Vegatopia Forum

Vertrouwen we de restaurants?

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #140 Gepost op: 04 oktober 2011, 23:23:36 »
Suzangel, mag (wat jou betreft) een vegetarier groente eten dat door het doden van dieren is verkregen? Of b.v. appelmoes eten waar dierlijke resten in zitten?
En mag iemand die voor 98% dierlijke producten vermijdt zich veganist noemen wat jou betreft?
En zie je vegetarisme als een soort van religie?
Waar gaat deze 'discussie' nu eigenlijk [nog] over???

Poek probeert hetzelfde te doen wat jij probeert, zij het op iets andere wijze. Waarom je iets denkt enzo.
Kritische vragen zijn niet altijd aanvallen.

Citaat
Welke groente wordt verkregen door het doden van dieren? De groente die ik eet in ieder geval niet!
De dieren worden er niet specifiek voor dood gemaakt, maar gaan wel dood bij de bereiding van producten als appelmoes bijvoorbeeld. Of je dit wel of niet eet, kan dus wat zeggen over waar je je grens neerlegt. Met de stelligheid waarmee je de definitie van vegetarisch afbakent, zou ik de aanname doen dat je dergelijke producten dus ook laat staan. Aannames maken je gesprekken alleen minder leuk, je staat minder open voor elkaar. Dus ik vind het wel leuk dat Poek door vraagt eigenlijk...

Citaat
Nee, geen religie hoewel dat voor sommigen misschien wel opgaat, maar wel een bepaalde manier van leven, met liefde en respect voor de dieren en het milieu....
( dat houdt dus o.a. ook in geen chemische bestrijdingsmiddelen, pesticiden en andere troep gebruiken)

Liefde en respect voor dieren meen ik ook wel te hebben. Het uit zich alleen anders. Per saldo komen we misschien ook wel op hetzelfde saldo uit mbt voetafdrukken etc. Maar waarom zouden we dat per se tot in de details willen labelen? Laten we kijken naar de overeenkomsten, niet de verschillen.

Iedere persoon  die vlees en vis laat staan is er een en dat is heel fijn, maar als ze niet echt vegetarisch zijn en bijv. wel kaas met dierlijk stremsel en producten met gelatine eten (wat iedereen natuurlijk zelf moet weten),  moeten ze ophouden, vooral in restaurants, om zich vegetariër te noemen want dat zijn ze gewoon niet. Jullie kunnen het er mee eens zijn of niet maar de betekenis van vegetariër zijn is heel duidelijk!  
[/quote]

Troost je, ik leg alleen uit aan bekenden dat ik voornamelijk vegetarisch eet. Restaurants kies ik meer op basis van een voor mij aantrekkelijk menu, waar ik eventueel ook gewoon kan vragen of het dierlijke onderdeel makkelijk weg gelaten kan worden. Oh en ik vraag wel hoe de kaas gestremd is trouwens.
« Laatst bewerkt op: 05 oktober 2011, 00:13:26 door Bast »
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #141 Gepost op: 04 oktober 2011, 23:54:59 »
Ik vond het ook mooie vragen, en ik was benieuwd naar je antwoorden, Suzangel!
Jij bent strikt in de richtlijn (zo zie ik het dan) van de vegabond. Persoonlijk hou ik niet van regels, ik heb dan ook niet het gevoel dat ik iets moet, als wel dat ik iets wil. Zodra ik denk in termen van 'moeten', krijg ik de neiging opstandig te zijn ;). Er kwam een quote in me op toen ik je reactie las en mijn gedachten daarbij begon vorm te geven. Ik heb 'm opgezocht en 't is deze, van Steve Jobs:
“Your time is limited, so don't waste it living someone else's life. Don't be trapped by dogma - which is living with the results of other people's thinking. Don't let the noise of other's opinions drown out your own inner voice. And most important, have the courage to follow your heart and intuition. They somehow already know what you truly want to become. Everything else is secondary.”

Ik denk dat we dat allebei doen, net als velen hier! Jij hebt je helemaal niet van de wijs laten brengen door de reacties die je hier kreeg. Ik krijg ook het gevoel dat je er een strenge dogma op na houdt. Dat zie ik er dan weer in/ dat woord komt dan weer in mij op, omdat ik daar een allergie tegen heb, dus misschien zegt 't wel meer over mij dan over hoe jij hierover denkt. Ik was dan ook benieuwd naar je antwoord op de vraag of je vegetarisme beschouwt of beleeft als een religie.

