Vegatopia Forum

Wat en waar eet je met de kerstdagen?

Offline Eelco

• Admin
  • 20.667
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Wat en waar eet je met de kerstdagen?
« Gepost op: 23 december 2015, 17:20:21 »
Ik had gisteren al alle boodschappen gehaald. Geen 'delicieux' producten of andere ongein die de supermarkten ons proberen aan te smeren. Wel lekkere afbakbroodjes, goede biologische kaas en brie, toastjes, wijn en lekkere biertjes, en een belachelijke hoeveelheid groenten (besef ik ineens). Wij komen de kerstdagen dus wel door.

Morgen worden we bij Kristofs ouders verwacht. Die eten traditioneel op Heiligabend Kartoffelsalat (aardappelsalade) met worstjes. Kristof kwam op het idee dat wij in plaats van saaie tofuworstjes ook lekker kaasgehakt à la Joyce mee kunnen nemen. Omdat zijn ouders niet zo groente-georiënteerd zijn, neem ik ook maar een kleine salade mee (koolrabi, radijs, puntpaprika, komkommer met een mosterd-honing-bieslookdressing).

Eerste Kerstdag heeft Kristof een voorstelling en ik heb zelf ook nog niets gepland. Waarschijnlijk eet ik iets lichts, bel met mijn oom, die jarig is, en zorg voor lekkere hapjes als Kristof weer thuis komt (de voorstelling begint vroeg, dus we hebben nog wat avond over).

Tweede Kerstdag zijn we weer bij Kristofs ouders, dit keer met de hele familie. 's Middags moet er al warm worden gegeten en ik mag voor de vegetariërs (lees: onszelf) zorgen. Misschien wordt het weer een lasagne (makkelijk mee te nemen), maar een lekkere soep met brood lijkt me ook wel wat.

En pas na de kerstdagen hebben we dan tijd om vrienden uit te nodigen en lekker uitgebreid te kokkerellen  :).
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
Re: Wat en waar eet je met de kerstdagen?
« Reactie #1 Gepost op: 23 december 2015, 18:03:47 »
Met Kerstavond gaan we naar de film. Eten weet ik nog niet, misschien ga ik sushi maken, maar het kan ook iets heel makkelijks worden.

Eerste Kerstdag richting het oosten. We hebben een een kerstplateau, tapas op zijn Twents bij de Gulle Goedzak in Nijverdal. Ze konden rekening houden met 3 vegetariërs en zoutloos en eiwitarm dieet. We zijn heel benieuwd. ;)

Tweede Kerstdag naar de zus van F. Geen idee wat zij in gedachten hebben.
« Laatst bewerkt op: 23 december 2015, 18:21:59 door LL de Ling »

Offline meisbaer

• 5.622
« Reactie #2 Gepost op: 23 december 2015, 23:59:47 »
Grappig, wij zitten een paar dagen later in Nijverdal, bij de schoonfamilie.

Morgen wordt het currykookdag :)
Mijn ouders en m'n zus komen vrijda een dagje uit Zeeland, over, zwager blijft bij de hond, want hij houdt niet zo van familiedingen. Zijn we aan gewend, dus geen probleem. M'n andere zus heeft kerst bij haar Engelse schoonfamilie, dus wij zijn maar met z'n vijven dit jaar.

Ik maak een anglo-indian kerstdiner. Eerst 's middags lunch met Mince Pies, bladerdeeg samosa's, papadoms en chutney. En kerststol :)
Dan voor 's avonds curry. O.a shambar (linzen), bloemkool met cocossaus, pittige gebakken aardappel met ui en een tomaten-champignon-courgettecurry. Met naanbrood en safraanrijst.

Toe Christmas pudding  (nog van mijn zusje uit Engeland meegenomen) met masala chai-ijs (gisteren gemaakt).

