Vegatopia Forum

Trots op de Nederlandse keuken?

Offline Eelco

• Admin
  • 20.669
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Trots op de Nederlandse keuken?
« Reactie #60 Gepost op: 28 oktober 2007, 13:24:29 »
Stamppot heb ik haar niet durven voorzetten, en ik denk inderdaad dat hoofdgerechten niet 'ons' sterkste punt is.
Misschien ook omdat de Nederlandse kost altijd het stiefkindje van de Nederlandse horeca is geweest. Zo lijkt stamppot op het eerste gezicht een nogal saai, boers gerecht. En toch kun je er mooie dingen mee doen. Wat dacht je van een stamppot broccoli, bestrooid met Parmezaan en pijnboompitten, geserveerd met een kuiltje pittige tomatensaus? Als de dames en heren chefkoks wat meer met de nationale/regionale keuken hadden geëxperimenteerd, zouden wij wellicht ook wat bewuster/creatiever 'Nederlands' koken.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline bart

• 2.585
« Reactie #61 Gepost op: 28 oktober 2007, 13:40:10 »
Pardon? De dames en heren chefkoks hebben de afgelopen jaren krankzinnig hard gewerkt aan de Nederlandse en regionale keukens. Maar jij (en ik ook niet, moet ik eerlijk bekennen) komt nooit in die restaurants.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Eelco

• Admin
  • 20.669
    • Mijn Homepage
« Reactie #62 Gepost op: 28 oktober 2007, 13:49:15 »
De laatste jaren is de regionale keuken inderdaad bezig met een opmars, maar dat is - voor zover ik weet - toch echt sinds kort en het speelt zich helaas vooral af in de wereld van de haute cuisine (en ik eet inderdaad nauwelijks in restaurants waar je aan het eind van de avond een rekening met drie cijfers per persoon krijgt gepresenteerd). Maar waar zijn die betaalbare, gezellige restaurants waar het Nederlands is wat de pot schaft?

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #63 Gepost op: 28 oktober 2007, 19:01:27 »
Moest vanochtend naar aanleiding van deze draad denken aan de afschuw waarmee mijn Nederlandse collega's keken naar een van onze buitenlandse collega's toen hij een kroket uitsmeerde over een boterham met kaas. Ik vond het prachtig.

Ook heb ik hem laatst uitgelegd dat snert eigenlijk net zoiets als linzensoep. Hij begreep het meteen, mijn andere collega's waren denk ik nog wat te "trots" :P

Offline Grote Grutjes

• **
  • 89
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #64 Gepost op: 29 oktober 2007, 17:43:38 »
Maar waar zijn die betaalbare, gezellige restaurants waar het Nederlands is wat de pot schaft?

Aan de Nieuwezijds Voorburgwal: http://www.dorrius.nl.

Offline Piek

• 2.510
« Reactie #65 Gepost op: 29 oktober 2007, 17:51:11 »
Helaas is het enige vegetarische gerecht op de kaart wel weer een italiaanse schotel.
Eet gezond & eet taartjes

Offline Grote Grutjes

• **
  • 89
« Reactie #66 Gepost op: 29 oktober 2007, 17:58:25 »
Helaas is het enige vegetarische gerecht op de kaart wel weer een italiaanse schotel.

Dat staat uiteraard wel een beetje idioot, maar uit ervaring weet ik dat ze op verzoek wel andere dingen in elkaar kunnen flansen. Mijn tafelheer had bijvoorbeeld destijds een vegetarische, gepimpte hete bliksem op. Op verzoek is er veel mogelijk als de chef een beetje goed is, is mijn ervaring. Maar goed, het gaat natuurlijk niet om de vegetarische gerechten op de kaart maar om producten, technieken, etc. Ik wil maar zeggen: de restaurants waar Eelco het over heeft bestaan wel degelijk, alleen tja.. een vegetarisch restaurant runnen met Hollands tintje lijkt mij een uitdaging hoor!

(Eigenlijk helemaal geen gek idee. Vegasnert. Seitan-hachee. Wentelteefjes...)
« Laatst bewerkt op: 29 oktober 2007, 17:59:34 door Grote Grutjes »

Offline braam

• 460
« Reactie #67 Gepost op: 29 oktober 2007, 19:29:05 »
Een vegetarisch restaurant runnen met 1 niet-vegagerecht op de kaart. Uitzonderingen moeten ook bediend worden.

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #68 Gepost op: 30 oktober 2007, 09:05:10 »
Maar jij (en ik ook niet, moet ik eerlijk bekennen) komt nooit in die restaurants.

