Vegatopia Forum

Jus

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
Re:Jus
« Reactie #20 Gepost op: 15 maart 2007, 18:25:14 »
Zo serieus was ik nou ook weer niet hoor. :P

Maar het boek is wel echt een aanrader, ook voor vegetariërs.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Nick

• 578
« Reactie #21 Gepost op: 22 maart 2007, 21:58:17 »
Kheb em besteld!
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

viv

« Reactie #22 Gepost op: 28 maart 2007, 16:55:43 »
Wij hebben sinds kort de zakjes champignonjus ontdekt van Maggi
lekker en vegetarisch! voorheen kochten we vaak zakjes bij de super de boer maar dat merk is niet meer heb ik begrepen
 ::)

Offline blingda

• 149
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #23 Gepost op: 09 april 2007, 18:41:56 »
kent iemand een recept/product wat een beetje op een rolladejus lijkt (voor de mensen die misschien ooit vlees aten en weten hoe dat smaakte) ik kan al het vlees heel goed missen, maar heb tot nu toe nog geen echt lekker pittige vegetarische jus kunnen vinden die hier een beetje bij in de buurt komt. Een echt lekkerere jus mis ik dus wel! Zijn rolladekruiden ook echt alleen kruiden of zitten er dierlijke stoffen in?

Tom32

« Reactie #24 Gepost op: 10 april 2007, 13:45:47 »
Gisteren nog ouderwets gekookte aardappelen gegeten, met eenvoudige jus, poeder van Vetara uit een glazen potje, gefruit uitje met een beetje boter erdoor dikke eetlepel juspoeder en 100 a 150 ml water erbij gedaan ipv de aanbevolen 200 ml. was lekker.  :)

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #25 Gepost op: 16 november 2007, 22:18:14 »
http://www.realage.com/news_features/tip.aspx?v=1&cid=18588

Portobello Gravy
This recipe is a tried-and-true favorite from EatingWell -- and it's low in saturated fat, low in cholesterol, and low in carbs, too. Find other recipes at EatingWell.com.

Ingredients
1 tablespoon extra-virgin olive oil
1 medium onion, finely chopped
2 cloves garlic, minced
1 1/2 cups chopped cleaned portobello or shiitake mushrooms
2 1/4 cups vegetable broth
3 tablespoons tamari or reduced-sodium soy sauce
1/4 teaspoon dried thyme leaves
1/8 teaspoon crumbled dried sage
1 tablespoon cornstarch
2 tablespoons water
Freshly ground pepper to taste

Directions
1. Heat oil in a medium saucepan over medium heat. Add onion and garlic; cook, stirring often, until softened, about 5 minutes. Add mushrooms and cook, stirring often, until they begin to release their juices, about 10 minutes.

2. Add broth, tamari (or soy sauce), thyme and sage; simmer for 10 minutes. Mix cornstarch and water in a small bowl. Stir into the sauce and simmer, stirring often, until slightly thickened, about 10 minutes more. Season with pepper. If you prefer a smooth gravy, pass it through a fine sieve (discard mushrooms and onions). Serve hot.

Nutrition Information
Per serving
Calories: 44
Carbohydrates: 5g
Fat: 2g
Saturated Fat: 0g
Monounsaturated Fat: 1g
Protein: 1g
Cholesterol: 0mg
Dietary Fiber: 1g
Potassium: 100mg
Sodium: 510mg

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #26 Gepost op: 12 april 2008, 23:59:10 »
Het merk Orgran heeft ook een vega-jusmix.

Offline Anand

• 112
  • Geslacht: Man
« Reactie #27 Gepost op: 13 april 2008, 00:27:25 »
Mijn recept voor jus is...

1 eetlepel Currysaus uit fles/tube
1 zakje knorr drink kruiden bouillon (voor 175ml water)
1 eetlepel boter of vet
2 eetlepels Madeira
200ml water
wat groene peper uit molen

dat koken en binden met maizena.

Offline animal lover

• 592
Jus voor door de stamppot.
« Reactie #28 Gepost op: 12 oktober 2010, 10:13:34 »
Een paar jaar geleden heb ik het al eens gevraagd en ben toen wel met wat ideeën aan de slag gegaan. Daarna ontdekte ik jusblokjes, die vegetarisch zijn en nu ben ik op het punt dat ik die niet wil gebruiken. Ik wil proberen zo min mogelijk kant en klare producten te eten i.v.m. allerlei vage E nummers. Als we standaard aardappels groenten eten dan brouw ik er nog wel wat van, maar een jus, die door de boerenkoolstamppot etc. gaat? Wie o wie kan mij helpen?
Vegetariër, die flirt met het veganisme.

Offline Joske

• 2.829
Re:Jus voor door de stamppot.
« Reactie #29 Gepost op: 12 oktober 2010, 10:16:19 »
Een ajuin snipperen en in boter of olijfolie aanbakken, water erbij, peper, zout, mosterd, beetje sojasaus en dan binden met maizena of bloem. Nog bijkruiden, eventueel gesnipperde bieslook of peterselie.

Offline Fynnya

• 432
Re:Jus voor door de stamppot.
« Reactie #30 Gepost op: 12 oktober 2010, 11:01:14 »
Als ik zelf jus maak, gebruik ik meestal tamari, veel peper en komijn, tomatenpuree, knoflook, gember en soms ketoembar.
Tamari en tomatenpuree zijn natuurlijk ook kant-en-klare producten, dus ik weet niet of je daar wat aan hebt.
In biologische winkels heb je overigens ook jus, die denk ik zonder E-nummers is, maar ik weet niet of je het dan wel wil gebruiken.