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #3 Gepost op: 24 december 2015, 12:42:10 »
Ik sla kerst een beetje over dit jaar, maar maak voor mezelf wel een lekker no-knead broodje. Misschien dat ik ergens tussen kerst en Oud en Nieuw nog een middagje ga gourmetten met een vriend.
« Laatst bewerkt op: 24 december 2015, 13:26:18 door Hizikigrrrl »

Aiko

« Reactie #4 Gepost op: 24 december 2015, 12:58:43 »
Dat is een lange gourmetmarathon...

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #5 Gepost op: 24 december 2015, 13:26:44 »
Dat is een lange gourmetmarathon...
:P

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #6 Gepost op: 24 december 2015, 20:52:36 »

Zwaait alvast!

Ben wel jaloers op je Anglo-indian kerstdiner. Lijkt me heerlijk.

Offline meisbaer

• 5.622
« Reactie #7 Gepost op: 24 december 2015, 21:24:10 »

Zwaait alvast!

Ben wel jaloers op je Anglo-indian kerstdiner. Lijkt me heerlijk.

Zwaait alvast terug  :bye:

Het voordeel van zelf koken, je kan het zelf uitzoeken. Al was het mijn zus die "curry!" antwoorde toen ik vroeg of ze nog voorkeuren had :)

Eigenlijk is het juist heek handig om niet iets standaards te koken met kerst. Je hoeft niet de hele stad door voor het laatste zakje ruccola of bakje mascarpone. En het is veel goedkoper, je hebt alleen je kruiden nodig, eigenlijk. Bijna alles is al klaar, dus het wordt morgen meer een soort opwarmgebeuren ;)

Offline karl

• 6.377
« Reactie #8 Gepost op: 25 december 2015, 08:14:32 »
De kinderen komen zaterdag naar ons en we staan niet graag te lang in de keuken als er gezelschap is (en anders ook niet, eigenlijk). Dus beginnen we vandaag al aan de voorbereiding van een (koud) buffet waarin allerlei groenten met andere sausen en dressings de hoofdrol spelen en waar we, om toch iets warm erbij te hebben, in de oven geroosterde groenten gaan geven.
Donderdagavond waren er american potatoes (voorgeroosterde diepvriesaardaapelen, nog terug op te warmen in de oven), salade, tomaten, luxe-burgers en béarnaise-saus (wat mij betreft de lekkerste saus die er is).
Vanavond spinazie-aardappelpuree (bereid gekocht, enkel nog microgolf), veggieworsten, witlo(o)f en nog de rest van de béarnaisesaus.

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #9 Gepost op: 25 december 2015, 15:48:35 »
Wat een lekkere dingen allemaal!

Vanavond traditioneel kaasfondue, erbij stoofpeertjes en rauwkost, met heel lekker biologisch afbakbrood. Morgen een klassiek kerstmenu: vegetarische Wellington met cranberrysaus, stoofpeertjes, doperwtjes, broccoli, bloemkool, gegratineerde aardappelpuree. vooraf een sellerie duo: glaasje knolselderij-roomsoep en toast met zelfgemaakte selleriesalade, als dessert appeltaart met kaneelijs en een glaasje pittige chocolademelk (veel cacao, wat rum en chili)

Alles zelf gefabriekt. Morgenochtend de vulling voor de Wellington maken en uitproberen, het is een zelfbedachte combinatie op basis van een aantal recepten dus best spannend.

Eet smakelijk iedereen.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline meisbaer

• 5.622
« Reactie #10 Gepost op: 26 december 2015, 00:27:19 »
Ook allemaal lekker! Veel plezier nog op tweede kerstdag :)

Hier iedereen weer voldaan (en vooral erg vol) naar huis gekeerd. Was gezellig en de curry's vielen in de smaak. En nog met z'n allen gefacetimed met onze zus in Londen  ;D

En voor het eerst Christmas pudding gehad, het was anders dan ik verwacht had. M'n ouders hebben de rest meegenomen. Het chai-ijs was best goed gelukt.

