Laat ik ook maar eens een poging doen:
Zoals al eerder is aangestipt, is het heel erg moeilijk om een onderzoek op te zetten waaruit je zomaar één-op-één conclusies kan trekken. Als je met mensen test, dan stop je ze niet in een afgesloten kamer (behalve bij de NASA, dan
).
Je zult altijd factoren houden waar je geen invloed op hebt. Zo kan niet alleen leefstijl, maar ook omgeving, genen, hormonen, slaappatronen, spijsvertering etc invloed hebben op het resultaat.
Stel je voor, een onderzoek heeft aangetoond dat als je elke dag bij de McDonalds eet, je dik wordt. Dan zou je kunnen zeggen dat je van MCDonalds eten dik wordt. Maar waarom eten die mensen bij de McDonalds? Omdat ze niet kunnen koken, geen tijd hebben wegens hard werken, of gewoon luie donders zijn?
En als een onderzoek aantoont dat mensen die chiazaad eten, veel gezonder zijn dan degenen die het niet doen, kan je dan zeggen dan chiazaad gezond is? Of dat de mensen die chiazaad eten, de weg naar de natuurwinkel weten te vinden en over het algemeen veel meer bezig zijn met gezondheid?
Natuurlijk zijn er zat studies waarbij wordt geprobeerd deze factoren te corrigeren of te elimineren. Maar daar heb je gedegen en zorgvuldig onderzoek nodig, met een groot aantal deelnemers.
Dus over het algemeen als ik zulke onderzoeken zie, dan zit ik in mijn hoofd al deze factoren door te nemen. Hoe groot was de steekproef, waar kwamen de deelnemers vandaan, hoe is omgegaan met levenstijl etc?
Daardoor zullen er altijd tegenstrijdige resultaten uit vergelijkbare onderzoeken kunnen komen. Ik verbaas me dan ook niet over de "Melk is gezond" tegenover "Melk is ongezond" verhalen. Ligt er maar aan wat hun onderzoeksvraag en -opzet was.
Let bij wetenschappelijk onderbouwde artikelen ook altijd op de datum, een onderzoek uit 1995 is misschien al lang achterhaald of weerlegd.
Zeker bij voeding geloof ik niet dat we al weten, of kunnen weten, wat het "ideale" voedsel is voor iedereen. Zeker omdat elk mens intern anders werkt. Als ik in mijn eigen kring rondkijk, dan heb ik al iemand die allergisch is voor vlees en iemand die niet goed plantaardige eiwitten opneemt. Oftwel, de één wordt ziek van vlees, de ander kan erg moeilijk zonder. Het zijn uitzonderingen, maar het illustreert voor mij wel de diversiteit tussen mensen.
Wat ik zeker wel geloof, vooral uit eigen ervaring, dat een dieet waarvan het grootste deel van plantaardige oorsprong is, zeker voor mij bevorderlijk is. Maar daar heb ik geen uitgebreid onderbouwd onderzoek naar gedaan