Vegatopia Forum

Gelatine en medicijnen

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Sedna

  • ***
  • 160
  • Geslacht: Vrouw
Gelatine en medicijnen
« Gepost op: 27 oktober 2011, 09:08:35 »
Nu ontdek ik eigenlijk nog maar net waar overal gelatine (gemalen botten van dieren) in zit. Ook in mijn lievelingspudding van Mona. Nou ja jammer dan ga ik zelf toch frambozenpudding maken. Ik heb geen pudding nodig.

Nu ben ik gelukkig zo gezond als een vis en eten met gelatine kan ik vermijden want ik heb het niet nodig. Maar wat als je medicijnen nodig hebt. Heel veel medicijnen worden ook gemaakt van varkensbotten. Ik kwam daar eigenlijk achter door met mijn kinderen naar klokhuis te kijken. Wat doe je dan als vegetariër je hebt medicijnen nodig maar het is van varkensbotten gemaakt. Ik denk dat je dan gewoon niet anders kan en voor de rest doe je er alles aan. Of hoe zou jullie dat doen?
Als ieder mens zijn stukje vlees zelf zou moeten schieten, dan zouden er veel meer vegetariërs zijn.

Offline MaartenP

  • ***
  • 191
  • Geslacht: Man
Re:Gelatine en medicijnen
« Reactie #1 Gepost op: 27 oktober 2011, 09:26:32 »
Ik ben veganist en in mijn medicijnen zit lactose. Daarnaast zijn medicijnen ook bijna altijd op dieren getest. Tja, je kan het jezelf lekker onmogelijk maken en doodgaan/heel veel lijden voor de goede zaak, maar daar schiet helemaal niemand wat mee op denk ik.

Van medicijnen als paracetamol etc kan je trouwens wel varianten vinden zonder dierlijke ingrediënten.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Gelatine en medicijnen
« Reactie #2 Gepost op: 27 oktober 2011, 17:31:06 »
Ik heb het aan mijn apotheek doorgegeven en waar mogelijk bieden ze een alternatief aan. Bijv. capsule openen en inhoud eruit halen (die capsule is meestal niet voor niks, werkelijk mega-gore inhoud  :-X) of vloeibare variant.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Sedna

  • ***
  • 160
  • Geslacht: Vrouw
Re:Gelatine en medicijnen
« Reactie #3 Gepost op: 27 oktober 2011, 21:35:25 »
Dat is een goed idee Haantje. Als er een alternatief heb ik dat ook liever. Als ik wat nodig heb ga ik het ook aan mn apotheker vragen.
Als ieder mens zijn stukje vlees zelf zou moeten schieten, dan zouden er veel meer vegetariërs zijn.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Gelatine en medicijnen
« Reactie #4 Gepost op: 27 oktober 2011, 21:58:39 »
Bij speciale apotheken die hetzelf kunnen samenstellen, zou je dan zonder gelatine enzo kunnen verzoeken. Is denk wel uitzoekwerk. Of kijken naar alternatieven voor die medicatie die wellicht niet dierlijke ingrediënten bevat.

Als je iets nodig hebt qua medicatie is dierproeven lastig te vermijden. Als patiënt sta je met de rug tegen de muur wat betreft. De situatie is ook anders dan met bv. vleesconsumptie, waar je gemakkelijk de keus kan maken. Bij dierproeven willen medicatiefabrikanten e.d. soms zelf dat die verplichting wordt opgeheven (omdat ze weten dat dierproeven grote kans biedt dat hun medicatie niet goedgekeurd wordt), maar doordat de overheid zo conservatief denkt en zich door conservatieven laat informeren krijg je dat die verplichting er nog steeds is.

Stem op de Partij voor de Dieren

mcowenton

Re:Gelatine en medicijnen
« Reactie #5 Gepost op: 12 februari 2012, 19:45:10 »
Winderigheid wordt meestal veroorzaakt door gist en/of gist-achtige organismen in de darmen. Zij zetten koolhydraten om in alcohol, en dit maakt dat veel gassen vrijkomen. Er zijn natuurlijk andere oorzaken, maar twee van de meest voorkomende zijn Candida en eencellige darmparasieten. Een paar handige links: http://candidabehandeling.nl/ en http://dientamoebafragilis.nl/

Offline Muis

  • *****
  • 1.242
  • Geslacht: Vrouw
Re:Gelatine en medicijnen
« Reactie #6 Gepost op: 13 februari 2012, 11:31:35 »
Bij voorgeschreven medicatie let ik er niet op, dan heb ik het gewoon echt nodig. Maar dan lees ik de ingredienten ook niet, ik hoef het dan ook echt niet te weten.

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Gelatine en medicijnen
« Reactie #7 Gepost op: 13 februari 2012, 12:38:19 »
Medicijnen zitten niet voor niks in een capsule, dat is dat ze pas in de maag opengaan en niet al worden blootgesteld aan speeksel. Maar er bestaan ook vega-capsules.