Offline Sven

• 3.926
« Reactie #11 Gepost op: 26 december 2015, 13:11:18 »
Kerstavond:

Bladerdeegkerstboom met pesto
Rammenassoep
Ovenschotel met spinazie, puree en gekookt ei. (voor de rest: met vis en garnalen)
Kaasschotel
Gebak ik moest de laatste bus halen...

Kerstdag:

Witlofsoep
Rooktofu met oesterzwammen - peultjes - pommes duchesse
Panacotta met framboos
« Laatst bewerkt op: 26 december 2015, 13:23:41 door Sven »
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #12 Gepost op: 26 december 2015, 13:22:46 »
Wij spreken kerstavond altijd met vrienden af om eerst naar een kerk te gaan (vooral voor de muziek) en daarna lekker champagne te drinken, die zij elk jaar met zorg uitzoeken. Wij hadden diverse kazen van Kef meegenomen en die hebben we lekker gegeten met Wieringa knappertjes. Omdat de zus van de gastheer een geitenboerderij heeft, was er ook nog zeer jonge geitenkaas, erg lekker. Vooraf aan dit alles hadden we zelf thuis een snelle pasta met aubergine en tomatensaus gegeten, maar niet zo veel, ivm die kazen dus.

Kerst vieren we gezellig thuis, dus geen heen- en weergereis. Op 1e kerstdag maakte ik zelf tofu en die aten we met aan tafel te grillen groenten (groene milde pepers/paprika's, courgette en in mirin en sojasaus gestoofde daikon), Japanse rijst, pickles en lekkere sausjes (ponzu, miso/citroen en romige sesamdressing). Hazelnotenijs toe van Metropolitan deli.

Vandaag eten we gevulde puntpaprika's en ook gevulde milde pepers/paprika's en rösti. Erbij een frisse komkommersalade. Er is nog wat hazelnotenijs over, dus dat vast toe.
,,,,فلافل

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #13 Gepost op: 26 december 2015, 17:54:14 »
Eerste kerstdag bij mijn ouders, tweede lekker thuis met man. Lekker spruitjesstamppot met falafel.

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #14 Gepost op: 27 december 2015, 09:34:22 »
Het begon goed in de Gulle Goedzak, als voorgerecht konden we pakken uit een groot plateau met brood, salades, olijfjes en salade met geitenkaas (dat was speciaal voor de vega's gemaakt). Het zag er goed en vers uit.

Toen kwam het hoofdgerecht en dat was ook salade met geitenkaas (en we konden pakken uit allerhande garnituur). Beetje jammer was dit wel. Konden ze nu echt niks anders verzinnen? O jawel, ze boden ook nog aan een kaassoufflé te maken. Maar dat wilde ik niet. Mijn vriend wel, dus hij kreeg er prompt 2.

Gisteren kookte de zus van F. en die had goed haar best gedaan. Een geitekaasamuse (ojee!, maar ok), tomatensoep (lekker kruidig) een salade van courgette en sinaasappel en spaghetti met avocadomengsel. Toe een 'appeltaart' in een weckpot.

De komende dagen zal ik niet zoveel eten, ik heb altijd moeite met deze hoeveelheden, maar hou me dan ook niet in.

Offline jol

• 2.653
« Reactie #15 Gepost op: 31 december 2015, 12:37:59 »
Blijkbaar heb ik mijn bijdrage hier niet opgeslagen, eens kijken wat ik nog weet...  ;D
Eerste kerstdag thuis, dürüm, smeersels, een paar kaasjes, een flinke salade. Rustig aan voor het evenwicht, tweede kerstdag en zondag aten we buiten de deur dus al gauw uitbundiger.
Tweede kerstdag Grieks in Delft met mijn familie, zondag bij de moeder van de man plus haar vriend. Hij kookte op z'n Costa Ricaans: spaghetti, strikjespasta, groentesaus, rijst en bonen. Een beetje vreemde combinatie maar we zijn er aan gewend en hij kookt lekker dus who cares  ;)