Vegatopia Forum

Groente Grillen? Hoe doe je dat?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Eefje1976

  • ***
  • 225
  • Geslacht: Vrouw
Groente Grillen? Hoe doe je dat?
« Gepost op: 12 februari 2009, 09:39:02 »
Ik lees hier regelmatig dat men gegrilde groente eten. Klinkt goed.
Maar hoe doe ik dat? In een grillpan, met olie? Of onder de grill?

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Groente Grillen? Hoe doe je dat?
« Reactie #1 Gepost op: 12 februari 2009, 09:58:08 »
Je kunt een grillpan gebruiken met een klein beetje olie (soms beter op de groente zelf een kleine beetje olie smeren, dan de hele pan onder). Met grillen in de oven heb ik geen ervaring.

Sowiesie moet je je groenten dun snijden en vaak helpt het ook wel om er een snufje zout over te strooien.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Groente Grillen? Hoe doe je dat?
« Reactie #2 Gepost op: 12 februari 2009, 13:43:46 »
als je zo'n croque-monsieur machien (ofte tosti-grill apparaat) hebt, dat werkt echt ongelooflijk goed, zeker als je maar voor 2 of 3 kookt.
dan heb ik zelf geen olie nodig, zelfs. maar ja, moet je wel zo'n apparaat hebben.

Offline Sam

  • ******
  • 7.145
Re:Groente Grillen? Hoe doe je dat?
« Reactie #3 Gepost op: 12 februari 2009, 14:46:10 »
Ik doe het in de oven met grill: groente dun snijden, insmeren met olijfolie, bestrooien met grof zout en versgemalen peper, en dan onder een gemiddeld hete grill, niet te heet want dan zijn ze zwart voor ze gaar zijn. Dunne courgette en aubergine kunnen op hogere hitte als je ze dun snijdt, aardappels altijd wat lagere hitte. Thijm en andere groene kruiden halverwege erover strooien anders heb je kans dat het zwart wordt.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline jol

  • *****
  • 2.653
Re:Groente Grillen? Hoe doe je dat?
« Reactie #4 Gepost op: 12 februari 2009, 15:15:04 »
Ik gooi de bakplaat vol met groenten en gebruik daar geen olie of zout bij, vaak wel een beetje peper. De oven zet ik op 180°C grillstand (alleen warmte van bovenaf) en dan is het 20 minuten later klaar. Ik heb ook zo'n tosti-contactgrill, daar doe ik wel vegaburgers enzo op (ook zonder olie) en dat werkt fantastisch maar het ding is niet groot genoeg voor de hoeveelheden groenten die ik maak voor 2 personen.
Wil ik het op smaak maken met knoflook dan smeer ik er op het laatst olie met knoflook overheen (als  het nog ongeveeer 8 minuten moet staan). Maar meestal laat ik het ongekruid omdat ik de smaak van op deze manier klaargemaakte groenten (wordt versterkt door het grillen en wat zoeter) zo heeeel erg lekker vind.

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Groente Grillen? Hoe doe je dat?
« Reactie #5 Gepost op: 14 februari 2009, 20:01:00 »
Je kunt een grillpan gebruiken met een klein beetje olie (soms beter op de groente zelf een kleine beetje olie smeren, dan de hele pan onder). Met grillen in de oven heb ik geen ervaring.

Sowiesie moet je je groenten dun snijden en vaak helpt het ook wel om er een snufje zout over te strooien.

Ik ben een van die mensen die dat vaak post. :)
Courgette doe ik op een grillplaat (een pan met ribbeltjes). Geen olie, want dat walmt ontzettend. Zo doe ik soms ook de paprika en de ui.
Doorgesneden tomaatjes en feta doe ik in de over, op een hoog rooster in de oven, op grillstand.
Echt heel lekker!
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

kees

Re:Groente Grillen? Hoe doe je dat?
« Reactie #6 Gepost op: 20 februari 2009, 23:49:06 »
Venkel, wortel en andere harde groenten vantevoren beetgaar (in bouillon of kruiden) koken en dan koudspoelen. Belangrijk is dat de groente droog op de grill gaat, dus droogdeppen met keukenpapier, beetje olie erover met evt lavendelbloem(zee) zout.
Tomaat vantevoren ontvellen(vergeet het koudspelen niet), daarna in 4 parten snijden, zaadlijst verwijderen en met beetje rozemarijn, thijm en olie marineren.
Komkommer schillen en daarna met de dunschiller of snijmachine de komkommer in lange plakken snijden en marinere in olie met spaanse peper.

Met een dressing van:

1 lepel honing
1 eetlepel grove mosterd
10 walnoten
1/2 bos peterselie
1 ui
150/200 ml azijn
400/500 ml olie

Salade gegrilde groenten. In de oven zou ik op lage temperatuur grilleren, in de pan op hoog vuur met goede olie. Tostigrill vind ik geining, ga ik zeker uitproberen.
Citaat
maar ja, moet je wel zo'n apparaat hebben




Offline Rosanne

  • **
  • 81
  • Geslacht: Vrouw
Re:Groente Grillen? Hoe doe je dat?
« Reactie #7 Gepost op: 23 februari 2009, 10:26:56 »
Ik heb een gietijzeren grillpan. Goed heet laten worden, dan de groenten (als dan niet bedekt met olie/kruiden/marinade) erop leggen. Even wachten, keren, nog even wachten en smullen maar!

Heb m nog niet zo lang, maar wat ik tot nu toe gegrild heb:
- spiesjes met o.a. ui, tomaat, paprika,
- grote stukken gele paprika (alleen een beetje grof zeezout erop en je hebt een heerlijk hapje)
- plakken aubergine en courgette (uiteraard met een riante hoeveelheid knof, prima bij de pasta)
- 'gegrilde filet' van Tivall. Heeft al grillsmaak, maar daar heb ik me niets van aangetrokken. Even gemarineerd in zo'n hippe kruiden'rub' die eigenlijk voor vlees is met olie en azijn en het resultaat na het grillen was verrassend lekker! 

Mij is verteld dat je nooit olie in de grillpan moet doen, omdat dan het grilleffect teniet gedaan wordt (dan ben je aan het bakken, maar dan in een pan met ribbeltjes)

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Groente Grillen? Hoe doe je dat?
« Reactie #8 Gepost op: 28 maart 2009, 09:38:02 »
Ik vind het zelf lekker om een mix van aardappels/zoete aardappels/koolraap/pompoen en andere 'harde' groenten te grillen. Bij elkaar in een braadslee en op 200/220 graden in de oven. Olie, citroensap + kruiden naar smaak erover.
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!