Het is helder dat jij 't prima vind dat eenieder leeft zoals het hem goed lijkt. Je wil alleen niet dat men valse labels gebruikt. Ook omdat het invloed heeft op wat restaurants voorschotelen aan mensen die wel leven volgens de regels van de bond.
Ik vroeg je eerder al wat jij nog meer zou kunnen doen om restauranthouders bewust te maken van vega-eetregels. Het was een serieuze vraag. Eerder (in deze draad?) zei ik al dat ik ook vragen stel over het menu en vraag of elementen ervan weg gelaten kunnen worden. Ik weet niet hoeveel invloed dit heeft. Wie weet wel iets.
Om nog een quote aan te halen: "We moeten de verandering worden die we willen zien" (Gandhi) Wat zou jij nog meer kunnen doen, naast vragen stellen aan restaurantbediening en ons op te roepen hen ook vragen te stellen? Zijn er meer dingen die je zou kunnen doen om hen te informeren over je wensen en bewust te maken van vega-eetgewoonten om zo dichter bij je doel te kunnen komen?
Ik zit te denken aan e-mail en persoonlijk brieven afgeven. Je bent gemotiveerd, dat is duidelijk. Ik zou zeggen: gebruik dat! :)
« Laatst bewerkt op: 05 oktober 2011, 00:10:07 door Temari »

Offline karl

  • *****
  • 6.353
  • Geslacht: Man
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #142 Gepost op: 05 oktober 2011, 09:21:03 »
Ik heb ook een afkeer van dogma's, dus regels die door anderen bedacht zijn en door die anderen als quasi-noodzakelijk opgelegd worden. (In de particuliere levenssfeer althans, waar het gaat om een overtuiging of geloof.)
Je gunt daarbij iedereen zijn overdachte levenshouding, uiteraard ook degene die van een stricte definitie van wat een vegetariër mag en niet mag eten vertrekt. Het stoort mij enkel als iemand met een zeer uitgesproken visie een soort beoordeling en veroordeling begint te geven van wie niet zo strict is. Kookboeken, restaurants, forumleden krijgen dan niet het vegetariërslabel. Het ziet er toch wat uit als vertrekken van je eigen grote gelijk en daar alles aan meten, onder het mom van een juiste definitie maar eigenlijk vanuit een eigen geloof waarin goed en slecht bestaat.
Zoals hierboven ook al aangestipt lijkt me de discussie over al dan niet vegetarisch gestremde kaas in restaurants eerder marginaal. Als je eens in de echte wereld in een toeristische straat langs de vele eethuisjes loopt en daar de lappen vlees ziet liggen, lijkt me een kruistocht ervoor niet van het allergrootste belang. Dan lijkt het me veel nuttiger in de eerste plaats te ijveren voor lekkere, varierende vleesloze gerechten op de kaart. Zo zal de flexitariër of gewone vleeseter al eens overgehaald worden tot een vleesloze maaltijd en moet de echte vegetariër niet altijd naar geitewollen zaken.
Ik ben het ook eens met Bast dat je gewoon zelf restaurants uitkiest en toch mondig genoeg bent om te vragen en je voorkeuren uit te leggen. Als je daar met definities begint te zwaaien kom je daar denk ik toch wel als een moeilijk doenerige zendeling over.

Offline Ben

  • **
  • 33
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #143 Gepost op: 05 oktober 2011, 09:38:27 »
Ik denk dat morele verontwaardiging een slecht middel is om mensen ergens toe te bewegen. Iedereen weet toch dat mensen meer geneigd zijn iets voor je te doen als je het ze vraagt i.p.v. dat je het probeert af te dwingen.
En dan natuurlijk het door jou gewenste gedrag ook belonen in de vorm van een welgemeend dankjewel en eventueel een fooi. Zo bereik je naar mijn onbescheiden mening meer dan anderen in te wrijven hoe slecht ze wel niet bezig zijn.

Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #144 Gepost op: 05 oktober 2011, 19:55:43 »
Halleluja

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #145 Gepost op: 05 oktober 2011, 21:50:57 »
Niemand hier, Suzangel, verdient dit soort sarcasme van je.

Offline Ben

  • **
  • 33
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #146 Gepost op: 06 oktober 2011, 14:31:02 »
Mjah, suzangel had zelf natuurlijk ook al het nodige sarcasme ontvangen.

Ik word er in ieder geval niet warm of koud van.