Hoewel het niet klinkt alsof dit het is, is het misschien wel goed om ook in je achterhoofd te houden dat een traagwerkende schildklier ook voor een te hoog cholesterol kan zorgen.
In dit geval niet nee: opa had hartstilstand, vader hoog cholesterol en wordt binnenkort gedotterd, tante had ook klachten en diagnose: erfelijk verhaal.
Een hartstilstand hoeft niet per se gerelateerd te zijn aan dichtgeslibde aderen. Uiteraard worden dat soort genen niet door alle nakomelingen geerfd, maar zou het ook gewoon pech kunnen zijn dat net je vader en zijn zus problemen hebben?
Aan mijn vaders kant van de familie komt bijvoorbeeld hoge bloeddruk voor en daar heeft/had ook iedereen er last van: zijn moeder had het en overleed aan een beroerte/hersenbloeding (70), zijn zus had het en overleed aan een hersenbloeding (59), zijn broer heeft het en die heeft het anderhalve nier gekost (toen was hij rond de 60), en de andere zus heeft het ook en meerdere tia's gehad en inmiddels hersenschade (ook vanaf halverwege de 50). Hoe het qua bloeddruk bij mijn vader zat, weet ik eigenlijk niet eens, maar die hield er dan ook een extreem ongezonde leefstijl op na en is ergens anders aan overleden.
Wacht eerst die 2e meting maar eens af en eventueel doe je kort daarop een 3e. Een oom (aangetrouwd;)) liet zich op zo'n cholesteroldag bij de supermarkt (uiteraard gesponsord door Becel/farmaceutische bedrijven...) prikken en had een zeer hoge uitslag. De week erop het voor de zekerheid bij de huisarts laten testen en toen was het normaal.
Aan statines kleven aardig wat nadelen (voor vrouwen nog meer) dus wees er zeker van dat het echt nodig is. Hier nog wat informatie over cholesterol en statines:
http://www.ravnskov.nu/ducholesterol.htm