IK wou het eens hebben over het prijskaartje. (Dat is hier nog niet in een afzonderlijke draad besproken, dacht ik). Het ligt voor de hand te aanvaarden dat biologische producten bv heel wat duurder zijn dan gewone, chemisch en anderzijds vervuilde producten. Hoewel er op vegetarische sites ook wel mensen zijn die zelfs dat durven ontkennen. Misschien zullen ook hier een paar deelnemers het algemeen bekende willen ontkennen? Nu zijn vega’s niet noodzakelijk bio-consumenten. Maar in de praktijk zijn de meeste vega’s dat wel. Dat ligt ook voor de hand, vegetarisme en biologisch eten behoort tot dezelfde motivering. Ik, als veganist, heb me organische en bio-producten een lange periode niet kunnen permiteren, juist vanwege een beperkt budget. Wat ik natuurlijk zeer betreurde. Vandaar mijn betrokkenheid in dit tema. Het is bekend dat het vegetarisme ontstond bij arme bevolkingen die zich geen vlees konden veroorloven, zoals in Indië. Op die manier kun je inderdaad een minimumbudget hanteren en toch nog een zeer gezond dieet volgen. Enkel op rijst bv, Zelf heb ik dat ook 15 jaar gedaan: enkel rijst in tomatensaus. Op die manier kon ik mijn huur blijven betalen. Na huur en energie hield ik toen immers slechts 6000bf over voor al mijn andere uitgaven (minstens tussen 1989 en 2003) Met een kilo rijst deed ik bijna een volle week. Aan de tegenwoordige prijs voor volle bio-rijst (want ja, het was wél bio-rijst en dus at ik toch nog bio!) is dat 2,5€ per kilo. Geen enkele andere basis-voedingsbron kan die lage kostprijs benaderen -tenminste toch geen basis-voedingsbron die zo diëtisch compleet is. Nu mijn omstandigen veranderd zijn, zit ik in het dure gamma. Met veel variatie en een hoog budget voor voeding. Ik durf dus beweren, vanuit die ervaring, dat vega’s heel diep in hun beurs moeten tasten voor de overgrote bulk van hun consumptie. En mijn bedoeling is: hier de prijsvergelijking te maken van de meeste vega-producten die ik tegenwoordig aankoop in vergelijking met het niet-vega en niet-bio aanbod.