Vegatopia Forum

Zoete aardappels (bataten)

Majo

Zoete aardappels (bataten)
« Gepost op: 18 maart 2010, 18:25:20 »
Heeft er iemand een idee hoe je op voorhand kunt weten wat voor soort zoete aardappel je koopt?

Onlangs kochten mijn vriendin en ik in C1000 in Hulst zoete aardappels, in de veronderstelling dat deze oranje vruchtvlees zouden hebben, zoals we dat gewend zijn op restaurant.
Het vruchtvlees was echter wit, en de aardappels smaakten wel oké, maar niet gewéldig. Ze sloegen een paar uur na het bereiden overigens een beetje zwart uit...  ???

Hoe kan ik zien of een zoete aardappel wit of oranje vruchtvlees heeft? En welke kopen jullie normaal gezien?
« Laatst bewerkt op: 18 maart 2010, 18:30:22 door Majo »

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zoete aardappels (bataten)
« Reactie #1 Gepost op: 18 maart 2010, 19:14:20 »
Een stukje vd schil wegkrassen met je nagel.

Die bij de AH is vaak wit, die bij de biowinkel hier altijd oranje. Oranje is mijn favoriet, dus die koop ik altijd.

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #2 Gepost op: 18 maart 2010, 19:51:41 »
De kleur van de schil is ook anders, die met witte kant heeft een beetje paarsige schil, de yams (met oranje binnenkant) hebben een schil die meer richting oranje gaat. Zie hier voor illustraties. Maar ik kras idd toch ook meestal een stukje schil weg voor de zekerheid.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #3 Gepost op: 18 maart 2010, 21:06:06 »
Ik heb ook het idee dat die witte binnenkant/paarse schil wat puntigere uiteinden heeft dan die oranje schil/oranje binnenkant.
,,,,فلافل

Majo

« Reactie #4 Gepost op: 23 maart 2010, 08:50:17 »
Ik ga straks naar de Natuurwinkel... eens kijken of ik de "juiste" zoete aardappelen kan ontdekken!

bedankt voor de tips!  :cheer:

Vegatopia

[Koken] Zoeteaardappelkoekjes met limoen en avocado
« Reactie #5 Gepost op: 28 september 2016, 13:01:19 »
Zoeteaardappelkoekjes met limoen en avocado

Eergisteren plaatsten we een recensie van het boek Het Nieuwe Vegalicious van Alice Hart. Vandaag hebben we voor jullie een recept uit dit boek voor 'koekjes' (of één grote koek) met zoete aardappels, gember, koriander, avocado en limoen. Volgende week mogen we nog een recept uit dit boek plaatsen, dan voor een Thaise tofusalade!

Source: Zoeteaardappelkoekjes met limoen en avocado

Vegatopia

[Koken] Zoete-aardappelpannenkoekjes met feta op een zomergroentenstoofpotje
« Reactie #6 Gepost op: 26 juli 2017, 13:01:45 »
Zoete-aardappelpannenkoekjes met feta op een zomergroentenstoofpotje

In Dublin at ik in The Woollen Mills, een restaurant gelegen aan de centrale rivier de Liffey, waar traditionele gerechten in een modern jasje bereid worden en waar ook inventief vegetarisch gekookt wordt. Midden in de winter at ik daar een stoofpot van wortelgroenten, geserveerd met moderne zoete-aardappelpannenkoekjes en a touch of feta, de bekende Griekse schapen- (en geiten-)kaas. De knolgroenten en kolen, welke in Nederland eerder gezien worden als 'vergeten groenten', worden in Ierland nog veel gegeten. Het zijn namelijk de enige beschikbare seizoensgroenten in de winter. Gelukkig schijnt de zon nu volop en zijn de zomergroenten weer volop beschikbaar. Vandaag daarom een zomerse variant van dit gerecht. De stoofpot kan, indien gewenst, ook lauw of op kamertemperatuur gegeten worden. Een feestelijk recept voor een maaltijd buiten.

Source: Zoete-aardappelpannenkoekjes met feta op een zomergroentenstoofpotje