"de kat hoort er niet te zijn " is een non argument...de kat is er nu eenmaal
heb je een dier, neem de verantwoording, binnen die verantwoording valt wat mij betreft zeker een basis behoefte als voeding.
Hoezo is dat een non-argument? Het is de basis. Het dier is er in de huidige vorm door de mens.
Dat als je een dier 'hebt' dan draag je zeker de nodige zorg.
"het boeit niet wat je je dier geeft zolang het maar gezond is " valt onder dezelfde noemer wat mij betreft
Zeer sterke argumentatie...
de gezondheid van een dier kan al veel langer twijfelachtig zijn voordat het dier het toont, denk hierbij aan darm en maagproblemen
op het moment dat een dier opeens halfkaal door je huis huppelt door overgevoeligheid , is de overgevoeligheid voor de voeding al veel langer aan de gang dan dat de uiterlijke kenmerken aanwezig zijn .
Zoals ik in een ander topic al aangegeven heb ga ik o.a. mee met een conclusie die een wetenschappelijk instituut had. Dat er geen direct probleem is met een kat een 'vegetarische' voeding te geven waarin alle benodigde stoffen zitten.
een kat is een carnivoor, dus moet het vlees eten
het verteringsstelsel is niet gebouwd op grotere dan incidentele hoeveelheden van groenten , fruit en granen en het geven van een vleesvrij dieet leid tot verkorten van leven, en gezondheids problemen
... een carnivoor op groenvoer zetten is in mijn beleving dan ook simpelweg mishandeling van het dier .
je belast het systeem onnodig met stoffen welke het maar moeilijk kan verteren wat kan leiden tot bijvoorbeeld nierfalen
Zie reactie hier boven. Je moet niet te zwaar tillen aan de term 'vegetarisch' bij deze voeding, want het is erg bewerkte voedsel + hoop toevoegingen.
Verder geld voor bepaalde type katten dat het inderdaad niet goed is om die voeding te geven. Diverse rassen hebben hoge kans op nierfalen.
ik ga mijn paard ook geen carnivoren dieet geven omdat ik groenten niet etisch vind....
Je probeert nu vooral weg te gaan van de discussie door zo een voorbeeld erbij te pakken.
We hebben katten die vlees krijgen. Vlees betekent dieren die daar door voor moeten gaan. 1 kat tegenover de andere dieren.
Dan kan je kiezen om gewoon de katten op te laten eten ipv kip ofzo. Dat scheelt dan weer wat kippen. Zou goed voor milieu zijn en minder dieren kosten. En nog eens problematiek in de asielen weg krijgen. Of je kiest er voor gewoon lekker dat vlees voor te schotelen.
Of je geeft een kat voeding die weliswaar van plantaardige bronnen afkomstig is, maar alle nodige voedingsstoffen bevat en uitgebalanceerd is gemaakt door deskundigen (Dierenartsen). Een lekker hapje voor de kat. Geen extra dierenlevens die daardoor verdwijnen. Waarschijnlijk ook nog beter voor het milieu. En een optimaal resultaat in het redden van levens. En tsja.. misschien dat het dieet niet goed valt voor de ene kat.. dat kan gebeuren. Daarom moet je ook altijd gewoon goed in de gaten houden. Net als met welke kat ook (carnivorische voeding of andere voeding).
dit is wel mijn mening, maar wel gestaafd door onderzoeken , opleiding in dierhouderij en gezondheid en persoonlijke interesse in dieren.
als je een huisdier geen vlees wil voeren, neem een herbivoor... maar ga niet een carnivoor op een herbivoren dieet zetten
Er is m.i. niets carnivorisch aan het dieet van een huiskat.
Wat betreft de opmerking dat je dan geen carnivoor moet 'nemen'. Ik zal ook niet snel een kat nemen (heb die ook niet). Maar er zijn een hoop mensen die graag katten helpen die uitgestoten worden. Die vangen ze op. En dan kan het lastig zijn om dan toch vleesvoeding te geven, terwijl je die industrie ook niet wilt steunen. Vegavoer voor katten is dan toch een goede oplossing. Als het alle stoffen bevat, goed uitgebalanceerd is en het dier het natuurlijk lekker vind dan zie ik geen bezwaren.
Wil overigens niet zeggen dat het voer standaard voor elke kat kan. En dat zal ik ook niet beweren. Fabrikanten geven vooral aan dat bepaalde katten met nierproblemen het sowieso niet moeten nemen. En er zijn ook verkeerde merken op de markt, die te weinig toevoegingen hebben e.d.