Vegatopia Forum

Vegetarische Sushi

Offline Sam

• 7.191
Re:Vegetarische Sushi
« Reactie #80 Gepost op: 05 februari 2009, 22:29:32 »
Morgenavond sushi avond, maar ik wil er nog wat omheen maken, alleen sushi is een beetje bloot. Ik zat te denken aan miso soep, en een gerecht met noedels erbij. De sushi wordt waarschijnlijk:
- avocado met mayonaise
- komkommer met gember (en een paar zonder gember)
- vierkantjes rijst met vierkantjes omelet erop, omwikkeld met een dun nori reepje
- binnenstebuiten sushi met wortel binnenin en sesamzaadjes aan de buitenkant

Miso soep met zachte tahoe, schaaltjes bosuitjes en chili ernaast. Tips?

De noedels ben ik nog niet helemaal uit. Ik wil het niet te machtig maken. Suggesties?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Monique

• 3.427
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #81 Gepost op: 05 februari 2009, 23:24:20 »
Ik heb bij een sushibar in Leeuwarden heel lekkere noedelsalade vooraf gegeten, volgens mij zaten daar shiitake en zeewier door. Het menu zegt trouwens glasnoedels. Zijn ook wat minder heftig dan van die dikke bami noedels.

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #82 Gepost op: 06 februari 2009, 19:39:34 »
Krijg spontaan trek van je menu Sam.
Misschien soort loempiaatjes maken van geweekte rijstvellen met glasnoedels en groente? Sojasausje met beetje rijstwijnazijn en beetje rode peper.
Of anders misschien rijstnoedels frituren in van die nestjes?
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #83 Gepost op: 07 februari 2009, 11:39:36 »
Morgenavond sushi avond, maar ik wil er nog wat omheen maken, alleen sushi is een beetje bloot. Ik zat te denken aan miso soep, en een gerecht met noedels erbij. De sushi wordt waarschijnlijk:
- avocado met mayonaise
- komkommer met gember (en een paar zonder gember)
- vierkantjes rijst met vierkantjes omelet erop, omwikkeld met een dun nori reepje
- binnenstebuiten sushi met wortel binnenin en sesamzaadjes aan de buitenkant

Miso soep met zachte tahoe, schaaltjes bosuitjes en chili ernaast. Tips?

De noedels ben ik nog niet helemaal uit. Ik wil het niet te machtig maken. Suggesties?

Lekker allemaal! Edit: oh hm net tips opgeschreven, maar ik zie dat je het gister al had. Oh well...

Noodles bakken in een beetje sesamolie met hete chiliolie en sojasaus en erdoor wat gebakken spitskool en prei en wortel. Zo krijg ik het bij de Japanner.
Ik zou bij de soep de tahoe ook in een schaaltje doen, anders ziet het er al vlug niet meer mooi uit als je het meteen al door de soep doet. Door die misosoep doe ik vaak ook wat gedroogde wakame.
Zelf eet ik bij de sushi vaak tempura (met bv veggie-garnaal, courgette, paprika, sperzieboon) en een salade (van ijsbergsla met wortel en komkommer en dressing met een beetje sesamolie). Of zeewiersalade? In grotere AH's te krijgen (ligt wel bij de vis) en goed te eten.
,,,,فلافل

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #84 Gepost op: 07 februari 2009, 16:55:19 »
Ik eet vanavond sushi, maarre, doe je echt 3,5 dl (!!) azijn op een kilo rijst?
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #85 Gepost op: 07 februari 2009, 17:10:04 »
Ja volgens de voorschriften wel. Ik doe zelf wat minder, maar je kunt gewoon kijken, je doet er wat door, en kijkt wat dat met de consistentie en smaak doet en doet dan wat meer?
,,,,فلافل

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #86 Gepost op: 07 februari 2009, 17:47:51 »
Ik eet vanavond sushi, maarre, doe je echt 3,5 dl (!!) azijn op een kilo rijst?
Waar haal je dat bedrag vandaan? En is het geen rijst-voor-het-koken?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #87 Gepost op: 07 februari 2009, 21:22:46 »
This is between me and the vegetable!

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #88 Gepost op: 08 februari 2009, 09:32:05 »
Bedankt voor de tips! De noedels (die ik wilde maken zoals Selly tipte) uiteindelijk maar achterwege gelaten, iedereen zat al vol na twee gangen omdat iedereen twee grote koppen soep nam vooraf ipv eentje (en er was ook heel veel sushi). De soep is geen miso soep geworden omdat er vis in het miso mengsel bleek te zitten, maar was wel erg lekker: Gedroogde shiitakes een uur of twee zachtjes laten sudderen in een pan water, dan in dunnen plakjes snijden en terugdoen, de bouillon kruiden met sojasaus, gember, ketoembar, verse knoflook, peper, zout en (een beetje valsspelen) een paddestoelen bouillonblokje. De bouillon moet licht van smaak blijven. Daarbij in schaaltjes heel fijngesneden rode chilipeper, bosuitjes, blokjes wortel (beetgaar), en van de enge witte gedroogde paddestoelen die op spons lijken (Snow fungus. Erbij nog sojasaus.

Oh ja, en de hoeveelheid rijstazijn: vier eetlepels op een pond rijst volgens de verpakking, dit hou ik aan en gaat goed. 3,5 dl lijkt me onwijs veel!
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light