Vegatopia Forum

Polenta

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Polenta
« Gepost op: 17 april 2011, 19:57:44 »
Heeft een reputatie, of heb ik dat nou mis? In ieder geval heb ik een kilozak maismeel en daar kan ik me nog wel een flinke tijd mee voeden. Om nou niet in een recept vast te komen te zitten: aanraders?

Ik wil nog polenta met andijvie doen, en ik weet ook dat je het kan laten stollen en daarna bakken voor een soort koekjes.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Polenta
« Reactie #1 Gepost op: 17 april 2011, 20:52:59 »
Grillen idd!

Je kan het ook gebruiken in de taart of voor koekjes.

Polentapap vinnik ook lekker.

Mijn chili-polenta-ovenschotel: http://www.vegatopia.com/vega/koken/specials/amerika-week/8623-amerika-week-mccains-chili-polenta-ovenschotel-uit-arizona

Offline lennekevg

  • ***
  • 139
Re:Polenta
« Reactie #2 Gepost op: 18 april 2011, 11:15:57 »
Eerst 'koken' met water/ bouillon, voeg evt wat kruiden toe (rozemarijn, tijm, etc). Als het klaar is (ca 20 min) er wat (harde) kaas (bijv parmezaan) doorheen roeren. Uitgieten op een plank/ bakblik (met ingevet bakpapier). Aflaten koelen en dan in repen/blokjes/ snijden. Deze kun je roosteren, bakken, etc. Lekker met geroosterde tomaatjes, gorgonzola sausje, etc.

Ik heb een italiaans vega boek, daarin maken ze er een soort lasagne van, met tuinerwten puree en gebakken paddestoelen. Jammie!

Verder is het ook erg lekker om een deel van het meel/bloem in een cakje/muffin recept te vervangen door polenta, komt er een soort 'knappertje' in. Vooral bij hartige muffins of wat 'nattere' (bijv met frambozen).

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Polenta
« Reactie #3 Gepost op: 18 april 2011, 13:41:27 »
Ik doe de gekookte polenta met parmezaanse kaas en meegekookte geraspte knoflook altijd in een ingevette cakevorm en laat hem dan opstijven. De opgesteven polenta snijd ik dan in plakken en die plakken bak of grill ik.
n.b. goed blijven roeren, anders brandt het aan, en de polenta lekker dik maken, dan krijg je een mooi stevig resultaat.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Polenta
« Reactie #4 Gepost op: 18 april 2011, 18:54:58 »
Het voordeel is dat je polenta altijd nog wel wat langer kan koken zodat het nog wat meer indikt.

Ik wil vooral weten wat je er goed bij kan doen. Groente-combinaties dan. De tomatensaus, de paddo's en de geslonken bladgroenten (of dat nou andijvie, spinazie of snijbiet is), die hebben we al. Maar meer? Wat doen we met kool of raapjes? Courgette?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Polenta
« Reactie #5 Gepost op: 18 april 2011, 19:38:24 »
Het voordeel is dat je polenta altijd nog wel wat langer kan koken zodat het nog wat meer indikt.

Ik wil vooral weten wat je er goed bij kan doen. Groente-combinaties dan. De tomatensaus, de paddo's en de geslonken bladgroenten (of dat nou andijvie, spinazie of snijbiet is), die hebben we al. Maar meer? Wat doen we met kool of raapjes? Courgette?

Nou die geslonken bladgroenten (een beetje bittere) zijn wel erg lekker erbij. Met kool zou ik een salade maken (met bv wat yoghurt, mosterd en karwijzaad, een typische Eelcosalade dus). Courgette: grillen en fijn gesneden munt en een beetje olie en azijn erover.
Gebakken witlof kan ook prima. Witlof is niet erg duur momenteel.
,,,,فلافل

Chan Nguyen

Re:Polenta
« Reactie #6 Gepost op: 21 juni 2011, 09:24:42 »
Hoi, Polenta, gebruik ik naast als een dikke pap maar ook  voor toetjes, Polenta heeft wat zuur smaak, gebruik best veel suiker.

zie van mijn Polenta Taro cake.
http://vn.360plus.yahoo.com/channguyetkn1/article?mid=536