(en ik eet inderdaad nauwelijks in restaurants waar je aan het eind van de avond een rekening met drie cijfers per persoon krijgt gepresenteerd). Maar waar zijn die betaalbare, gezellige restaurants waar het Nederlands is wat de pot schaft?

Is het niet heel Hollands om juist thuis ermee aan de gang te gaan?

Als we voor de gein een lijstje maken met Neerlands beste produkten en daar dan zelf iets leuks mee gaan doen. Minimaal 5 ingredienten van het lijstje nemen et voila.
Bijvoorbeeld Bart z'n boerenkoolkroketjes, dat is toch hartstikke leuk :D
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Djooiss

• 1.843
« Reactie #69 Gepost op: 30 oktober 2007, 10:52:49 »
Ik had ooit een Fins penvriendinnetje ( ergens tussen de ganzeveer en de email ;) ) en toen zij op bezoek kwam stond ze erg te kijken van wat haar voorschotelden.  Ons typisch hollands gerecht "snert met pannenkoeken' bleken zij in Finland ook als onderdeel van de finse keuken te zien.

ik heb me overigens laten vertellen dat pannenkoeken eten bij je erwtensoep iets limburgs is... ???
Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #70 Gepost op: 30 oktober 2007, 13:02:37 »
Wij aten ook vaak snert (of andere soep) en pannekoeken. In Amsterdam. (Maar mijn moeder heeft dan weer wel een wortelstelsel dat ook door Limburg kruist.)
This is between me and the vegetable!

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #71 Gepost op: 30 oktober 2007, 16:51:30 »
In "De Hedendaagsche Kookkunst" van Maria Hazebroek (rond 1850 gepubliceerd) staan ingredienten als jamaicapeper, rozenwater, schildpadden en alsem.... ::)

« Reactie #72 Gepost op: 30 oktober 2007, 17:03:24 »
schildpadden ....

Toen nam men nog de tijd om te koken.
« Laatst bewerkt op: 30 oktober 2007, 17:15:02 door Trotse Nederl@ñder »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Eelco

• Admin
  • 20.669
    • Mijn Homepage
« Reactie #73 Gepost op: 30 oktober 2007, 17:09:27 »
Ik neem aan dat men niet hoefde te wachten tot die beesten eindelijk de kookpot hadden bereikt...

Alsem... wordt daarmee niet gewoon dragon bedoeld (zie Wikipedia)

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #74 Gepost op: 30 oktober 2007, 17:50:09 »
Aangezien het om een drankje voor de spijsvertering gaat, vermoed ik dat er echt alsem bedoelt wordt. Ook omdat ze om jonge en verse onderdelen vragen die maar een paar uur hoeven te trekken, wat een bitter drankje oplevert.

Offline Indira

• 520
« Reactie #75 Gepost op: 30 oktober 2007, 19:01:01 »
Ik had ooit een Fins penvriendinnetje ( ergens tussen de ganzeveer en de email ;) ) en toen zij op bezoek kwam stond ze erg te kijken van wat haar voorschotelden.  Ons typisch hollands gerecht "snert met pannenkoeken' bleken zij in Finland ook als onderdeel van de finse keuken te zien.

ik heb me overigens laten vertellen dat pannenkoeken eten bij je erwtensoep iets limburgs is... ???

en ik heb altijd geleerd dat dat Drentsch is...
Za Zemiata!

Offline Eelco

• Admin
  • 20.669
    • Mijn Homepage
« Reactie #76 Gepost op: 30 oktober 2007, 19:02:02 »
Bruine-bonensoep, dat is Drentsch  ;).

Offline Eelco

• Admin
  • 20.669
    • Mijn Homepage
« Reactie #77 Gepost op: 03 december 2007, 10:18:37 »
Nederlandse keuken, zoals afgelopen weekend in Enschede meegemaakt: men had bij de Chinees een buffet geregeld, met voor de vegetariërs: rijst met de obligate verplichte prei ('nasi'), bami idem dito en tjap tjoy - als in: restjes groenten met stukjes omelet in een soort bouillon met licht Chinees accent. Hotelontbijt: voorverpakte plastickaas, minikuipjes pindakaas, brood van gisteren en kleffe bolletjes, met red-je-k*nt-maar-service. Waterige en veel te zoete kant-en-klaar chocolademelk in poffertjeskraam op de markt (poffertjes werden 'authentiek' met sigaret in de mond bereid).

Probeer dat maar eens aan buitenlanders uit te leggen.

Offline willem

• 2.430
« Reactie #78 Gepost op: 03 december 2007, 17:05:18 »
Bruine-bonensoep, dat is Drentsch  ;).
Dat ook, maar ook snert met roggebrood.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken