een keer halva gehad in een grieks restaurant: BAH!
Echte halva krijg je niet in een restaurant. Kun je amper als zodanig serveren ook. Veel te duur als 'gerecht' of 'dessert'. 1 cent per gram, ongeveer.
Is hetzelfde als een chocoladereep serveren, dat doe je niet.
Je hebt bovendien heel erg veel verschillende halva's, dat is het probleem. Als je niet de juiste hebt gegeten, denk je dat ze allemaal zo smaken. Het is ook nog eens belangrijk dat het goed is gemaakt. Daarom zoek ik Macedonian Halva, de pure vanille versie, naar oud recept. Die is niet te vet en niet te droog.
Maar inderdaad zijn er mensen die het niet lekker vinden. Dat zijn meestal ook de mensen die geen tomaat lusten e.d. Geen enkel begrip voor die lui ;-)
De halva's met bijvoegsels zoals chocola of rare kleurtjes fruit smaken allemaal lang niet zo goed als de enige echte pure Halva.
Ik zal eens bij de Edah kijken, hoewel ik niet zo snel weet waar er hier 1 is. Toch, als het bakjes zijn, is het meestal al mis. De juiste is meestal puur, of vanille (wat er op de verpakking over staat vermeld), en verpakt als brood, en ook gemaakt in broodvorm. Alleen loeizwaar, naar verhouding.
Je moet het zien als chocolade. Heel erg lekker bij thee. Dunne plakjes van snijden, of met een theelepeltje wat uit snoepen. Niet met je vingers eten. Op brood zou ik het niet eten. Sowieso moet je het niet verwerken, naar mijn mening, maar gewoon los eten.