Vegatopia Forum

Pizzasteen

Offline bambi

• 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Pizzasteen
« Reactie #20 Gepost op: 12 januari 2009, 10:27:38 »
A. haalt de hete steen uit de oven, en maakt dan binnen een minuut daar de pizza op: deeg uitduwen, saus, kaas, dingetjes, klaar.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #21 Gepost op: 13 januari 2009, 20:16:45 »
We hebben de pizza's met een houten plank op de steen geschoven, en met 2 spatels (want inmiddels wel stevig) er af gehaald. De 2e pizza lag zo los op de steen door al het meel, dat die met het in de oven zetten (we hadden hem de 2e keer met het rooster uit de oven op hetfornuis gezet, voor het gemak) half van de steen af gleed en dus lag het halve beleg op de grond. Ze waren wel erg lekker, hoewel de steen bij de eerste wellicht nog niet heet genoeg was. Persoonlijk vond ik deze keer het verschil met hoe we ze op de bakplaat maken niet enorm, maar misschien moeten we nog een paar keer oefenen. Maar zo'n schep lijkt wel een vereiste, dus daar gaan we maar even achteraan.

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #22 Gepost op: 13 januari 2009, 20:59:56 »
Mét schep blijft hij wel warmer, maar hij blijft toch wel warm, hier zijn de pizza's echt heerlijk hoor.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #23 Gepost op: 13 januari 2009, 21:19:01 »
Hier zijn ze ook heerlijk, maar niet nóg heerlijker dan toen we ze op de bakplaat deden dus.

Offline Laurie

• 2.478
« Reactie #24 Gepost op: 04 mei 2009, 17:23:00 »
En eindelijk is het dan gelukt: in Denemarken hebben we een echte pizzasteen (aldus de verpakking dus dat hopen we dan maar) op de kop getikt!  :cheer: Morgen gaan we 'm testen....

Offline Eelco

• Admin
  • 20.674
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
« Reactie #25 Gepost op: 09 augustus 2009, 00:58:38 »
Vier nieuwe inzichten:
- in plaats van bloem moet je griesmeel gebruiken om de 'peddel' (houten) plank te bestuiven - de bloem hecht zich vast aan het deeg, het griesmeel niet, dus de pizza rolt zo van de peddel af.
- rol het pizzadeeg uit op een stuk bakpapier. Keer het bakpapier om op de peddel, op het griesmeel. Zo voorkom je dat het pizzadeeg onverhoopt uitrekt en te dun wordt als je het in de hand neemt.
- in tegenstelling tot de instructies hoef je de oven niet uit te schakelen, zodra de pizza in de oven is - misschien de temperatuur iets omlaag. De pizza bakt zo nog sneller en gelijkmatiger
- neem een plantenspuit en bevochtig daarmee regelmatig de oven (de deur en de onderkant, niet rechtstreeks op de pizzasteen(!)), zo voorkom je dat de bodem te droog/kartonachtig wordt; je krijgt een luchtige, krokante bodem
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #26 Gepost op: 09 augustus 2009, 10:12:49 »
Ik heb een pizzabakmachine (zit steen in) en meestal bestoof ik mn deegplank (ik heb een aparte grote houten snijplank voor deeg uit te rollen) royaal met goedkope cakebloem en dan maar hopen dat het niet vast zou zitten met het schuiven van de belegde deeglap van plank naar steen. er gaat meestal ook een dun laagje bloem op de steen, vlak voordat de pizza er op komt.
Maar griesmeel, kan ik daar gewone voor gebruiken die ik ook gebruik om griesmeelpudding van te maken?

Ik maak mn pizzadeeg trouwens in de BBM. De deegstand is daar ideaal voor.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy