Karl is trouwens niet de eerste die de
plotse hipheid signaleerde. In de Guardian werden onlangs ook al de hippe restaurants met rustieke houten tafels en de globaal uitwisselbare hipsteraccesoires beschreven, die op elk plekje ter wereld, van Reykjavik tot Johannesburg, van Tokio tot San Francisco, dezelfde gezellige 'AirSpace'-atmosfeer bieden.
Ik was onlangs ook in zo'n AirSpace in Barcelona - men noemde het een DataHub. Rustieke houten tafels, zithoekjes van semi-willekeurig bij elkaar gezochte bankjes en tafeltjes, een toilet met een bewust oude, iets kapotte wastafel, een peperdure koffiemachine, smoothies en kruidenthee. Mijn projectpartners hadden het zaakje gehuurd voor een User Day, waar inderdaad jonge, 'hippe' carrièremensen op af kwamen. Ik ben er nog steeds niet zeker van of ik die zaak nu gezellig of iets te überhipster vind. Nou ja, ik was er dus om te werken.
Wat Karl echter tegelijkertijd ook signaleerde, en dat vind ik leuk, is dat die hipsterrestaurants en -zaakjes ook vaak regionale producten, soms uit eigen moestuin, aanbieden. Weg met kapsonesgerechten, maar wel fijn regionaal, simpel en met schaaltjes om te delen.