldi en Lidl in Ierland zullen ze toch ook wel gebruiken?

« Reactie #24 Gepost op: 26 mei 2017, 11:07:16 »
Nee ik bedoel niet de beurtbalkjes, maar de schuif voorbij de cassiere. Een soort wissel voor de boodschappen, zodat de cassiere niet hoeft te wachten tot de vorige klant al z'n boodschappen heeft ingepakt. Geen idee wat voor jargon daarvoor gebruikt wordt.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Poek

• 11.927
    • dimitri.org
« Reactie #25 Gepost op: 26 mei 2017, 12:23:21 »
Ah! Die hebben ze denk ik ook wel in andere landen, maar in Nederland zal het gebruikelijker zijn. Ik vind die dingen niet per se handig overigens, want dan komen de boodschappen soms niet waar ik sta.

Offline bambi

• 5.560
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #26 Gepost op: 26 mei 2017, 12:30:38 »
In Frankrijk hebben ze dat ook niet: dan pakt de klant eerst rustig in en gaat daarna betalen. Gelukkig zijn wij dan op vakantie ...
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Aiko

« Reactie #27 Gepost op: 26 mei 2017, 12:34:21 »
Schuiven de cassieres / cassieren de 'volgende klant'-bordjes in Ierland wel door naar achteren, zodat een klant aan het eind van de lopende band zo'n bordje fatsoenlijk kan pakken? Dergelijke vooruitkijkende klantvriendelijkheid kom ik in Nederland redelijk schaars tegen.

« Reactie #28 Gepost op: 26 mei 2017, 16:30:52 »
Dat is een beetje afhankelijk van waar je boodschappen doet.
Bij Tesco hebben ze soms maar één of twee balkjes bij de kassa, en moet je vaak aardig je best doen om er bij te kunnen voordat je aan de beurt bent.
Bij de Lidl daarentegen hebben ze meestal een boel balkjes bij de kassa. Maar de band is dan ook veel langer dan bij de Tesco. Bovendien zijn de balkjes daar van metaal (vs. plastic), en uit een vierkant profiel gemaakt (vs. een relatief hoog en licht maar topzwaar geval, waarvan het de bedoeling is dat je je club-card daar insteekt maar dat heb ik werkelijk nog noooooit iemand zien doen). Ook zijn de cassieres/n bij de Lidl vrijwel uitsluitend van Oosteuropese afkomst. Hoe het ook zij, soms hebben ze daar er lol in om die balkjes als een bowlingbal door de rail heen te jassen. Meestal kan je wel een balkje bemachtigen vóórdat je halverwege de rij bent.
William Shatner

Online Eelco

• Admin
  • 20.650
    • Mijn Homepage
« Reactie #29 Gepost op: 26 mei 2017, 22:35:58 »
In Duitsland heb je natuurlijk ook beurtbalkjes (Warentrenner) en het wordt erg op prijs gesteld als je die achter je eigen boodschappen op de band zet (er wordt trouwens niet gezeurd als je het niet doet, hoor). En de 'boodschappenwissel' heb je vooral bij de REWE, die vrij ruime kassa's heeft. De kassa's bij Netto (in ieder geval die in het centrum) zijn kleiner en daar is het regelmatig dringen geblazen.

Ik zie duidelijk minder (80% minder?) plastic tasjes op straat dan een aantal jaren geleden. Met name de plastic tasjes van kledingwinkels (C&A, H&M, Primark, dat werk) lijken vrijwel uit het straatbeeld verdwenen. Ik word ook niet meer raar aangekeken als ik geen tasje wil hebben en bij de supermarkt zijn het vrijwel uitsluitend tokkies en opgeschoten jongens die een aantal plastic tasjes op de band kwakken.

Daarentegen zie ik juist dat meer en meer mensen onderweg ergens wat eten kopen, in bakjes (karton, plastic, aluminium) veel papier eromheen, in een plastic tasje. En/of coffee-to-go in een beker met deksel, die na één keer wordt weggekwakt. Daarmee zijn we dan weer terug bij af. Qua hoeveelheid plasticafval, maar ook qua bewustwording.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Aiko

« Reactie #30 Gepost op: 26 mei 2017, 23:43:11 »
Op mijn werk zijn er ook een heleboel collega's die een nieuwe bekertje gebruiken bij èlk kopje koffie of water uit de automaat. Ik denk dat ongeveer een derde van mijn collega's een eigen beker in gebruik heeft.

Online Eelco

• Admin
  • 20.650
    • Mijn Homepage
« Reactie #31 Gepost op: 27 mei 2017, 00:00:52 »
Op mijn werk zijn er ook een heleboel collega's die een nieuwe bekertje gebruiken bij èlk kopje koffie of water uit de automaat. Ik denk dat ongeveer een derde van mijn collega's een eigen beker in gebruik heeft.
Vorige week tijdens een conferentie in Montreal (in een hotel) waren er tijdens de koffiepauze zowel gewone kopjes als kartonnen bekertjes. Meer dan de helft koos voor het kartonnen bekertje, dat natuurlijk na één keer werd weggekwakt. Ik heb braaf geprobeerd mijn kopje en mijn waterglas te bewaren, om onnodige afwas te voorkomen, maar dat is natuurlijk niet gelukt.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength